Find mere om:
Test af Hyundai i20 | bil.guide.dk

Test af Hyundai i20

Test: Hyundai i20 får flere kræfter og lavere forbrug takket være helt ny trecylindret benzinmotor med turbo.

Du kender det måske: Det er sidst på eftermiddagen, og en kop stærk kaffe eller kulsort espresso giver fornyet energi. Det er lidt den samme oplevelse at hoppe fra en Hyundai i20 med den bedagede firecylindrede 1,4-MPI liters sugemotor på 100 hk og over i den helt nye trecylindrede 1,0 T-GDI med turbo og samme ydelse: Vitaliteten går lige en tand op.

B972278390Z.1_20160502141552_000+GM3SJSMA.2-0.jpg

Hvis du sammenligner med den tamme 1,25-liters basismotor på 75 hk og storebror på 84 hk, er forskellen så markant som mellem frugtte og hårdt ristet Java.

Nu er det ikke, fordi Hyundai har hældt mokka i tanken. Flere år efter, at europæiske storspillere som VW, Ford og Opel har lanceret nye generationer af små letløbende og højtydende trebenede benzinmotorer, er koreanerne nu endelig på banen med teknologien.

Det gør godt i den forholdsvis nye i20, der blev lanceret i fjor, og der som en af klassens mest rummelige har haft størrelsen som et af sine store aktiver.

Længere på literen

Med en startpris på 153.000 kr. plus levering for mellemudstyret, Life Plus, som er det mest realistiske, fordi der her følger aircondition med, ligger vi 15.000 kr. over den ældre 84 hk-model. Til gengæld klarer den nye motor så på papiret 23,3 km/l mod ellers 21,3 km/l.

Hvis du vil mere, byder Hyundai på yderligere tre udstyrsversioner, hvor vi tester Trend, der bl.a. har baksensor, varme i rattet og vognbaneassistent til godt 168.000 kr. plus levering.

B972278390Z.1_20160502141552_000+GM3SJSMB.2-0.png

Den trecylindrede sag lægger kvikt fra land. Ifølge fabrikken skulle momentet på de 172 Nm hentes fra 1.500 omdrejninger og op til de 4.200 af slagsen. I realiteten oplever vi dog, at der først for alvor begynder at ske noget fra 2.000 omdrejninger, indtil da virker motoren forholdsvis morgensløv. Det kræver lige den rigtige speederfods-dosering for at kunne flyde på momentet. Til gengæld har teknikerne pakket den trecylindrede sag ind som i vat. Her er stort set ingen resonans i tomgang eller knurren under acceleration. Cadeau for det. Selv om de bedste af de europæiske TSI- og Ecoboostmotorer opleves en tand mere letløbende, er der tale om nuancer. Som med de fleste små trecylindrede motorer skal du dog være indstillet på, at brændstofforbruget stiger markant ved motorvejskørsel, når der skal flyttes luft.

Mangler storskærm

På vejen opleves i20 solid. Ingeniørerne i Hyundais europæiske hovedkvarter i Frankfurt har skabt en miniklasse-bil, der godt nok ikke kører så sportsligt som en Fiesta eller så nuanceret som en Polo, men som rammer et fint kompromis. I hver fald til dagligdagskørsel. Sportslig bliver i20 aldrig.

Bag rattet har du udsigt til et instrumentbord med Hyundais isblå signaturbelysning. Her mangler desværre en ordentlig multifunktionsskærm, så du må nøjes med et smalt panel, hvis du ikke vil ofre 14.000-16.000 kr. på berøringsskærm. Finishen opleves klart slidstærk uden at være egentlig lækker.

B972278390Z.1_20160502141552_000+GM3SJSII.2-0.jpg

B972278390Z.1_20160502141552_000+GM3SJSMC.2-0.jpg

Til gengæld har den altså solide sæder og albuerum foran, god ben- og hovedplads på bagsæderne og et bagagerum, der med sine 326 liter er blandt klassens største. De, der vil mere, kan også investere i den nye i20 Active Cross, som er en friluftsmodel med større frihøjde, der koster en snes tusinde kroner mere. Sammenholdt med en garanti, som hedder fem år uden km.-begrænsning er der altså mange rationelle argumenter for at overveje en i20.

B972278390Z.1_20160502141552_000+GM3SJSIH.2-0.png

På sikkerhedsfronten skal du dog kigge langt efter automatisk nødbremse, som flere af konkurrenterne ellers har. Prisen for Life Plus er dog stadig en lille halv snes tusinde kr. billigere end f.eks. Opel Corsa 1,0 Enjoy Ecotec Turbo med 90 hk og fem døre, som kunne være et af alternativerne, og som heller ikke kan fås med automatisk nødbremse.

Pengene værd

Søstermærket Kia er også klar med den nye motor, men ikke i det matchende Rio. Her skal du op i mellemklassemodellen Ceed, hvor der så til gengæld er både en 100 hk og 120 hk sag at vælge imellem.

Det store spørgsmål er så, om den nye motor er merprisen på 15.000 kr. værd? Svaret herfra er ja. Den giver mere køreglæde og flow i hverdagen og bedre brændstoføkonomi, når du ikke presser motoren for hårdt. Og så kan du jo altid bruge lidt af besparelsen på en god kop kaffe.

Test af Hyundai i20

29-03-2015: God plads på bagsædet og i bagagerummet, en stærk pris og markedets bedste garantiordning. Hyundais nye bil i poloklassen, i20, kører sig i stilling med fornuftige dyder. Til gengæld aner den ikke, hvad køredynamik er. Læs artikel

Test af Hyundai i20

07-10-2012: Vi kører Hyundai i20, som har fået en wellnesskur med opfrisket udseende, nye motorer og lavere priser. Læs artikel

Test af Hyundai i20

20-10-2009: Tryghedsnarkoman: Som den eneste i klassen har Hyundai I20 fem års garanti. Det er bilens stærkeste kort. Læs artikel

Test af Hyundai i30 1,4

01-06-2015: Hyundai i30 har fået et lille, vigtigt facelift - læs med og find ud af hvorfor. Læs artikel

Test af Hyundai i20

06-12-2014: Premiere: Med kækt design, klassens bedste benplads og fornuftige priser ligner Hyundais VW Polo-rival et seriøst bud på en bundsolid familiebil til masserne. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...