Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Hyundai i20 | bil.guide.dk

Hyundai vinder på fornuft

God plads på bagsædet og i bagagerummet, en stærk pris og markedets bedste garantiordning. Hyundais nye bil i poloklassen, i20, kører sig i stilling med fornuftige dyder. Til gengæld aner den ikke, hvad køredynamik er.

Hatchback
Hyundai i20

Kommentar: i20’s mekanik inkl. motor, dynamik og komfort rækker til tre stjerner, men god plads og markedets bedste garantiordning lægger yderligere en stjerne til – så derfor: Fire stjerner til ny i20.

For

Komfort

Plads – især bagi

femårs garanti

Imod

Motor

Mangler dynamik

Ingen førerassistenter


Vil du være med i verdens korteste forbrugerundersøgelse? Den handler om, hvilke egenskaber du sætter mest pris på ved en bil.

Hvad går du efter? 1: køredynamik eller komfort? 2: en sprød motor eller rigeligt med plads både på bagsædet og i bagagerummet? 3: to års garanti eller fem?

Hvis du i alle tre tilfælde prioriterer første mulighed, for eksempel dynamik og en sprød motor, kan du roligt springe denne artikel over. Hvis du derimod går efter en bil, der er komfortabel og har godt med plads – og lang garanti – så kan den nye Hyundai i20 årgang 2015 meget vel være bilen for netop dig.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her

I20 er jo koreanernes bil i poloklassen eller B-segmentet, som det lidt formelt hedder. Her hvor de førende lige nu er Peugeot 208 og bilen, der lægger navn til klassen, Volkswagen Polo. Andre stærke biler er for eksempel den nye Opel Corsa og den endnu nyere Skoda Fabia. Og om kort tid er Mazdas nye 2 parat til dansk asfalt.

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2R60.1-0.jpg

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2RTM.1-0.jpg

Men også den hidtidige Hyundai i20 har over en længere periode været en af klassens mest solgte biler – så Hyundai har måske lidt modigt valgt at se bort fra filosofien Never change a winning Formula. For her midt i marts er Hyundai i20 2015 den store nyhed hos forhandlerne.

2015-udgaven af i20 ligner ved første øjekast sig selv – ingen tvivl om, at her kommer en Hyundai. Modsat er den nye i20 på ingen måde vanskelig at kende fra i20 2014 – et særkende, der ellers skyller ind over bilverdenen lige nu.

Vigtigste nyhed: plads

Den nye i20 kendes først og fremmest på den nye front med den større grill og de nye lygter; typiske skrå Hyundai-øjne i samme stil som den større i30, den endnu større i40 og mærkets nye prestigemodel, sedanen Genesis.

Skoda Fabia er en sympatisk tjekke

Men tydeligste kendetegn er den brede C-stolpe – den er lakeret så blank og dybsort, at den uden problemer kunne vinde en konkurrence om at være verdens mest pianosorte pianosort.

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2RN2.1-0.jpg

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2S6J.1-0.jpg

Ny er også i20’s platform, der først og fremmest har åbnet for bilens måske væsentligste styrke: Den gode plads på bagsædet. Når jeg ”sætter mig bag mig selv” (189 cm høj), konstaterer jeg først, at jeg faktisk har tilstrækkelig plads til knæene. De strejfer lige forsædets ryglæn, men mases ikke ind i det. Dernæst er der behagelig højt til loftet – en tommes penge over hovedet. Og på trods heraf er der alligevel udmærket lårstøtte. Det sidste er en afgørende pointe, for mange bildesignere henter loftshøjde på bagsædet ved at gøre selve sædet overdrevet lavt, og så ryger lårstøtten.

Men altså ikke i den nye i20 fra Hyundai: plads nok til knæene, tilstrækkelig hovedhøjde og udmærket lårstøtte. Det er i den grad godkendt.

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2RBN.1-0.jpg

Den gode plads på bagsædet er ikke opnået på bekostning af bagagerummet. I feltet af i20 og de direkte konkurrenter er i20 nummer to på bagagerumsplads. Rækkefølgen er: Fabia, i20, Corsa, 208 og Polo.

Komforten har overtaget

Og køreegenskaberne kort: i20 er en udpræget komfortabel bil. Godkendt kørestilling for – og masser af plads bag, det fik jeg nævnt, ikke sandt ... – ikke for megen støj, blødt hen over ujævnhederne. Alt i alt: i20 er en komfortbil. Og alt det der med køredynamik og den sporty vej gennem sving – det aner Hyundai i20 ikke, hvad betyder.

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2RHL.1-0.jpg

B971935392Z.1_20150325162620_000+GJKK381D.1-0.jpg

B971935392Z.1_20150325162620_000+GDRK2S9A.1-0.jpg

Ny platform, ny kabine, men under frontklappen – her er alt ved det gamle. I testbilen: en 4-cylindret sugemotor på 1,25 liter og med 84 hk. Det er maskineriet, der kan præstere et forbrug svarende til 21,3 km/l. Over 20 på literen – det er godt nok og pudsigt nok helt samme forbrugstal som i den nye Skoda Fabia, der ligeledes har en 4-cylindret motor, men dog med turbo.

Biltest: Kia eller Hyundai?

Men 21,3 km/l – det er et lille stykke fra det bedste. Og forbrugstallene for klassens forskellige modeller viser, at der skal en markant anderledes motorkonstruktion til for at opnå de bedste forbrugstal. Ford og Opel har vist, hvad en virkelig moderne motor i denne klasse er: en 1-liters, 3-cylindret turbo. Den konstruktion kan på en gang give større effekt og bedre økonomi.

Ny maskine på vej

Men den pointe har Hyundai gjort sig klart, så en ny motor efter præcist denne formel er faktisk på vej. Den kommer endda i to udgaver, en 1-liters, 3-cylindret turbomaskine med rundt regnet 100 hk og en 1,2-liters 3-cylindret motor med 120 hk. Dertil en ny manuel gearkasse med seks gear.

B971935392Z.1_20150325162620_000+GJKK3814.1-0.jpg

Den nye motor er udviklet i Hyundai/Kia-koncernen og dukker op i både i20 og den et nummer større, i30 samt i de to tilsvarende fra Kia, nemlig Rio og Cee’d. Motoren havde verdenspremiere på den internationale biludstilling i Genève, hvor den blev vist i biler på Kias stand.

Så den helt rigtige motor til i20 er lige om hjørnet. Men – som der sukkes i Hyundai-koncernen – den er jo dyrere at producere.

Og det kan komme til at gøre ondt. For netop den forholdsvis lave pris er et af den nye i20’ers stærke kort. Og Opel, der jo netop har 3-cylinder-power som sin måske største styrke i sin nye Corsa, kører jo en prisliste, der ikke er væsentligt anderledes end i20 med den gammeldags motor. Nej, vel – let er det ikke.

Den nye koreaner findes i fire udstyrsvarianter: Active, Active Plus, Trend og Premium. Som standardudstyr kan bl.a. nævnes integreret radio med MP3, iPod/AUX/USB-indgang, elsidespejle med varme og start/stop-system. Rykker man et enkelt udstyrsniveau op, får man desuden aircondition med køling i handskerummet samt tågelygter for. Opel har bygget en hidsig Corsa

Trend har yderligere bluetooth, baksensor, varme i forsæderne, læderrat og vognbane-assistent. Man skal op i topmodellen Premium for at få 16” aluminiumsfælge, men så er der også bl.a. klimaanlæg og LED.

Garantien rykker

Så alt i alt: Hyundai i20 i den nyeste version har tre hårdtslående argumenter: pladsen, prisen og som alle andre biler fra netop denne fabrik: den femårs garanti uden kilometerbegrænsning. FDM har slået fast, at netop dette, fem år uden begrænsning, er den stærkeste garantiordning for private. Og dermed også en bedre garanti end Kias, der ganske vidst tilbyder syv års garanti, men med en begrænsning på 150.000 km. At Hyundais fem år er selvklart bedre end de mange mærker, der tilbyder tre og to år.

Hyundai i20 – helt kort

  • Hyundais bil i poloklassen er i20. Netop fornyet med en bil på ny platform, nyt karrosseri og ny kabine, men kendte motorer. 3- og 5-dørs hatch, frontmotor, forhjulstræk. Fire motorvarianter, to benzin fra 84 hk og to dieseludgaver fra 75 hk. Billigste i20 er i20 1,25 Active 84 hk fra 119.995 kr., mens billigste udgave på diesel er i20 1,1 CRDi Active fra 144.995 kr. Den testede i20 1,25 Active med 5-dørs karrosseri koster fra 124.995 kr.

i20 1,25 Active 5-dørs – teknikken

  • Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor,  forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-benzin, 1,25 liter, 84 hk ved  6.000 o/min., 122 Nm ved 4.000 o/min.
  • Forbrug  iflg. EU-norm: 21,3 km/l
  • CO2-udslip:  109 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t: 13,1 sek.
  • Topfart: 170 km/t
  • Pris: 124.995 kr.

Test af Hyundai i20

07-05-2016: Test: Hyundai i20 får flere kræfter og lavere forbrug takket være helt ny trecylindret benzinmotor med turbo. Læs artikel

Test af Hyundai i20

07-10-2012: Vi kører Hyundai i20, som har fået en wellnesskur med opfrisket udseende, nye motorer og lavere priser. Læs artikel

Test af Hyundai i30 1,4

01-06-2015: Hyundai i30 har fået et lille, vigtigt facelift - læs med og find ud af hvorfor. Læs artikel

Test af Hyundai i20

06-12-2014: Premiere: Med kækt design, klassens bedste benplads og fornuftige priser ligner Hyundais VW Polo-rival et seriøst bud på en bundsolid familiebil til masserne. Læs artikel

Test: Fornuft for få penge

28-01-2013: Der er mange muligheder for plads og komfort under 200.000 kr. Vi ser på Skoda Rapid, Kia Ceed og Hyundai i30. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...