Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Yaris Hybrid | bil.guide.dk

Test af Yaris Hybrid

For bare et par år siden var Yaris den mest solgte bil i poloklassen. Toyota vil tilbage til de gode gamle dage med en opdateret Yaris med ny kabine, frækkere design og ikke mindst lave priser.

Hatchback
Toyota Yaris
Toyota

DÜSSELDORF, TYSKLAND

Kommentar:

Yaris Hybrid har hidtil været et interessant alternativ til en mindre dieselbil, med den nye version med yderligere forbedret forbrug og en væsentligt lavere pris er Yaris Hybrid en absolut femstjernet bil.

Plus:

  • Teknik
  • Forbrug
  • Pris

Minus:

  • Ingen citybremse eller lignende

Düsseldorf i Tyskland, nede ved Köln. Hvorfor har Toyota lige valgt netop Düsseldorf af alle steder til at præsentere den nye udgave af sin bil i poloklassen, Yaris? Min eneste association til den tyske by er en gammel popsang med Dorthe Kollo – der på dansk handlede om Skanderborg. Men Dorthe Kollos popularitet nåede næppe om på den anden side af Jorden, og Toyota forklarer en anden historie:

»Düsseldorf er det nærmeste, man kan komme Japan uden at forlade Europa. Her bor nemlig 11.000 japanere.«

B971279967Z.1_20140820172320_000+G14EUMBK.2-0.jpg

Dermed understreger Toyota, at den nye Yaris er en japansk bil. Japansk i sit design, japansk i sin teknik.

Da første Yaris blev lanceret – det var helt tilbage i forrige århundrede, i 1999 – var dens lidt runde former opsigtsvækkende. Nuttet, mente mange. Bilen faldt i manges smag; Yaris blev valgt til Den Internationale Årets Bil, og salget var højt. Senere blev designet mere mainstream – men det så ud til at passe køberne glimrende, for i 2012 var netop Toyota Yaris sin klasses mest solgte bil herhjemme.

Lille BMW-motor i stor Toyota

Det frække X

Nu skriver vi så 2014, og den nye Yaris lanceres nu som en 2015-model. Med en stil, der er mere japansk end nogen sinde. Den nye front følger den nyeste Toyota-mode med det frække X. En designstil eller ligefrem design-gimmick, som japanerne lancerede tidligere på året på nyeste udgave af mærkets mindste, nemlig Aygo. Og nu kommer X’et så på Yaris.

B971279967Z.1_20140820172320_000+G14EUME6.2-0.jpg

X’et er i sit udtryk absolut japansk, nogle synes ligefrem, at det får bilen til at minde om den japanske tegneseriestil manga. Tegneserie eller ej – japansk er det.

Men japanerne har ikke bare sat et kryds over fronten, også bagenden er fornyet, dog knap så meget. Derimod er der nyt over hele linjen i kabinen. Nyt design i blødere materialer og en ny touchskærm i størrelsen 7 tommer. 7 tommer er jo ingenting for et tv til væggen, men i kabinen i en bil er 7 tommer faktisk en storskærm. Her kan man se billedet fra bilens bakkamera, her vises alle oplysningerne fra bilens kørecomputer, ligesom man kan se apps og MirrorLink – altså et spejl af ens smartphone. Yaris 2015 kører i den grad ind i nutiden her.

Til gengæld hænger japanerne i bremsen, når det gælder sikkerhedssystemer i stil med city-bremse og intelligent cruise-control. Men vi arbejder på det, forsikrer japanerne.

B971279967Z.1_20140820172320_000+G14EUMBD.2-0.jpg

Desuden har Toyotas teknikere forbedret bilens vridningsstabilitet. Flere svejsninger i to langsgående vanger og en stærkere lim til frontruden – ja, det er rigtigt nok – har gjort karrossen så meget mere vridningsstabil, at man har kunnet montere lidt blødere fjedre. Toyota forklarer, at det trick på én gang forbedrer bilens præcision og komfort. Testen rundt på forskellige typer bjergveje bekræfter den usædvanlige både-og-forbedring.

Toyota: Aygo skal igen være nr. 1

6,5 millioner hybridbiler

Et stort kryds over fronten, ny lim til frontruden og storskærm i kabinen – samt benhårde priser, som vi kommer til. Men det mest interessante i Yaris-universet er fortsat og – ikke mindst i kraft af pris – nu endnu mere versionen Yaris Hybrid. Bilen med to motorer, hovedmotoren på benzin og den supplerende elmotor. Systemet, der kan få en benzinbil med god fart til at passere de 30 km/l.

B971279967Z.1_20140820172320_000+G14EUMFK.2-0.jpg

Rent teknisk arbejder hybrid-versionen efter samme princip som den større Auris Hybrid og dermed også den mest berømte af alle Toyotas hybridbiler, nemlig Prius. Det er derfor Yarisen med to motorer, vi først og fremmest kører i dag.

Når man først kører, lægger man ikke meget mærke til, at bilen her er en hybrid. Men starten – den er anderledes. Bilen sætter nemlig i gang på el alene. Det vil sige, at bilen begynder at køre uden antydningen af en lyd. Motoren, altså benzinmotoren, er ikke startet. Ud fra parkerings-pladsen, ud ad indkørslen, eller hvor man nu holder, uden en lyd. Det virker altid underligt, når man rent faktisk oplever det. Og husk det nu: Det betyder jo, at fodgængere og cyklister ikke kan høre bilen. Det samme gælder Toyotas hjælpere, der suser rundt omkring testbilerne. Så forsigtigt, venligst!

B971279967Z.1_20140820172320_000+G14EUMDH.2-0.jpg

Gennem byen og ude på landevejen samt på Autobahn er der ingen forskel på køreoplevelsen i Yaris Hybrid og Yaris benzin – og de fleste andre benzinbiler i denne størrelse og klasse. På ét punkt er forskellen dog markant: gearkassen.

Yaris Hybrid leveres udelukkende med mærkets CVT-gear, altså den trinløse gearkasse, der oftest opfører sig som en almindelig automatboks. Men når man vil accelerere op gennem gearene – f. eks. ved en overhaling – bliver motoren hængende ved det maksimale omdrejningstal. Og her lyder den mildest talt anstrengt.

Den tidligere hybrid fik høvl af mange for systemet – blandt dem os her på Tempo – men japanerne holder fast i netop CVT, først og fremmest fordi netop denne gearkasse sikrer det bedst mulige forbrug og dermed mindst mulige CO2-udslip, der jo netop er det helt afgørende argument for netop hybrid. Så den forklaring er købt. Gensyn med Toyotas trendsætter - RAV4

Priser fra 105.000 kr.

Men hvad koster den? Det er jo også i den grad netop prisen, der er afgørende.

Toyota Danmark beviser med deres prisliste, at de vitterligt mener det alvorligt med den nye Yaris. Billigste version med den mindste 3-cylindrede motor og tre døre koster fra 105.000 kr., og Yaris Hybrid fås fra 180.000 kr. »Det er ikke fair,« tænker de antagelig hos mange konkurrenter. 105.000 er således kun 5.000 kr. mere end den ellers svedne pris på billigste Opel Corsa, og den nye hybridpris er 15.000 kr. lavere end den hidtidige. Til gengæld er fraprisen på diesel, 189.000 kr., nok lav, men ikke så ”unfair” som de to andre.

»Yaris har for bare et par år siden været Danmarks mest solgte i klassen – og vi vil gerne tilbage til den position,« som mærkets PR-ansvarlige, Anders Tystrup, formulerer det. Men der skal også noget til: Peugeot 208 har hen over forår og sommer sat sig tungt på salget, en ny Polo er lanceret og er ved at tage fat på salget, Swift er netop faceliftet og sælger godt, og om næste hjørne venter for eksempel en ny Opel Corsa og en ny Hyundai i20.

Så Yaris 2015 har fra dag ét kastet sig ud på både dybt og hajfyldt farvand.

Apropos salget af biler i klassen: I juli var Peugeot 208 nummer fire på listen over de mest solgte biler i Danmark, Polo og Swift var blandt de nye på pladserne 10 og 18. Den gamle Yaris var ikke på top 20 i juli.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billleder her.

Toyota Yaris – helt kort

  • Yaris 2015 er fjerde udgave af minien, der blev lanceret første gang i 1999. En ny udgave står på samme platform som tidligere. 3- og 5-dørs hatchback, forhjulstræk. Tre motortyper: Benzin, diesel og hybrid. Mellem 69 og 100 hk, fra 20,4 til 30,3 km/l. Priser: Fra 104.995 kr. for billigste benzin, fra 188.995 kr. for billigste diesel, fra 179.995 kr. for billigste hybrid.

Yaris Hybrid – teknikken

  • Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-benzin-hybrid, 1,5 liter, 100 hk, 111 Nm ved 3.600-4.400 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 30,3 km/l.
  • CO2-udslip: 75 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 11,8 sek. Topfart: 165 km/t.
  • Pris: Fra 179.995 kr.

Dommen

  • Kommentar:
  • Yaris Hybrid har hidtil været et interessant alternativ til en mindre dieselbil, med den nye version med yderligere forbedret forbrug og en væsentligt lavere pris er Yaris Hybrid en absolut femstjernet bil.
  • Plus:
  • Teknik
  • Forbrug
  • Pris
  • Minus:
  • Ingen citybremse eller lignende

Test af Toyota Auris 1,2

27-04-2016: I tilfældet Toyota Auris er en ny lille 1,2-liters motor nærmest en revolution. Læs artikel

Test af Toyota Auris 1,2T

16-07-2015: Toyota har forfinet både det udvendige og indvendige i den nye Auris. Seneste generation åbner mulighed for flere sikkerhedssystemer, byder på forbedret kørekomfort – og endelig kommer den med en helt ny og spændende turbomotor på 1,2 liter. Læs artikel

Test af Toyota Aygo

29-03-2014: Premiere: Ny Toyota Aygo overbeviser med lækkert cockpit og støjsvag fremfærd, men mangler plads. Læs artikel

Test: 1, 2, 3 gange Toyota

23-08-2013: Større end Yaris, mindre end Avensis. Auris placerer sig lige midt i Toyotas modelprogram. Læs artikel

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...