Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Endnu en gedigen folkeflytter fra Skoda | bil.guide.dk

Endnu en gedigen folkeflytter fra Skoda

Fabia stationcar med 90 hk dieselmotor byder på solide kvaliteter - og udfordringer.

Skoda Fabia Combi Ambition

Pris: 216.000 kr. plus levering

Forbrug: 29,4 km/l

CO2 per km: 89 gram

Grøn ejerafgift: 580 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,4 liter

Ydelse: 90 hk

Moment: 230/1.750-2.500 omdr.

Topfart: 182 km/t.

0-100 km/t: 11,3 sek.


Masser af værdi for pengene har længe været et mantra for Skoda. Den nye Fabia Combi, der med samme stramme design nærmest er som snydt ud af næsen på den stilige storebror, Octavia, er ingen undtagelse.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Det konstaterer vi efter nogle dage i selskab med Combi’en bestykket med mellemudstyret Ambition og den 1,4-liters mellemstore diesel på 90 hk til en pris af 216.000 kr.

Mens længden i store træk matcher forgængeren, er nyheden ni centimeter bredere, og bagagerummet er med sine regulære 530 liter blandt de største i klassen.

Først og fremmest er Fabian’en dog blevet finpudset og opleves med solidt lukkende døre, faste sæder og ditto undervogn nærmest som hugget i granit. Indretningen nærmer sig mere end nogensinde VW-niveau, men skæmmes af et instrumentbord med knaldhård plast.

B971909442Z.1_20150225115124_000+GV6J94LM.2-0.jpg

Combifolket er dog mere interesseret i praktikaliteten. Den er god. Fabia Combi indbyder til at blive brugt, og virker som om, den kan holde til børneflokkens hårdhudede behandling i årevis.

Solid køreoplevelse

Du finder dig nemt til rette ved førerpladsen med et logisk og letlæseligt display og en skærm med hurtigt reagerende menuer, mens bagsædet matcher klassen uden at være prangende, altså rimeligt plads til hår og bentøj.

B971909442Z.1_20150225115124_000+GV6J94LO.2-0.jpg

På vejen har du en solid og sikker køreoplevelse, hvor styretøj, det præcise gearskifte og en fint afstemt komfortabel undervogn spiller sammen, men ikke med sportslig præcisionskørsel som i en Ford Fiesta.

Den 90 hk diesel byder på et moment, der med sine 230 Nm ser ud til at være tilstrækkeligt. Det holder bare ikke i praksis. Det teoretiske forbrug på 29,4 km/l. matcher nærmest den gamle Greenline. For at ramme de tal, har Skoda gearet bilen så højt, at du skal pænt op i omdrejninger for at få kadence. Det gør kørslen langt mindre flydende og bumlet.

B971909442Z.1_20150225115124_000+GV6J94LL.2-0.jpg

Kuren er klar; vælg den fine letløbende 1,2 TSI benzinmotor med 90 hk. Den klarer 21,3 km/l, har et moment på 160 Nm og er hele 40.000 kr. billigere. Eller endnu bedre: tag den 110 hestes, der klarer 20,8 km/l og et moment på 175 Nm. Den koster yderligere en halv snes tusinde kr. Mens dieselmodellerne tidligere kun var 20.000-25.000 kr. dyrere end de tilsvarende benzinversioner, er gabet altså blevet større. Samtidig er benzinmotorerne mere elastiske og økonomiske end før.

Benzinfordel

Du skal køre langt mere end de 15.000-20.000 km om året, som tidligere markerede, hvornår diesel er relevant. For de, der pendler rigtigt langt, er Skoda også på vej med en Greenline-model, der skulle kunne klare over 32 km/l.

Ellers er der ikke mange fingre at sætte på Fabia Combi, som rammer tidsånden spot on. Med Front Assist, der selv bremser ned i bytrafik, hvis en forhindring truer, er sikkerhedsniveauet højt lige som udstyrslisten er pæn fra Ambition. Den billigste Active mangler aircondition. Ambition med den mindste trecylindrede 1,0 liter MPI motor på 75 hk til 159.000 kr. kan dog godt kan klare ærterne, hvis du kun ruller i byen.

Test af Fabia 1,2 TSI 90 hk

19-02-2015: Den nye Skoda Fabia er netop lanceret og klar til at møde det store felt af modstandere med først og fremmest god plads og meget sikkerhedsudstyr. Dens 4-cylindrede 1,2-motor jublede vi over for bare et par sæsoner siden, men siden er de nye 3-cylindrede dukket op – og de sætter Fabia under pres. Læs artikel

Test: Førstehjælp til Skodas største

30-06-2013: Nye motorer og pænere baglygter giver den faceliftede Skoda Superb lidt mere pondus i gadebilledet. Men hverken sikkerhedsudstyret eller komfortudstyret følger med. Læs artikel

Nyhed: Direktionsvognen Skoda Superb fås til firmabilpris

08-06-2015: Premiere: Den nye Skoda Superb overbeviser fra første fløjt. Her er der masser af plads og lækker teknik til sandsynligvis fornuftige priser. Læs artikel

Nyhed: September bliver Superb

09-05-2015: Skoda er klar med et endnu rummeligere flagskib, der lægger fra land i sensommeren. Læs artikel

Nyhed: Ny Skoda-topmodel jagter firmabilskunderne

18-02-2015: Skoda er ikke i tvivl: Den helt nye Superb skal bane vejen for en offensiv på firmabilmarkedet. Jyllands-Posten, har som eneste danske medie, været med til verdenspremiere i Prag. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...