Find mere om:
Test af den rigtige firmabil - BMW, Opel,.. | bil.guide.dk

Test af den rigtige firmabil - BMW, Opel, Mazda eller Mercedes

Har kongen af firmabiler – Passat Variant – en chance mod alle de nye konkurrenter? Svaret er gruppetestens største overraskelse.

B97367042Z.1_20131009173930_000+G3F7IK5F.1-0.pngKongen af firmabiler er omtrent pr. definition Volkswagen Passat Variant. God plads i kabinen, god førerplads, god fart, god økonomi, stærkt image. Hvad vil man mere?

Ja, det har Volkswagens konkurrenter hver sin forestilling om. Opel har med den opdaterede udgave af Insignia sit stærke bud – facelift og nye motorer gør Insignia 2014 til en effektiv Passat-modstander.

En outsider, vil mange sikkert kalde Mazdas bil i denne klasse – Mazda 6, hedder den. Men først og fremmest har netop Mazda et nyt bud på bedre økonomi, ligesom køregenskaberne i Mazdas biler er kendt for at være i top. Derfor en japaner på jagt i firmabil-verdenen.

BMW og Mercedes står for mange som drømmebiler, og importørerne af de to tyske mærker har da også hver især lokkende tilbud netop til firmabilkunder. Mercedes-repræsentanten i denne test er stjernemærkets målrettede tilbud – en C-klasse stationcar til den helt rigtige beskatningspris. BMW er her med den nye 3 GT – pang-design og en dieselmotor, der er som skabt til at være firmabil i Danmark.

Altså: Passat, Insignia, Mazda, 3 GT og C-Klasse.

BMW 3 Gran Turismo - Perfekt balance – men motoren er for lille

Helt kort

  • 3 Gran Turismo er en karrosseri-variant af BMW 3-serien, tyskernes bil i segment D. Større akselafstand og en kabine, der kombinerer coupeens taglinje med fire døre. Som den BMW, den er, har bilen baghjulstræk. Leveres endvidere med træk på alle fire. Manuelt gear eller automat.
  • Stort udvalg af benzin- og dieselmotorer, begge typer både med fire og med seks cylindre. Typisk BMW er samtlige udgaver med turbo. Effekt fra 184 hk i benzin og 143 hk i diesel.
  • BMW 3 Gran Turismo fås fra 536.000 kr. for mindste benziner og fra 548.000 kr. for billigste udgave på diesel.

Teknikken

  • Type: 5-personers liftback, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,0 liter, 143 hk ved 4.000 o/min., 320 Nm ved 1.750 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 22,2 km/l
  • CO2-udslip: 119 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 9,7 sek. Topfart: 210 km/t.
  • Pris: 548.000 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 427.605 kr.
For et par sæsoner siden dukkede den seneste BMW 3-serie op. Og om kort tid kommer den nye 4’er. Lige midtimellem ligger bilen her, BMW 3 GT eller Gran Turismo.

3 GT er en karrosserivariant af den normale 3’er, på en måde mest af alt en 4-dørs sedan med taglinje så elegant som en coupé – plus i øvrigt en femte dør som en hatchback eller en stationcar. BMW tilbyder varianten med en række motorer på begge brændstoffer, men den, der rammer præcist i netop firmabilsammenhæng, er 3 GT med 4-cylindret diesel og knap 150 hk. På trods af 2-liters slagvolumen hedder bilen 318d.

143 hk er naturligvis ikke nok til at sikre accelerationer som en “rigtig” BMW – modsat føles 318 aldrig langsom. Og når man kigger på forbrugstal og dermed også CO2-udslip, kommer smilet tilbage igen. Et forbrug på den rigtige side af 20 km/l gør enhver økonomidirektør glad, og alle med ansvar for firmaets grønne image smiler ved tanken om et CO2-udslip under 120 g/km.

Perfekt førerplads

Føreren vil først og fremmest glæde sig over en ikke mindre end perfekt førerplads. Om opgaven er op og ned gennem Jylland – eller Tyskland, for den sags skyld – er lige meget, for her kan man vitterligt køre langt uden at blive træt eller øm i sine muskler.B97367043Z.1_20131009174028_000+GJE7ER0J.2-0.jpg

3 GT er jo en BMW, og indtil næste generation af 1-serien lanceres, er det lig med baghjulstræk. Bilen er da også glimrende balanceret. Men i jagten på behagelig komfort er det gået en anelse ud over bilens præcision – især på vej ind i sving. Faktisk – og måske kan det ryste en BMW-fan – er både Mazda 6 og Passat, som her kører på R-Line-affjedring, mere præcist styrende.

Det er ikke svært at sætte BMW 3 GT i ramme: dejlig bil, dejlig styring, dejligt gear, men lidt lille motor. Men prisen – ikke spor dejlig, hverken i ren udsalgspris eller målt på beskatningsgrundlaget.

Mazda 6 - En bil lige efter bogen

Helt kort

  • 6 er den korte modelbetegnelse på Mazdas bil i mellemklassen. Leveres som 4-dørs sedan og som her, 5-dørs stationcar. Forhjulstræk og altid forhjulstræk. Både som benzin og som diesel, både manuelt gear og automatgear.
  • Her er en 2,2-liters diesel med turbo, hvilket er den gængse konstruktion. Blandt benzinversioner går Mazda mod strømmen og kører fortsat med sugemotorer. Effekt: benzin fra 145 hk, diesel fra 150 hk.
  • Priserne for Mazda 6: for benzin fra 300.000 kr., diesel fra 395.000 kr.

Teknikken

  • Type: 5-personers stationcar, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,2 liter, 150 hk ved 4.500 o/min., 380 Nm ved 1.800 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 22,7 km/l
  • CO2-udslip: 116 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 9,1 sek. Topfart: 210 km/t.
  • Pris: 395.000 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 322.751 kr.
Mazda 6, her som stationcar, er en af de nye modeller konstrueret efter Mazdas SkyActiv-filosofi. SkyActiv, der er et fælles navn for først og fremmest konsekvent letvægt og dernæst for særlig motorkonstruktion. Især Mazdas benzinmotorer ifølge SkyActiv skiller sig ud: Tricket er at anvende særligt høj kompression og ingen turbo – og den vej rundt kan japanerne hente både høj effekt og lavt forbrug.

Når det kommer til dieselmotorer, er tricket lige omvendt: Her er et særligt lavt kompressionsforhold – men selv om det i sig selv forbedrer økonomien, har Mazdas ingeniører dog været nødt til at montere turbo for at ramme tilstrækkeligt lavt forbrug og tilstrækkeligt høj effekt. Dermed er en Mazda diesel ikke nær så særegen som en Mazda benzin.

Det ændrer ikke på, at Mazda 6 er en ovenud velkørende bil. Motoren har magt over enhver overhaling, og lyden af diesel er godkendt. Dog skal gearkassen være mere letgående for at være blandt de absolut bedste i denne test.

Alt er godkendt

Netop Mazda er kendt for at konstruere velkørende, dynamiske biler. Tetens 2,2-liters stationcar skuffer på ingen måde. Gennem testens såkaldte målesving – en af de afgørende prøver – kører Mazda’en perfekt og lige efter bogen. Bilen har generelt et højt og sikkert greb, og hvis den presses, kurer den først blødt over forhjulene, og når speederen slippes, hjælper bilens bagende med til at få drejet bilen en anelse mere. Helt ude på det yderste er bilens ESP-system med til at balancere bilen. Alt er godkendt.B97367045Z.1_20131009174131_000+GJE7ES91.2-0.jpg

Om Mazda 6’s kørestilling er der at sige, at den er, som den skal være: glimrende ratvinkel inklusive masser af justering både op og ned samt ud og ind. Og sæderne: tilpas store og med rigelig støtte alle steder.

Mazda 6 kunne være et oplagt alternativ til en af de helt store spillere på firmabil-markedet, nemlig Opel Insignia. Men når det kommer til en skillevej, vinder Opel – nemlig på prisen.

Mercedes-Benz C-Klasse - Den har jo stjernen på køleren

Helt kort

  • C-klassen er navnet på Mercedes i segment D (mens Mercedes i segment B hedder A-klasse). Mercedes C er en baghjulstrækker med motoren liggende foran på langs. C-klassen fås også med permanent firehjulstræk. Både manuelt gear og automatgear.
  • Adskillige motorer på både benzin og diesel. Effekt fra 156 hk blandt benzinere og fra 120 hk blandt motorerne på diesel.
  • Billigste Mercedes-Benz C-klasse er en diesel, nemlig 180 CDI til 472.200 kr. Billigste benziner er 180 BE, der koster 485.400 kr.

Teknikken

  • Type: 5-personers stationcar, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,1 liter, 136 hk ved 2.800 o/min., 360 Nm ved 1.600 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 20,8 km/l
  • CO2-udslip: 127 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 9,6 sek. Topfart: 209 km/t.
  • Pris: 533.000 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 417.700 kr.
Mercedes-Benz C-klasse – en bil, der først for et par år siden kørte sig selv ind i klassen for mellemstore firmabiler. Ikke at C pludselig blev en mindre bil, men fordi importøren sænkede prisen markant for at få fat i et nyt marked. Prisen for billigste C strøg dermed lige præcis under den halve million kroner. Og siden da er Mercedes C med mindste prisskilt endda blevet yderligere en anelse billigere.

I Tempos store firmabil-sammenligning stiller Mercedes op med en C 200 T CDI, hvor tal og bogstaver forklarer, at bilen altså er en C-klasse, at motoren er en 200 CDI, det vil sige dieselen med 136 hk, og at den er en stationcar, som tyskerne altså staver med T. Testbilen koster lige over den halve million, mens beskatningsgrundlaget faktisk er nærmere de 400.000 kr.

C på sine 17” store hjul kører rigtigt godt i ordenes bedste betydning. Bilen er slet og ret lige til at køre. Således er styringen helt entydig. I vinkelsving og f.eks. rundkørsler følger forenden rattets bevægelse. Når skridgrænsen nås, slipper fordækkene lige så forsigtigt i en entydig understyring. I undervogns-ingeniørens lærebog står dette forklaret som det, man bør stræbe efter – altid entydig og let at læse.

Motoren er jo en diesel. En moderne konstruktion, men ikke helt så tyst og vibrationssvag som sine tyske konkurrenter fra BMW og Volkswagen-familien. Den har god effekt, men føles alligevel typisk 4-cylinder-agtig – det vil sige, at den ved små omdrejninger mangler den sidste power.B97366420Z.1_20131009174301_000+GI97ETMT.2-0.jpg

Også kørestillingen er efter bogen: ratvinkel og ratjustering er perfekt, det samme noterer vi om sædet – dets støtte af kroppen og dets muligheder for justering.

Alt i alt: glimrende firmabil, der i den grad signalerer tjek på tingene – den er jo en bil med stjerne på køleren, selv om stjernen på nutidens Mercedes’er er integreret i fronten og ikke som i gamle dage står oven på frontklappen.

Opel Insignia - Hallo, en firmabil med benzinmotor

Helt kort

  • Opels model i den klassiske firmabilklasse er Insignia, der i sin tid afløste Vectra. Efter Opel-tradition er der frit valg mellem 4-dørs sedan og 5-dørs hatchback samt 5-dørs stationcar. Både 4-cylindrede benzinmotorer og 4-cylindrede diesel – dertil den V6-cylindrede powermotor med navnet OPC.
  • Billigste Insignia er 1,4 Turbo Edition til 299.900 kr., mens billigste diesel, 2,0 CDTI 120, koster knap 410.000 kr.

Teknikken

  • Type: 5-personers stationcar, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-benzin, 1,4 liter, 140 hk ved 4.900 o/min., 220 Nm ved 1.850 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 17,9 km/l
  • CO2-udslip: 131 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 11,5 sek. Topfart: 200 km/t.
  • Pris: 316.900 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 265.842 kr.
Netop nu er Opel Insignia blevet faceliftet. Små udvendige ændringer og indvendigt bl.a. nye instrumenter. Men under frontklappen er der sket ting og sager. Først og fremmest har Insignia i 2014-versionen fået en ny række af benzinmotorer, alle med benævnelsen Sidi – præcist efter samme idé, som Ford kalder sin nye benzinmotor for EcoBoost.

Her er Insignia med den kun 1,4-liters, men alligevel 140 hk’s benziner – det er motorteknik efter nyeste downsizing-filosofi som f.eks. Volkswagen anvender.

En fin, lille motor, der gerne vil rotere. Ganske afbalanceret og med en fin lyd. Alligevel føles Insignia 1,4 som en af de svage i dette felt – hvor den altså er eneste benziner her i Passat-klassen.

Dybest set er manglen på punch ved få omdrejninger ikke et udtryk for en svag Opel-motor, men mere et udtryk for en af de typiske forskelle mellem en benzin- og en dieselmotor. Derfor tilbyder Opel også Insignia 2014 med dieselpower. Her er et par vigtige tal disse: Beskatningsgrundlaget for den billigste Insignia Edition Sports Tourer med 2,0 CDTI med 120 hk er 285.990 kr., og listeprisen for den tilsvarende model er 425.900 kr.

Som i de øvrige biler i testen er alt vedrørende førerpladsen glimrende: korrekt ratstilling inklusive -vinkel samt store og på en gang faste og støttende sæder – uden at de bliver for hårde.B97367046Z.1_20131009174228_000+GAG7EUCM.2-0.jpg

Styringen ligger i sammenligningens gode ende. Her er virkelig meget indstyring, faktisk helt oppe på niveau med Mazda og Passat, mens affjedringen er et nummer mere komfortabel end både japaneren og den anden tysker.

Mere komfort byder bilens generelle støjniveau på – ja, faktisk er det her ikke støj-, men lydniveau.

Alt i alt er Insignia tilbage med stærke kort på hånden. Dels er bilen i forvejen en populær firmabil, og derfor er der allerede mange, der sikkert gerne vil bytte til en tilsvarende ny. Dels er der væsentlige opdateringer i motorrummet, ligesom Insignia står brølende stærkt på prisen – især den testede benziner til 266.000 i beskatning.

Volkswagen Passat - Good old Passat – måske testens vinder

Helt kort

  • Bilen, der ligefrem lægger navn til klassen, nemlig Volkswagen Passat. Stor 4-dørs sedan og ligeledes stor 5-dørs stationcar. Konventionel opbygning med frontmotor og forhjulstræk.
  • Både benzin- og dieselmotorer, alle 4-cylindrede turbomotorer. Variant med laveste effekt er den 1,6-liters diesel med 105 hk, svageste benziner er 1,4 TSI med 122 hk.
  • Billigste Passat er den 122 hk’s benziner til lige præcis en femmer under 300.000 kr. Billigste diesel er 1,6 TDI til 360.000 kr.

Teknikken

  • Type: 5-personers stationcar, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,0 liter, 177 hk ved 4.200 o/min., 380 Nm ved 1.750 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 19,2 km/l
  • CO2-udslip: 136 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 8,8 sek. Topfart: 220 km/t.
  • Pris: 494.991 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 414.842 kr.
Det er ikke uden grund, at den mellemste firmabilklasse af mange kaldes Passat-klassen. Den tyske bil har siddet på salget i snart mange år. Men den nuværende, der endda dybest set kun er et stort facelift af en foregående, er nu allerede tre år gammel.

Ikke desto mindre klarer den testede Passat sig ovenud godt – måske står den som testens vinder.

Tre væsentlige forklaringer er teknik: Motoren er den velspillende og stærke 2,0-liters TDI, her i udgaven med 177 hk. Den anden del af forklaringen er bilens gearkasse, VW’s DSG-gearkasse, der skifter hurtigt, let og helt rykfrit. Og som tredje del af forklaringen – det, der gemmer sig oppe under skærmene, hvor ingen kan se det, nemlig affjedringen.

Netop denne Passat er en 2,0 TDI BMT 177 hk R-Line, som det lange, komplicerede navn er. Blandt de mange betegnelser er den sidste og væsentligste, nemlig R-Line. Denne lille kode viser, at der her er en noget strammere undervogn end på en almindelig Passat – helt tilsvarende ovre hos Audi, hvor der er forskel på en Audi og en Audi S-Line.

Dynamisk som en Mazda 6

Netop den fastere undervogn forandrer Passat fra en bil med grå køreegenskaber til en bil, der gerne vil gennem næste sving. Dynamik helt på linje med Mazda 6, der ellers er klassens mester i præcis denne disciplin. Passat med R taber dog til Mazda og i øvrigt også Insignia på ét punkt, nemlig på undervognens vilje til at optage hårde ujævnheder.

Med andre ord: Passat er knap så komfortabel som Mazda og Opel.B97367048Z.1_20131009174339_000+GIT7EV9I.2-0.jpg

Til gengæld henter Passat meget ind igen takket være fremragende sæder og en kørestilling, der bedst betegnes med dette ord: perfekt.

Alt i alt klarer firmabilernes mester sig fremragende i dette års sammenligning. Men alligevel kan den ikke trække i alt seks stjerner – det er prisen, der gør det. For når man skal køre Passat R-Line – det er jo netop den version, der gør bilen så velkørende – er beskatningsgrundlaget et pænt stykke over 400.000 kr. og stort set det samme som for en Mercedes C-Klasse.

En billigere Passat – men med svagere motor og altså uden den dynamiske R-Line-affjedring – koster ganske vist kun 360.000 kr. i beskatning. Men så bliver Passat pludselig overhalet fra alle kanter på overskud og dynamik. Derfor alligevel “kun” fem stjerner til den gamle mester.

Dommen

Kommentar: 3 GT kunne snildt score fem stjerner, hvis det ikke lige var for én ting: Prisen. Selv om der er 125.000 kr. fra udsalgspris til beskatningsgrundlag, koster prisen den ene af de fem stjerner.

Plus

  • Højt image
  • Køredynamik
  • Kørestilling
  • Plads på bagsædet

Minus

  • Pris

Dommen

Kommentar: På mange måder appellerer Mazdas 6’er til seks stjerner, men den er for dyr i forhold til Opel, og den styrer ikke bedre end en Passat – og derfor har Mazda’en jo alligevel ikke hele pakken. Derfor “kun” fem stjerner.

Plus

  • Køredynamik
  • Kørestilling

Minus

  • Pris over for Opel

Dommen

Kommentar: Prisen gør det tungt at blive ejer af en C-klasse som firmabil. Selv om beskatningsgrundlaget er væsentligt lavere end normalprisen, er denne C-stationcar alligevel testens næstdyreste i sin klasse.

Plus

  • Image
  • Køreegenskaber
  • Kørestilling

Minus

  • Motor-raffinement
  • Pris

Dommen

Kommentar: Hvis alle biler i Passat-klassen kostede det samme, ville Insignia score fire stjerner. Men Insignia er klassens suverænt billigste. Derfor fem stjerner.

Plus

  • Ny motor
  • Komfort
  • Lydniveau
  • Kørestilling

Pris

  • Minus
  • Bundtræk
  • Gearkasse

Dommen

Kommentar: Passat i denne version med 177 hk og dynamisk undervogn kører glimrende, men prisen er for høj. Okay, så tager vi en billigere Passat – men den kører ikke så godt som de nærmeste konkurrenter. Derfor ikke seks stjerner.

Plus

  • Køredynamik
  • Motor inklusive power
  • Kørestilling

Minus

  • Pris

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel

Nyhed: BMW skruer op for stilheden

19-07-2013: Dieselmotorerne i den opdaterede BMW 5 kan dårligt høres – og gearskifte kan ikke engang mærkes. Der er skruet op for komfort og ingeniørkunst i den nyeste version af tyskernes model i direktørklassen. Læs artikel

Test: Tre firmabiler med lavt forbrug

04-10-2012: Det er ved at være tid til, at rigtigt mange skal skifte firmabilen ud. Læs artikel

Test af Opel Corsa 1,0T 90 hk Enjoy

27-05-2015: Klassen lige over de mindste, poloklassen, B-segmentet eller bare minierne, har fået ny mester. Med ny motor, ny gearkasse og ny kabine er det lykkedes Opel at overhale VW Polo som den mest attraktive. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...