Find mere om:
Falsk motorlyd trætter i power-bil | bil.guide.dk

Falsk motorlyd trætter i power-bil

Premiere: Peugeot er klar med en 308 GT med for meget kunstig motorlyd. Affjedringen er strammere, attituden mere sport og med kraftige motorer. Priserne er dog høje.

CASCAIS

Mere power, store 18’’ hjul og en strammere undervogn tilsat lidt design og kunstig motorlyd.

Sådan lyder opskriften på den nye 308 GT, der, præcis som navnet antyder, er en GT-bil og ikke en rendyrket GTI-racer med mest muligt fokus på benhård køreglæde. Den rigtige GTI skal nok komme, lover Peugeot, men indtil da må vi ”nøjes” med 308 GT.

Vi lægger ud i benzinversionen af 308 GT med 205 hk fra en opdateret 1,6-liters turbomotor.

Med benzinmotor leveres bilen kun med manuelt gear, og det er synd, erfarer vi efter at have kørt dieseludgaven, som til gengæld kun leveres med en helt ny automatgearkasse med 6-trin. Det vender vi tilbage til. Med benzinmotor er bilen dog kvik, uden at den føles som nogen raket, og på tørre veje har standarddækkene, Michelin Pilot Sport3, ingen som helst problemer med at overføre effekten.

Læser du med fra mobilen kan du se flere billeder her.

Vi lægger kursen nordpå op langs Portugals vestkyst, og med plane motorveje uden for mange huller er det svært ikke at blive glad bag det lille læderrat. Bilen kører fladt og med en harmonisk balance og føler sig godt tilpas på motorvej.

Peugeot er ikke helt klar med priser endnu, men forventer, at de vil starte fra cirka 435.000 kr. for benzinversionen og fem døre, mens dieseludgaven ryger helt op i en halv mio. kr. Det virker alt for dyrt i forhold til den ægte vare som den nye Ford Focus ST med 250 hk benzinmotor og en pris fra 246.000 kr.

Falsk motorlyd i knappen

Den nye franske power-bil har som standard Driver Sport Pack, der inkluderer en knap ved siden af den elektriske håndbremse, og med den trykket ind skifter bilen let karakter.

B971902217Z.1_20150217113326_000+G1RIUDEF.2-0.jpg

Nu kommer der nemlig kunstig motorlyd ud af alle bilens højttalere, og den hidsige sound stiger i takt med omdrejningerne og eksploderer nærmest, lige før et fuel-cut (stop af brændstoftilførsel, red.) sætter ind. Det er sjovt at prøve et par gange, men det virker mest af alt som en gimmick, som man lynhurtigt bliver træt af, for motorlyden er der også, når man blot cruiser med fartpiloten sat til 120 km/t.

Med sport følger også hurtigere speederrespons og lidt mere tyngde i styringen, og det klæder bilen, men desværre kan man ikke nøjes med at slå lyden fra og beholde sportsstyring og hurtigere speeder-respons.

Hos Peugeot indrømmer man, at man overvejer, om det skal være muligt at slå den kunstige motorlyd fra i en menu. Det ville pynte.

Huller er for meget

Testruten tager os væk fra motorvejen gennem en nærmest uendelig række af forskellige sving, og selv om GT’en bider hårdt med forenden, er jeg ikke så godt underholdt, som jeg havde håbet.

B971902217Z.1_20150217113326_000+G1RIUDED.2-0.jpg

Dertil opleves GT’en for tung og lidt uforudsigelig. Ved lidt for meget fart ind i svinget understyrer den massivt, mens et speederløft får bagenden til at slå ud i en reaktion, der ikke virker entydig hver gang,

På snoede veje med skiftende belægninger og huller kommer den stramme undervogn på overarbejde, og efter over 300 km i bilen er jeg ikke i tvivl. GT’en er lidt for meget til den stamme side efter min smag, og når vejen bliver rigtig hullet, drømmer jeg mig tilbage i den almindelige 308-undervogn, der tilbyder et godt miks af kontrol over karrosseriet og komfort. 308 GT er ikke kun strammere i opsætningen, men også lavere.

Bedre opsætning i diesel

Med dieselmotor er der 180 hestekræfter til rådighed, og de leveres sammen med et moment på 400 Nm gennem en helt ny gearkasse. Den skifter blødt, og der er skiftepadler på rattet, så man selv kan bladre i gearene, men desværre sidder padlerne ikke fast på selve rattet, så når vejen svinger meget, bliver man alligevel nødt til at flytte hånden for at skifte op eller ned.

Med denne motor har bilen omkring 60 kg mere over forakslen, og det betyder en knap så villig forende, når det drejer sig om at skifte retning, men til gengæld opleves undervognen som et nøk mere harmonisk og ikke så benhård som i benzinbilen. 308 GT leveres også som SW-model, og det gør bilen til ener i klassen.

308 GT er som udgangspunkt en bil med meget udstyr, og det ses i kabinen, der med røde stikninger i både sæder, måtter og selve instrumentbordet byder velkommen med sportssæder og en lille GT-velkomsthilsen på skærmen, når tændingen slås til ved at trykke på startknappen.

B971902217Z.1_20150217113326_000+G1RIUDEC.2-0.jpg

Standard er sæder med kunstruskind, mens læder er tilkøb. De flotte detaljer fra 308 GT kan fremover også leveres til den almindelige 308’er i form af modellen 308 GT Line, der giver samme design. På den måde kan man kombinere det flotte GT-design med eksempelvis den nye 3-cylindrede benzinmotor. Testkørslen er slut, og tilbage står indtrykket af en bil, der sætter sig lidt mellem to stole. Den er ikke helt sjov og agil nok som en ægte GTI, men alligevel for stram i undervognen som den power-version af 308, som den i bund og grund er.

JP var inviteret til Portugal af Peugeot

Peugeot 308 GT Benzin
Prisgæt: 435.000 kr.
Motor: 1,6-liters benzin
Ydelse: 205 hk v. 6.000 o/min.
Moment: 285 Nm v. 1.750-4.500 o/min.
0-100 km/t: 7,5 sek.
Topfart: 235 km/t
Forbrug: 17,8 km/l
Hjulmontering: 225/40R18 Michelin Pilot Sport3

Peugeot 308 GT diesel aut.
Prisgæt 500.000 kr.
Motor: 2,0-liters BlueHDI
Ydelse: 180 hk v. 3.750 o/min.
Moment: 400 Nm v. 2.000-2.500 o/min.
0-100 km/t: 8,4 sek.
Topfart: 220 km/t
Forbrug: 25 km/l
Hjulmontering: 225/40R18 Michelin Pilot Sport3

Test af den rigtige firmabil - BMW, Opel, Mazda eller Mercedes

19-10-2013: Har kongen af firmabiler – Passat Variant – en chance mod alle de nye konkurrenter? Svaret er gruppetestens største overraskelse. Læs artikel

Nyhed: BMW skruer op for stilheden

19-07-2013: Dieselmotorerne i den opdaterede BMW 5 kan dårligt høres – og gearskifte kan ikke engang mærkes. Der er skruet op for komfort og ingeniørkunst i den nyeste version af tyskernes model i direktørklassen. Læs artikel

Test af Hyundai i40, Focus 1,6 150 Titanium, Mercedes B-klasse

15-01-2012: Vi tester hatchbacken Ford Focus, stationcaren Hyundai i40 og MPV'en Mercedes B-klasse. Læs artikel

Nyhed: Ny model fra Fiat er forløber for en ny familie

30-05-2015: Sedan-model med projektnavnet Ægea – den første i den nye Fiat-familie i Golf-klasse størrelse. Læs artikel

Test af Mercedes CLA 200 Shooting Brake

14-04-2015: Premiere: Mercedes presser flere og flere modeller ud af samme platform. Nu er CLA Shooting Brake klar med mere plads til hovedet på bagsædet end i den almindelige CLA. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...