Find mere om:
Test af Citroën DS4 THP 200 Sport | bil.guide.dk

Dristigt design fra Citroën

DS4 fra Citroën løfter overliggeren i Golf-klassen. Den har dog store praktiske mangler.

Svulmende som en spændt muskel, afrundet som en coupé, høj som en SUV og med bagdøre, der næsten er skjulte, men på vidt gab buer ud i en så markant spids, at vi skal tilbage til halefinnerne på amerikanske 50’er flydere for at finde bildesign vinklet så knivskarpt i metal.

Den nye Citroen DS4 er en bil, du ikke kan undgå at have en holdning til. Den slags biler er der kommet en del af på det sidste. Men ikke nogle, der som det franske mærkes nyeste bud på en livsstilsbil i Golf-klassen er så gennemført – og fuld af kontraster.

Det står klart i det skarpe sollys ved havnen i den catalanske hovedstad, Barcelona, hvor Citroën præsenterer den foreløbig anden model i den nye DS-serie, som for alvor skal løfte brandet tilbage til fordums tid, hvor en Citroën helt naturligt var ensbetydende med banebrydende design og teknologi, og modelbetegnelsen med de to bogstaver stod for det ypperste. Vi bruger ordet foreløbig, fordi der er yderligere flere DS-modeller på vej, ud over den allerede søsatte DS3’er og den kommende DS5’er.

Citroën mener selv, at konkurrenterne til DS4, som på afstand ligner en krympet BMW X6, spænder over så bredt et felt som Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW 1-serie, VW Scirocco, Peugeot 3008 og Nissan Qashqai. Noget, som illustrerer, at de tider, hvor biler kunne puttes i kasser og klasser, rinder ud.

Få er dog så dedikerede Citroën, der med DS4, som bygger på den roste C4, fortsætter sporet fra DS3 med klassematerialer og finish - samt en teknik, hvor motor, styretøj, den seks-trins gearkasse og undervogn bare spiller og opleves som en bil, der ikke alene er sportslig, men også rangerer en klasse højere.

Premium standard

Über-udgaven er på stort set alle punkter opgraderet i forhold til C4. Den er med sine 4,28 meter i længden fem centimeter kortere end C4. Men den er samtidig to centimeter bredere og tre centimeter højere. Dimensioner signalerer mere SUV end limousine, og DS4 byder da også på en væsentligt større frihøjde, og dermed kørestilling, end udgangspunktet.

Inden døre er målene stort set ens, men så hører mange af lighederne også op i modellen, der som de mest synlige tegn har forlygter, hjelm og dele af instrumentbordet til fælles med C4.

Vi testede topmodellen, Sport, med den 1,6 liters THP benziner på 200 hk, som nu debuterer hos Citroën. Det er en bil, som herhjemme vil lande på anslået 430.000 kroner. Men det kan gøres væsentligt billigere med den 120 hestes VTi benziner, der starter fra 293.000 kroner med grundudstyret, Design. Godt 36.000 kroner mere den billigste C4 med samme motor.

Ambitionen er, at DS4 skal være sin klasses svar på modeverdenens haute couture kreationer, hvor stiligt design og fuldfede materialer går op i en højere enhed. Derfor tæller udstyrslisten også muligheder som handskeblødt læder på hver en fl ade og ornamenterede aluminiumsindlæg.

Grundudstyret omfatter dog en finish, der med instrumenter designet som dyre ure, bløde lækre materialer og behageligt klikkende greb samt ikke mindst døre, som lyder af pengeskab, signalerer premium class.

Tunnelsyn

Bag rattet, plantet i de solide og brede sæder, er der udsigt til klart logisk opbygget instrumentbord med samme bombastiske effekt, vi kender fra C4. Undervejs er der mulighed for udsyn i biograf-format, hvis solskærmene trækkes tilbage på den store panoramaforrude, som er standard, og giver et 45 graders udsyn til trætoppe og bropyloner. Lys, som skaber liv i en kabine, der agterude byder på tunnelsyn og nogle af bilhistoriens bredeste C-stolper. Stolper, som i den almindelige trafik også skjuler et mindre Tour de France felt.

I det hele taget er det ikke let at være bagsædepassager i DS4. Godt nok er pladsen fi n, og som noget usædvanligt er der integreret armlæn i bagskærmene, som sidder i forlængelse af bagdørene. Til gengæld kan ruderne i bagdørene slet ikke åbnes, mens selve udformningen af dørene med de Alfa-agtige udvendige dørhåndtag og spidse overkanter skal tackles med lempe for ikke at løbe spidsen ind i brystkassen – eller et barnehoved - når den smalle åbning til bagsæderne skal forceres.

Coupé-designet har altså vundet over praktikken. Bagagerummet er med sine 359 liter godt 50 liter mindre end det enorme i C4, og det er ok.

Et par tekniske skønhedsfejl kan dog ikke rokke ved en bil med en soliditet og vejgreb så klippefast som spansk granit, hvor DS4 med sin agile, men dog komfortable undervogn, præcise gearskift og så tyste, så tyste støjdæmpning, signalerer klasse og en bil man har lyst til at køre langt i. Men her er skam også plads til skarp kurvekørsel på snoede veje, hvor det mærkes, at støddæmpere og bagaksel er strammet og fi npudset til formålet.

Vi taler ikke et styretøj i BMW klasse, men alligevel med en præcision så skarp, at DS4 uden at blinke kan kalde sig en sportsmand. Især, når motorbestykningen er den BMW-udviklede 200 hestes motor.

Den er en med sin spændstighed og et moment på 275 Nm, der sætter ind allerede ved 1700 omdrejninger som en elastik, der bare kan spændes og strækkes ud i en uendelighed og er efter vores mening den optimale motor til DS4. Vi prøvede også den 160 hk HDI diesel, der med sit sejtræk er af en anden natur, og kan det meste.

Shop-in-shop

Med et udstyr som aircondition, sædevarme og 16 tommer alufælge i grundversionen, Design, har DS4 det mest basale. Importøren forventer dog, at den mest solgte model herhjemme bliver den 110 hestes HDI diesel i mellemudstyret Style med bl.a. klimaanlæg, baksensor og elspejle til små 340.000 kroner.

Citroën disker dog op med en lang liste af usædvanligt ekstraudstyr som bl.a. forsæder med massage, blindvinkelovervågning og elektronisk opmåling af parkeringsplads.

Efter en pæn succes med DS3 er forventningerne pæne til storebror. Salget skal ske i shop-in-shop centre for DS-modellerne. Foreløbig er godt 30 forhandlere med, og målet er 40.

DS-navnet indgyder umiddelbart en forventning om teknologiske nyskabelser. Dem er der ikke mange af i DS4. Heller ikke når vi snakker fabrikkens navnkundige væskeaffjedring, undervognen består nemlig af traditionelle fjedre og støddæmpere.

Til gengæld har Citroën med DS4 forfinet det eksisterende og skabt nye standarder i sin klasse. Og det er fuldt ud et DSskilt værd. På bundlinjen står en bil, som herhjemme kunne friste de mere livsstilsorientere og kvalitetsbevidste, der ellers ville falde for A3, Giulietta, eller måske en Golf? Vi ved meget mere, når DS4 introduceres på kanten af august og september.

Citroën DS4 THP 200 Sport

  • Pris: Anslået 430.000 kroner
  • Fra 293.000 kroner
  • Forbrug: 15,6 km/l (fabriksopgivelse)
  • Co2/km: 149 gram
  • Sikkerhed: Ej testet
  • Grøn ejerafgift: 1010 kroner per halv år.
  • Garanti: To år
  • L/B/H: 428/181/152 centimeter
  • Akselafstand: 261 centimeter
  • Egenvægt: 1316 kilo
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter
  • Topfart:235 km/t
  • 0-100 km/t. 7,9 sekunder
  • Ydelse: 200 hk/5.500 – 6.800 omdr.
  • Moment: 275 Nm/ 1.700- 4.500 omdr.
  • Bagagerum: 359/1021 liter

Kort og godt:

Citroen DS4 er et forfriskende bud på fornyelse i Golf-klassen. Det er en bil, som først og fremmest købes på designet. DS4 er dog så gennemført og velkørende, at den sætter nye standarder i klassen og alene af den grund løfter overliggeren markant. Designet har dog fået fortrin over praktikaliteten, så DS4 er først og fremmest et alternativ til livsstils-prægede biler som Audi A3 Sportback eller Alfa Romeo Giulietta.

Nyhed: Bilrevolution i den lille familieklasse

13-07-2014: Ny Citroen på vej: Med mindre du synes, at biler skal være grå eller sorte og komme fra Tyskland, skal du læse med her. Læs artikel

Nyhed: Ny familiebil med indbygget sofa

13-04-2014: Masser af praktiske og kreative løsninger i den nye Citroën C4 Cactus. Læs artikel

Test af Citroën DS5 HDi 160 Aut

15-04-2012: Godt 50 år efter Citroën ID19 og DS21er det, som om gudinden er på vingerne igen i DS5. Læs artikel

Test af Citroën DS5 HDI 160 DPFS

17-11-2011: Den nye Citroën DS5 er et firehjulet stykke brugskunst. En knaldhård og unuanceret affjedring placerer dog bilen mellem flere stole. Læs artikel

Test af Citroën DS3 Racing

15-07-2011: En gadebil overplastret med bogstaver og cifre, så den minder om noget fra et jagerfly. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...