Find mere om:
Test af Opel Astra | bil.guide.dk

Test af Opel Astra

Opels vigtigste bil er klar som 11. generation. Massagesæder og avanceret matrixlys skal lokke kunderne til at købe den nye Astra, der har tabt op til 200 kg på vægten.

BRATISLAVA

Xenon-forlygter, der selv blænder op og ned for det lange lys, er efterhånden ved at være standard i flere bilklasser, men 100 pct. digitale LED-forlygter, der konstant kører med fjernlys, er stadig stort set forbeholdt luksusklassen.

Undtagelsen er den nye Opel Astra, der for 17.000 kr. kan leveres med såkaldte matrix-LED-lygter. Noget usædvanligt har Opel indlagt 35 kilometers natkørsel under præsentationen af den nye Opel Astra, så vi journalister selv kan prøve, hvordan lygterne indstiller sig, så de ikke blænder modkørende, men lyser vejen op ved siden af de modkørende.

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N3B.2-0.jpg

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N27.2-0.jpg

Systemet er lidt af en revolution, og kører man ofte om natten, er det svært ikke at blive afhængig af systemet, der takket være nyeste generation af LED giver et lys, der på mange måder minder om dagslys. Det betyder, at de ting, som lyset rammer, gengives langt mere farveægte, end hvad der er tilfældet med eksempelvis xenon.

Foruden superlys lokker Astra også med nye ergonomiske sæder, der mod merpris kan forsynes med køling og massage til ryggen.

Klassen er hård

Astra skal ud at kæmpe om købernes gunst i en hård klasse, hvor bl.a. Kia Ceed er opdateret med en ny teknik herunder en 3-cylindret benziner med turbo og enten 100 hestekræfter eller 120.

Koreansk offensiv på teknologi

Hos Opel er der dog ingen gammel motor som billigste valg, men kun den nye 3-cylindrede turbomotor, som vi kender fra Corsa og Adam, og som i Astra yder 105 hestekræfter. Med denne motor og laveste Essentia-udstyr koster Astra fra 200.000 kr., men de fleste vil nok vælge Enjoy-modellen, der koster 25.000 kr. mere. Forskellen er blandt andet 16’’ hjul, eldrift på ruder i bagdøre, automatisk kørelys, læderrat med diverse betjening, varme i forsæderne, fartpilot og en bedre radio med mulighed for at benytte sin smartphone til navigering via bilens 7’’skærm. Både Essentia og Enjoy har aircondition.

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N24.1-0.jpg

Bilen er helt ny, idet kun et par skruer og en enkelt knap i kabinen er løftet over fra forgængeren, og med en ny platform har Opel sparet vægt.

Totalt er Astra slanket med mellem 130 og 200 kg, og med den nye generation siger Opel farvel til 3-dørs Astra.

Mere rummelig

Til trods for at bilen er kortere og smallere end den nuværende Astra, er pladsen i kabinen bedre, og bagsædepassagererne nyder godt af 3,5 cm bedre benplads, og føreren har 2,2 cm mere lofthøjde til rådighed. Den mindre vægt mærkes, straks du sætter Astra i 1. gear. Selv med den lille 3-cylindrede benzinmotor og 105 hk er der fint skub i bilen, og motoren er virkelig godt støjdæmpet, hvilket betyder, at du kan udnytte motoren helt op til kanten af fuel-cut, hvis du har brug for det, og i bunden trækker den pænt fra. I første omgang rynker vi på næsen af, at der kun er en gearkasse med fem trin, men i praksis er støjen så fint dæmpet, at man fint klarer sig med fem trin. Vil man have seks gear, hedder motoren 1,4 liter og 125/150 hk.

Tilbage til rødderne i ny Opel-model

Teststrækningen byder på et godt udvalg af asfalt og bliver krydret med hullede veje, og her formår Astra at skabe en god komfort og stiller op med et styretøj, der har en generel følelse af en bil, der er nem at placere præcist. I en række sving med god oversigt er det muligt at presse bilen over forhjulene, men grænsen for let understyring kommer sent, og et speederløft giver lastforskydning, så bagenden hjælper med at pege bilen i den rigtige retning.

Støjsvag basismotor

Vi har kørt Astra med 105, 150 og 200 hestekræfter, men har endnu til gode at prøve versionen med 1,4-liters motor og 125 hestekræfter. 125/150 hestes modellerne har begge samme helt nye 1,4 liters motor, og vi gætter på, at de færreste vil kunne mærke forskel på 125 og 150 hestekræfter. Den ’’lille’’ version leveres udelukkende som Enjoy, mens man med 150 hestekræfter kan bestille bilen med både Dynamic- og Innovation-udstyr.

Denne nye 1,4 turbo med 150 hestekræfter trækker blødt og opleves næsten lige så magtfuld som topmodellen med 1,6 liters og 200 hestekræfter, og ved præsentationen virkede lyden fra 1,4’eren mere harmonisk end tonen i topmodellen.

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N29.2-0.jpg

Astra stiller med nyeste generation af skiltegenkendelse og aktiv styrekorrektion, hvis du bevæger dig uden for vejbanen på motorvej, samt kollisionsalarm m.m. Sikkerhedssystemerne er indeholdt i en pakke, som også indeholder nødbrems, og som ikke kan tilkøbes til Essentia, og som koster 6.500 kr. til Enjoy-modellen, der ventes at blive blandt de mest solgte. På topmodellerne Dynamic og Innovation er pakken med i prisen.

Simpel instrumentering

Alle modeller har 7’’ skærm, og Opel betoner, at man har lyttet til kritikken af det tidligere interiør, som indeholdt for mange knapper. Derfor er antallet af knapper reduceret markant, og de, der er blevet tilbage, er delt op i tre zoner. Lige under skærmen sidder betjening af vigtige radio/medie-funktioner. Næste område under dette indeholder alle knapper til klimastyring, mens knapper til bilens sikkerhedssystemer m.m. sidder lige foran gearstangen.

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N25.1-0.jpg

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N26.2-0.jpg

I selve instrumenthuset holder Opel fast i analoge viserinstrumenter til fart og omdrejninger, mens midterpladsen valgfrit kan vise forskellige informationer såsom navigation, digital fart og afstanden i sekunder til forankørende bil.

En uheldig detalje er dog en systemopsætning, der betyder, at man via ’’bekræft-knappen’’ på rattet skal bekræfte en lang række informationer. Det betyder eksempelvis, at man skal bekræfte, at man bliver bedt om at dreje til venstre om f.eks. 400 meter. Gør man ikke det, er displayet ’’blokeret’’ af denne meddelelse i et godt stykke tid, hvor man i mellemtiden således ikke kan se sin digitale fart. Det virker ikke gennemtænkt.

Opel Astra stationcar slår bagdøren op

Astra er til salg fra medio november, og stationcar-versionen forventes til Danmark i april.

Så kommer det evindelige spørgsmål om, hvorvidt den nye model er ligeså god som ærkerivalen.

B972099632Z.1_20151006101905_000+GR8O6N28.2-0.jpg

Priser:

Benzin:

  • 1,0T 105 hk/5 gear Essentia: 199.990 kr.
  • 1,0T 105 hk/5 gear Enjoy: 224.990 kr.
  • 1,4T 125 hk/6 gear Enjoy: 244.990 kr.
  • 1,4T 150 hk/6 gear Enjoy: 259.990 kr.
  • 1,4T 150 hk/6 gear Dynamic: 284.990 kr.
  • 1,4T 150 hk/6 gear Innovation: 289.990 kr.

Diesel:

  • 1,6 CDTI 95 hk/6 gear Enjoy: 249.990 kr.
  • 1,6 CDTI 110 hk/6 gear Enjoy: 264.990 kr.
  • 1,6 CDTI 136 hk/6 gear Enjoy: 289.990 kr.

Priseksempler Ekstraudstyr:

  • LED-Matrix-lygter: 17.000 kr.
  • Metallak: 6.500 kr.
  • Sikkerhedspakke: 6.500 kr.
  • Parkeringshjælp(fuldautomatisk): 8.000 kr.
  • Fabriksmonteret anhængertræk: 9.000 kr.
  • AGR-sæder: 5.900 kr.
  • Læder AGR-sæder med køling/massage: 25.900 kr.
  • Soltag: 14.900 kr.
  • Navigation 900 med 8” touch og smartphone-integration via Apple CarPlay/Android: 12.000 kr.

JP var inviteret til Bratislava af Opel

Teknikken

Opel Astra 1,0

  • Pris: 199.990 kr.
  • Motor: 1,0 benzinmotor
  • Ydelse: 105 hk/5.500 o/min.
  • Moment: 170 Nm/1.800 o/min.
  • Topfart: 200 km/t.
  • 0-100 km/t.: 11,2 sek.
  • Forbrug: 22,7 km/l
  • CO2/km: 102 g

Nyhed: Opel Corsa på vej med ny mekanik

27-07-2014: Opel Corsa er nået til sin femte generation – og aldrig har den set bedre ud eller haft mere udstyr. Læs artikel

Nyhed: Ny stærkere brygget mokka

22-02-2016: Opels lille Mokka får et midtvejsfacelift og ny teknologi om bord. Læs artikel

Test af Opel Astra 1,0 EcoTec

08-10-2015: Der er længe mellem topkarakteren seks stjerner ud af seks mulige. Ved den nye Astra sætter vi imidlertid flueben ud for alt, der skal til for at opnå topkarakter: lavt forbrug, god plads i kabinen, underholdende køreegenskaber og lav pris. Læs artikel

Nyhed: Avanceret Opel Astra klar til "Golfkrig"

03-06-2015: Avancerede full LED-forlygter, nye multimedie- og sikkerhedssystemer og markant vægttab er nogle af midlerne. Læs artikel

Test af Opel Corsa 1,0T 90 hk Enjoy

27-05-2015: Klassen lige over de mindste, poloklassen, B-segmentet eller bare minierne, har fået ny mester. Med ny motor, ny gearkasse og ny kabine er det lykkedes Opel at overhale VW Polo som den mest attraktive. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...