Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Fabia 1,2 TSI 90 hk | bil.guide.dk

Test af Fabia 1,2 TSI 90 hk

Den nye Skoda Fabia er netop lanceret og klar til at møde det store felt af modstandere med først og fremmest god plads og meget sikkerhedsudstyr. Dens 4-cylindrede 1,2-motor jublede vi over for bare et par sæsoner siden, men siden er de nye 3-cylindrede dukket op – og de sætter Fabia under pres.

Fabia 1,2 TSI 90 hk

Dommen:

Kommentar: Fabia er en sympatisk bil med god plads og høj sikkerhed. Motor og forbrug er godkendt, men flere af konkurrenterne er foran på netop dette punkt. Derfor fire stjerner, fem er udelukket.

Plus:

Plads

Image

Sikkerhed

Minus

Motor

Forbrug


Skoda har været stormester i mange klasser. Octavia, tjekkernes bil i Passatklassen, har tidligere betaget sin store del af danskerne. Mikroen Citigo var sidste år den mest sælgende fra det tjekkiske mærke. Og i år passer det så med, at køberne får stadigt stigende interesse for biler i B-segmentet samtidig med lanceringen af den nye Fabia.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Skoda Fabia 2015: ny bil på ny platform, nyt karrosseri, ny kabine, moderne sikkerhedsudstyr. Startprisen er 130.000 kr. – men en skarp intropris er også en forudsætning i en klasse, hvor den nye Opel Corsa har vist sig stærk, og hvor ny Hyundai i20 og ny Mazda2 snart dukker op. Ligesom hverken Volkswagen Polo, Peugeot 208 eller Renault Clio er trætte.

Vi kører her den 5-dørs Skoda Fabia 1,2 TSI med 90 hestekræfter og mellemste udstyrsniveau med navnet Ambition. Bilens pris er 150.000 kr. Alt i alt den oplagte variant til Danmark.

Bred, lav og rummelig

Først og fremmest er Fabia 2015 glimrende designet. Den tidligere var selv i en Skoda-sælgers øjne både høj og smal – på den ikke specielt harmoniske måde. Men Skoda ’15: lav og bred, nu absolut harmonisk og ændret så meget, at den faktisk ser nyere ud end dens halvsøster, Volkswagen Polo.

Bag rattet i den blå testbil: Førerpladsen er udmærket indrettet med korrekt ratvinkel og højde. Og selv her i Ambition-udgaverne er sæderne store, hvorfor de støtter hele kroppen behageligt. På bagsæderne sidder man udmærket, omend pladsen ikke er klassens bedste. For eksempel er der mere bagsædeplads i Hyundai i20. Til gengæld er der knap så god bagsædeplads i konkurrenten fra Opel. Plads ser i det hele taget ikke ud til at være et problem, især ikke i bagagerummet. Selv om der ikke er langt fra den nye Skoda til Polo – samme platform, samme basale form – er der mere bagageplads i tjekken.

Og nu vi er i kabinen: Skoda Fabia er med på det helt moderne hold, for her er stor touchskærm til at styre radio, aircon og så videre. Det er, som om en stor touchskærm slet og ret er et must, hvis man ikke vil være hægtet af lige nu. Fabia 2015 er på ingen måde hægtet af.

Her er fire cylindre

Den nye Fabia understreger, hvor hurtigt biludviklingen løber. Det er ikke lang tid siden, måske kun et par år, vi var meget imponerede over Volkswagens og dermed Skodas lille 1,2’er med 90 hk. Lille, ja, det syntes vi i hvert fald dengang. Ganske vist kun med 90 hk, men motoren føltes jo stærk alligevel.

I mellemtiden er de nye generationer af 3-cylindrede motorer dukket op. Fords 1-liters, 3-cylindrede EcoBoost var den første, der vendte op og ned på begreberne. Kun 1 liter? Kun tre cylindre? Og alligevel 100 hk – eller 125? Hold da op. Senest har Opel gjort Den Blå Oval kunststykket efter. Den nye Corsa er en af Opelerne, der har den nye EcoTech-motor – også kun 1 liter, også kun tre cylindre og i nogle udgaver 115 hk.

Små, kompakte 3-cylindrede med behagelig lyd og godt med muskler helt nede fra få motoromdrejninger – det er det, vi i første omgang imponeres over. Det næste er så forbruget, for der er langt til næste pitstop.

46045385.jpg

Alderen trykker så småt

Over for dette står så Volkswagen-familiens knap så nye motorer. En af dem er den 4-cylindrede 1,2’er i den blå testbil. Ikke at den er alt det modsatte af EcoTech og EcoBoost, men det er tydeligt, at alderen trykker. Først og fremmest lyder motoren af mere – ikke, at den ligefrem er støjende, men den efterlader hele tiden en mekanisk lyd, der bare ”er der” hele tiden, ikke mindst ved dansk motorvejshastighed. Og under overhaling lyder den direkte anstrengt.

Ny Skoda kan blive miniklassens konge

Den nye generation af 3-cylindrede motorer er også foran på et andet område: forbrug. Således kører Corsa med tilsvarende effekt cirka fem pct. længere på en liter benzin, mens den matchende Fiesta strækker en liter benzin 10 pct. længere end Fabia. Dertil er det vanskeligt at opnå det officielle forbrugstal: Selv med venlig fod på speederen og på den lave af de danske motorvejshastigheder lykkedes det os ikke at nå 16 km/l.

46045382.jpg

Masser af sikkerhedsudstyr

På sikkerhedsudstyr scorer Fabia 2015 point i hobevis. Selv fra basismodellen er citybrake standard, hvilket den også er her i en Ambiente-version. Dertil har Fabia fra midterste udstyrsniveau – og det er jo netop den, vi kører her – såkaldt træthedsregistrering. Så hvis køreren efterlader små bevægelser med rattet, som bilens computer kan opfatte som træthed, dukker der lige et nyt ikon op mellem de to store instrumenter: bling! En lysnede kaffekop dukker op. »Tror du ikke, det er tid til en pause?« spørger bilen.

Dertil kommer så, at bilen netop har scoret fem Euro NCAP-stjerner – faktisk som den eneste af de adskillige segment B-biler, som crashtest-organisationen drønede ind i væggen sidste år.

Denne Renault er en drøm i byen

Og mere endnu: Fabias køreegenskaber er, hvad sikkerhed angår, godkendt. Fabia mister aldrig fodfæstet, når den skal dreje eller undvige. Ligesom bremserne selvfølgelig er i orden. Hvad køredynamik angår, er sagen en anden: Skoda Fabia ved ikke, hvad køredynamik er. Så køreegenskaber på den sjove måde – ikke her.

46045388.jpg

Sympatisk pakke

Alt i alt er Skoda Fabia en sympatisk bil. Absolut moderne at se på, udmærket pladsudnyttelse og direkte glimrende sikkerhed – både hvad bilens faktiske køreegenskaber angår, ligesom der er godt med forskellige førerassistenter.

Når den nyeste af Skodas biler alligevel ikke scorer absolut topkarakter, skyldes det først og fremmest motoren. 90 hk af de stærke, men Fabia får forbrugsbank af to af de nye 3-cylindrede turbomotorer. Faktisk er præcis en 3-cylindret lillemotor, hvad Fabia mangler.

Men den er på vej. I den store Volkswagen-familie er også Audi, der netop har vist vejen med en helt ny motor med netop tre cylindre til den nyeste Audi A1. Der er næppe tvivl om, at den motor senere dukker op i for eksempel Volkswagen Polo og – ja, Skoda Fabia.

Skoda Fabia

Fabia er Skodas bil i segment B. Ny bil med ny platform og nyt karrosseri. 5-dørs hatch samt stationcar. Frontmotor og altid forhjulstræk. Motorer fra den lille 60 hk’s over 90 og 105 hk’s udgaver af 1,2 TSI til 1,4 diesel. Priser fra 129.000 kr. for 60 hk’s indstigningsmodel, billigste diesel koster 192.000 kr.

Fabia 1,2 TSI 90 hk – teknikken
Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
Motor: 4-cyl. R-benzin, 1,2 liter, 90 hk ved 4.800 o/min., 160 Nm ved 1.500 o/min.
Forbrug: iflg. EU-norm: 21,3 km/l
CO2-udslip: 107 g/km
Præstationer: 0-100 km/t: 10,9 sek. Topfart: 182 km/t
Prisgæt: 150.000 kr.

Test: Endnu en gedigen folkeflytter fra Skoda

01-03-2015: Fabia stationcar med 90 hk dieselmotor byder på solide kvaliteter - og udfordringer. Læs artikel

Test: Førstehjælp til Skodas største

30-06-2013: Nye motorer og pænere baglygter giver den faceliftede Skoda Superb lidt mere pondus i gadebilledet. Men hverken sikkerhedsudstyret eller komfortudstyret følger med. Læs artikel

Nyhed: Direktionsvognen Skoda Superb fås til firmabilpris

08-06-2015: Premiere: Den nye Skoda Superb overbeviser fra første fløjt. Her er der masser af plads og lækker teknik til sandsynligvis fornuftige priser. Læs artikel

Nyhed: September bliver Superb

09-05-2015: Skoda er klar med et endnu rummeligere flagskib, der lægger fra land i sensommeren. Læs artikel

Nyhed: Første kig på den nye Skoda Superb

22-12-2014: Den næste generation af Skoda Superb vokser endnu en gang. Ny model klar til foråret. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...