Find mere om:
Test af Audi RS Q3 2,5 | bil.guide.dk

Test af Audi RS Q3 2,5

Premiere: Audi er efter årsskiftet klar med ny version af Q3. Motorerne går længere på literen, men moderne autobrems er dog stadig ikke en mulighed i Audi Q3.

MÜNCHEN

Flere og flere biler i både mikro- og mellemklassen får autobremsesystemer, der automatisk bremser, hvis du overser, at bilen foran standser eller på en anden måde er på vej ud i en ulykke.

Der findes grundlæggende tre udgaver af såkaldt AEB (Autonomous Emergency Braking), som på dansk bedst kan oversættes til ’’autobrems’’.

Systemet findes som citybrems (AEB City), landevejsbrems (AEB Interurban) og fodgængerbrems (AEB Pedestrian)

B971854431Z.1_20141229085945_000+GLUHHPI0.2-0.png

B971854431Z.1_20141229085945_000+GLUHHPI1.2-0.png

Det kan derfor undre, at Audis facelift af Q3-modellen, der oprindelig kom i 2011, ikke har denne feature. Det kunne tyde på, at en helt ny model kommer inden for en overskuelig fremtid.

Sammen med Audi A1 er Q3 nemlig blandt de få Audier, der ikke har dette sikkerhedsudstyr, så indtil der kommer en helt ny Q3, må kunderne nøjes med et nydeligt facelift af både Q3 og RS Q3, som er klar i Audi-butikkerne fra februar. Det er til gengæld et vellykket et af slagsen.

Audi fås nu med trecylindrede motorer

Den røde tråd i designet er der ikke grundlæggende ændret ved, men fronten har fået nye designdetaljer, der gør, at fronten opleves som bredere og lavere. Fremover er Xenon plus med LED-kørelys standard på alle modeller, og baglygterne er det muligt at få som fuld LED, hvor det indbyggede blinksignal opbygges indefra og udad i den retning, som bilen skal svinge i løbet af to tiendedele af et sekund. En fræk detalje, der ser hamrende godt ud.

Læser skilte

I forbindelse med opdateringen, er det muligt at bestille skiltegenkendelse samt lanekeeping med aktive styreinput, hvis kameraet opdager, at du er på vej over en optrukket linje. Autobrems er dog som sagt ikke en option, og derfor er adaptiv fartholder heller ikke muligt i Q3.

For kunderne til Q3 er drømmebilen formentlig RS Q3, hvis 5-cylindrede turbomaskine har fået yderligere kræfter, så den nu yder 340 hk og 450 Nm.

B971854431Z.1_20141229085945_000+GLUHHPHV.2-0.jpg

Det gør bilen til en eksplosiv herre på Autobahn med et sprint til 100 km/t. på 4,8 sek. Det lyder vildere på papiret, end det opleves i virkeligheden, og af en RS-Audi at være er Q3’eren næsten for poleret. Her kunne vi godt tænke os lidt mere vildskab.

B971854431Z.1_20141229085945_000+GLUHHPI2.2-0.jpg

Godt nok buldrer motoren dybt i sportsligste opsætning, når næste gear bliver lagt ind i den 7-trins S Tronic automatgearkasse, men den måtte gerne sige endnu mere. Gearkassen er blevet justeret, og skiftene sker hurtigere end tidligere, og de laveste gear ligger tæt, mens slut-udvekslingen er ganske lang.

Direktør-Audien får renere motorer

Topmodellen skiller sig ud med markante stødfangere, hvor sort dominerer, mens rødt i kabinen signalerer sport i instrumenterne foran chaufføren. 19’’-hjul er standard, men Audi leverer også 20’’, og er det ikke nok, står eftermarkedet klar med endnu mere brutale størrelser hjul.

B971854431Z.1_20141229085945_000+GLUHHPI3.2-0.png

B971854431Z.1_20141229085945_000+GLUHHPHT.2-0.jpg

Efter knap 200 km i RS Q3 skal der lige bruges lidt tilvænningskilometer, da vi skifter til mindste motorisering. Det er med 1,4-liters benzinmotor med cylinderfrakobling.

Den har 150 hestekræfter og en rimeligt letskiftende sekstrins manuel gearkasse. Den kombination er slet ikke tosset, for holder du omdrejningerne væk fra underkanten af det røde felt, ja, så er støjen holdt pænt nede. og bilen flytter sig, uden at den føles langsom.

Opdaterede motorer

Som sædvanligt ved tyske facelifts er motorerne opdaterede, og i gennemsnit er ydelsen øget med omkring 10 pct., og tilsvarende er udledningerne faldet. Bilen kan leveres med tre benzinmotorer samt tre dieselmaskiner, og alle motorer er med turbo og opfylder Euro 6-kravene. Modellerne 1,4 TFSI og 2,0 TDI er så effektive, at de bærer Audi ultra-logoet.

For alle modeller gælder, at adaptiv undervogn kan tilkøbes, og at udstyrslinjerne Design og Sport har Audi Select som standard.

Indstillingen sker via skærm eller hardkey i instrumentpanelet, og som altid når det gælder Audi, er det let at finde rundt i menuer og indstillinger.

Kæmpe-Audi har været på heftig kur

Tidligere har Audi Q3 ikke kunnet leveres med elektrisk lukning af bagklappen, men det er fremover en mulighed som ekstraudstyr takket være en ny form for bagagerumsafdækning. Priser på den opdaterede Audi Q3 er endnu ikke på plads.

JP var inviteret til München af Audi.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Teknikken

Audi RS Q3 2,5

  • Motor: 2,5-liter/5-cylindret/turbo
  • Ydelse: 340 hk. v. 5.300-6.700 omdr./min.
  • Moment: 450 Nm v. 1.600-5.300 omdr./min.
  • 0-100 km/t.: 4,8 sek.
  • Topfart: 250 km/t.

Nyhed: Denne Audi kan blive et hit i Danmark

08-03-2016: Audi er klar med den nye Q2, der bliver et eksklusivt bud i den mindre klasse for højbenede biler. Læs artikel

Nyhed: DS5 har fået slebet kanterne til

14-05-2016: Den største DS5 er stadig helt sin egen. Den er blevet mere komfortabel efter et facelift, men alderen trykker også. Læs artikel

Nyhed: Auris får ny turbomotor

17-03-2015: Toyota klar med ny turbobenzinmotor, som debuterer i den faceliftede Toyota Auris, der også kan fås med automatisk nødbremse. Læs artikel

Test af Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD

08-03-2015: Premiere: Honda CR-V er opdateret med en kraftigere dieselmaskine og ni trin i automatgearkassen. Det fungerer perfekt, men nyt infotainment-system halter. Læs artikel

Nyhed: Et mildt ansigtsløft til Kia Venga

03-12-2014: Mest optiske ændringer på faceliftet Kia Venga, mens der er mere beskedne forandringer under overfladen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...