Find mere om:
Nyhed: DS5 har fået slebet kanterne til | bil.guide.dk

Nyhed: DS5 har fået slebet kanterne til

Den største DS5 er stadig helt sin egen. Den er blevet mere komfortabel efter et facelift, men alderen trykker også.

Personlighed tæller. Det gælder også i bilernes verden, hvor Citroën med det nye DS-mærke forsøger at finde ind til kernen af de franske kreative rødder.

Sidste skridt blev taget, da DS-modellerne, ligesom Audi hos VW, blev udskilt som et selvstændigt brand med eget logo. Flagskibet er DS5, som efter fem år på banen nu har fået et facelift.

Heldigvis uden at ændre ved det design, som gør den femdørs hatchback til en ener i firmabilklassen. Kun det nye logo med DS-vingerne og de nye forlygter, hvor xenon-lys spiller sammen med full LED-forlygter, afslører at vi kører en opgraderet DS5. Det sker i topversionen, Style, med 180 hk dieselmotor og sekstrins automatgear. Pris 573.990 kr. plus levering, mens skatteværdien ved erhvervsleasing er 382.293 kr.

Historiske tråde

Allerede ved præsentationen trak Citroën tråde til de legendariske DS-modeller fra sidste århundrede, men fabrikkens folk sagde samtidig, at de nye modeller skulle pege frem. Vi kan dog ikke lade være med at tænke på nyklassikeren Citroën CX, da vi sidder bag rattet med udsigt til en næsten flyagtig kabine, hvor instrumentbordet er trukket strømlinet tilbage, de centrale kontakter til bl.a. vinduerne er placeret i en bro i midten, mens en bred midtersprosse deler glassoltaget.

B972278401Z.1_20160502141812_000+GQ4STU2N.2-0.jpg

Æstetikken skæmmes dog af det enorme rat, vi kender fra andre Citroën-modeller. Det er velfungerende, men passer ikke rigtig til resten af setuppet med lækre, bløde materialer og aluminums-dekor. Citroen valgte i sin tid at lancere modellen med klassiske fjedre og støddæmpere frem for mærkets avancerede væskeaffjedring. Det skete desværre med en undervogn, der var så knaldhård som en sæbekassebil.

B972278401Z.1_20160502141812_000+GQ4STU2O.2-0.jpg

Det er der gjort noget ved undervejs, og i den nye version er undervognen opgraderet for anden gang og har en mere klassisk fransk affjedring, der suger vejbump så behageligt, som var de fyldt ud med baquettebrød. DS5’eren er bestykket med 18 tommer hjul og er forholdsvis højt hævet over vejen. Det giver et godt overblik i trafikken, og når du først har fået bilen under huden, ligger DS5’eren solidt på vejen. Men en sportsvogn er den ikke.

Brummende dieselmotor

Den 180 hk dieselmotor har med et moment på 400 Nm ved 2.000 omdr. masser af kræfter at give af. Men det sker ikke helt lydløst og med noget mere dieselknurren, end vi ellers er vant til fra de bedste tyske konkurrenter. Kræfterne leveres også kontant og ikke så flydende og nuanceret som hos visse andre. Her skifter det sekstrins automatgear rimeligt uden at være knivskarpt som en gearkasse med dobbeltkobling. Forbruget, som på papiret ligger på 22,7 km/l med 18 tommer hjul, er ok uden at være prangende.

DS5 bygger på en C4 Grand Picasso-undervogn og er med 4,53 meter godt 25 cm kortere end en C5, der er skabt på en større platform. Pladsen er rimelig foran, men kneben bagi, hvor især den hældende taglinje tager plads. Bagagerummet gaber over pæne 468 liter.

DS5’eren byder på mulighed for sikkerhedsudstyr som vejstribealarm og alarm for blinde vinkler. Listen over ekstraudstyr omfatter også Head up-display og DAB-radio og supertykt læder. Men ikke automatisk nødbremse eller adaptiv fartpilot, som man ellers kunne forvente i et premium-brand. Her trykker alderen.

B972278401Z.1_20160502141812_000+GQ4STU2P.2-0.png

Alderen trykker også på infotainmentdelen. DS har godt nok opgraderet med et nyt system og ny syv tommers skærm, der også betyder, at 12 kontakter forsvinder. Men grafik og kommandoer er langsomme, ligesom den trykfølsomme skærm ligger forsænket i instrumentbordet, hvilket betyder, at du kan have svært ved at nå den. Samtidig byder kørecomputeren på den samme grovkornede grafik, vi har set hos PSA i årevis. Her er den teknologiske udvikling kørt fra DS.

Kreativ klasse

På bundlinjen står en bil, som stadig er unik, helstøbt og med god samvittighed kan føle sig bedre end de andre modeller fra PSA-koncernen.

Konkurrenter kunne være Audi A5 Sportback og BMW 3-serie GT. Men de er også aldrende og appellerer til et andet publikum. DS5 er skabt til den kreative klasse. Så hvis du føler dig en smule original og ikke mangler stationcar-plads, er DS5 et bud, som stadig er med på vognen og bestemt ikke urimeligt prissat, når vi snakker beskatningsværdi for firmafolket.

Nyhed: Effektiv og økonomisk basismotor i Citroën

10-05-2014: Premiere: Citroen C4 er ingen storsælger i Danmark, men nu kommer bilen med en lækker, lille benzinmotor, som er kraftig og økonomisk til lavere pris. Læs artikel

Test af Citroën C4 e-HDI Seduction

14-10-2012: Citroën C4 er klassens mest behagelige bil med høj komfort og støjsvag dieselmotor. Læs artikel

Test af Toyota Auris 1,2

27-04-2016: I tilfældet Toyota Auris er en ny lille 1,2-liters motor nærmest en revolution. Læs artikel

Test af Opel Astra 1,0 EcoTec

08-10-2015: Der er længe mellem topkarakteren seks stjerner ud af seks mulige. Ved den nye Astra sætter vi imidlertid flueben ud for alt, der skal til for at opnå topkarakter: lavt forbrug, god plads i kabinen, underholdende køreegenskaber og lav pris. Læs artikel

Test af Opel Astra

06-10-2015: Opels vigtigste bil er klar som 11. generation. Massagesæder og avanceret matrixlys skal lokke kunderne til at købe den nye Astra, der har tabt op til 200 kg på vægten. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...