Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af Toyota GT86, Golf GTI | bil.guide.dk

Test af Toyota GT86, Golf GTI

Baghjulstræk eller forhjulstræk? Diskussionen har kørt i 86 år, og den holder aldrig op. Eller også gør den efter denne duel mellem en af øjeblikkets absolut bedste baghjulstrækkere – Toyota GT86 fra Japan – og en af de ligeledes absolut bedste med træk foran – Volkswagen Golf GTI Performance. Netop disse to, fordi de matcher hinanden på effekt og pris, og fordi de begge er designet til maksimal køreglæde.

Hatchback
VW Golf GTI Performance

Kommentar: I særklasse øjeblikkets bedste GTI. Mere effektiv end Golf GTI med 220 hk og i den grad end GT86, bedre skruet sammen end Focus ST og billigere end Mercedes A250 – og med det bedste grip af alle.

Plus

  • Grip og balance
  • Image og historie
  • Fart
  • Pris i forhold til GTI

Minus

  • Pris i forhold til GT86

Coupé
Toyota GT86

Kommentar: Så meget køreglæde for en lavere pris end Golf GTI – det må da være seks stjerner? Nej, for vel er baghjulstræk og bred bagende skæg stil, men farten er ikke effektiv nok. Dertil mangler GT86’s motor mere punch ved få motoromdrejninger.

Plus

  • Konstruktion
  • Kørestilling
  • Indstyring
  • Balance

Minus

  • Manglende bundtræk
  • ”T. Hansen”-design her og der

Skal en bil trækkes eller skubbes?

Det spørgsmål har været diskuteret hen over rødvinen siden 1928, da engelske Alvis satte verdens første serieproducerede forhjulstrukne bil på hjul. Det var dog noget af en revolution i forhold til verdens første bil – Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 fra 1886. Mange betragter i øvrigt ”gangster-Citroënen” Traction Avant som den første forhjulstrækker, men nej, franskmanden er fra slut 1933/først 1934, og englænderen altså fra 1928. Så Alvis er den første i produktion med forhjulstræk.

De første biler havde selvfølgelig baghjulstræk. Og på trods af Alvis og Traction Avant fra 30’erne fortsatte træk bagpå som det selvfølgelige valg.

Først med Minien, altså ”Hundehuset”, i 60’erne og Volkswagen Golf i 70’erne rykker trækakslerne for alvor fra baghjul til forhjul. Og i dag er forhjulstræk lige så selvfølgeligt, som baghjulstræk var dengang.

Baghjulstræk er nu koblet op på en helt særlig bilglæde, som kun få mærker med en virkelig holdning til køreegenskaber dyrker. Først og fremmest BMW, men også for eksempel Mercedes og Jaguar plus en række sportsvogne; vi nævner lige Ferrari og Lamborghini. Samt verdens mest rendyrkede racerbiler: Formel 1 og gokarter.

Men ellers: forhjulstræk.

Ibiza Cupra – fart, men uden GTI-sjæl

De brede grins biler

Derfor jubles der ekstra meget blandt feinschmeckere, når der en sjælden gang dukker en ny ”rigtig” bil op. Som den mørkerøde testbil her: Toyota GT86. Og med lang front og kort kabine – og altså baghjulstræk – er der ingen tvivl om bilens karakter: sportsvogn med dobbelt-s –som i skidesjov.

B97604119Z.1_20140326172227_000+GQ0BES2F.1-0.jpg

At den kan danse fra side til side som en alpin skiløber, ved vi allerede. Og vi har igen og igen grinet sammen med den, når den tager de skarpe sving på Jyllandsringen og Ring Knutstorp i den tro, at den var Ken Block.

Siden til, bare fordi den kan, og fordi det er skægt. Det mestrer GT86.

B97604119Z.1_20140326172227_000+GQ0BES3A.1-0.jpg

Men vi vil gerne videreføre diskussionen, der begyndte i 1928. Altså: Vel kan den blære sig med sin bagende, GT86, men er den derfor sjovere, hurtigere – alt i alt bedre end en forhjulstrækker? Tjae, det ved vi ikke. Men lad det komme an på en prøve.

Og det er så heldigt, at der faktisk står en konkurrent lige over for GT86, der matcher på de fleste måder. Konkurrenten er Volkswagen Golf GTI Performance. Begge biler har i runde tal 200 hk, begge er nogenlunde lige store – o.k., den ene, tyskeren, er en hatchback, den anden, japaneren, en coupé. Men alligevel. Begge er i den grad tænkt, designet og bygget til fart. Og begge koster i runde tal en lille halv million.

Men GT86 trækker på baghjulene. Golf GTI på forhjulene.

GTI på diesel - kan man virkelig det?

Ud med bagenden

Duellen starter her: Toyota GT86 versus Volkswagen Golf GTI Performance.

Vi kørte for nogle uger siden, da det endnu var koldt, og asfalten var våd. Og når den ikke var det, så var den pladret til med en blanding af sne og slud – nærmest slushice. Altså jammerligt grip; perfekt til at tjekke det, vi går efter i denne test.

Lad os gå lige om bord i det: sving.

B97604119Z.1_20140326172227_000+GQ0BES8Q.1-0.jpg

I GT86: Forestil dig, at det er dig, der er spændt fast i selen. Har indstillet sædet til afstand med let bøjede ben og rattet tilpas tæt på – også let bøjede arme. Lav kørestilling. Taget er trukket ned om ørerne. Et lille flyt på højre hånd og hånden griber om gearknoppen i stedet for læderrattet.

Og allerede da motoren springer i gang, og du rører højre pedal første gang, ved du det: Sprød motor, den er hurtig på gassen; den er parat.

Så nu: hen mod svinget, et venstresving. Geare ned og bremse i samme bevægelse – her er mellemgas en nødvendighed, ellers er der stor risiko for, at bagenden skrider ud mod din vilje. Geare ned i andet gear. Og nu – dreje ind. Fordækkene holder forenden fast, bilen dykker ind.

Golf GTI med skjulte kræfter

Perfekt balance

Og nu – på gassen. Og dér kommer bagenden. Forsvinder ud mod højre. Den havde du jo nok set komme, så du har allerede vredet rattet om i kontra. Dér hænger GT86: bagenden ude i cirka 45 grader. Du holder vinklen på speederen. Balancen er tæt på perfekt. Du kan mærke baghjulene med højre fod; derfor er det bare at holde foden på speederen, til svinget åbner sig.

B97604119Z.1_20140326172227_000+GQ0BES6N.1-0.jpg

Du letter trykket på speederen. Bagenden griber. Du åbner kontrastyringen. Gas igen. På vej mod næste sving. Hold da op!

Samme sving. Nu er du bag rattet i den hvide Golf GTI Performance. Og dette med version Performance er ikke så meget for de 10 hk mere, 230 i stedet for 220, nej, det er for Performances mekaniske spærredifferentiale. Den slags, der ellers hører hjemme i forhjulstrukne racerbiler. Og et par få gadebiler – Ford Focus RS er nok den mest berømte.

Og nu: Golf. Også her sidder du kørekorrekt. Men ikke nær så lavt som i GT86. Og kabinen er jo ”bare” hatchback og har ingen snært af racerkabine over sig som baghjulstrækkeren. Men blæse være med det – det handler om måden at tage sving på i dag.

Hen til samme sving. Bremse og geare ned som før. Her er mellemgas ikke et must, men du gør det nu alligevel for at gøre kørslen blødere og lækrere og for at skåne mekanikken.

Dér begynder svinget. Du er i 2. gear og drejer ind. Og wow – den forende drejer vitterligt ind. Nærmest springer ind i svinget mod venstre. Hvis du ikke har kørt GTI Performance før, kan du ikke undgå at blive overrasket. Så meget dreje-power …

Lidt inde i svinget – måske kvart inde – kommer så forhjulstrækkets ultimative eksamen: Præcis når du er på gassen igen, har forhjulstrækket som princip sit indbyggede problem: Forhjulene vil gerne slippe grebet i asfalten, så bilen begynder at understyre. Måske ligefrem kure ligeud, hvis ikke køreren regulerer gassen.

Men hvad sker så her: Den hvide Golfs fordæk bare griber og griber i asfalten. Holder forenden inde i svinget. Mere gas – forenden bli’r, hvor den er – inde ved svingets inderkant. Du har kun lidt behov for at korrigere med rattet, mens speederen bare kan holdes nede på neutral til lidt mere gas.

Bagenden skrider ikke ud. Modsat stritter den heller ikke imod. Den bare følger med.

Og dér åbner svinget. Bare ret op, giv gas, og kør.

Altså: GT86 gi’r opvisning. Golf GTI gi’r fart.

Golf slår Focus som bedste GTI

GT sjovest – GTI bedst

En uge med de to biler på kold, tør asfalt, på både våd og kold asfalt, på sne, men altid med lav friktion, efterlader præcis samme konklusion i alle slags sving.

Faktisk er GT86 så løs med bagenden, at det er tæt på at være for meget af det gode. Ja, det siger selv en baghjulstrækker-fan som mig. Men til almindelig kørsel og bare transport kan man jo bare lade ESP i fuld funktion være slået til. Men selv her er der rigelig grund til at være over den.

Mens Golf GTI. Det er let, det er bare ”kør”. Kør for transportens skyld eller for sjovs skyld. Resultatet er ”immer und immer”, som de siger i bilens hjemland, det samme: overbevisende, næsten dramatisk greb fra forenden. Og som en bonus i vinterhalvåret: Selv i halvhøj sne har bilen let ved at trække sig gennem driverne.

Alt sagt indtil nu var jo GT86 versus Golf GTI målt på stil og fun-factor. Målt på fart er der ingen tvivl: Golf GTI Performance bevæger sig på en vinterdag afgørende hurtigere og lettere hen over snoede veje.

Så alt i alt: Dette er jo ikke den totale test med vurdering af Toyota GT86 mod Volkswagen Golf GTI Performance målt og vurderet på alle måder. Det er den benhårde dyst på sving.

Peugeot 208 GTI er blevet for pæn

Og resultatet i dag: GT86 er i den grad sjovest og mest udfordrende. Golf er i den grad mest effektiv og hurtig – alt i alt bedst.

Toyota GT86

  • Toyota GT86 – den nyeste sportsvogn fra den japanske koncern, i øvrigt udviklet i tæt samarbejde med Subaru. GT86 står på en ny platform, der bærer teknik efter den klassiske opskrift: lille karrosseri med lang front og kort kabine. Motoren ligger på langs foran og trækker på baghjulene. Atypisk for Toyota er motorens konstruktion, en 4-cylindret boxer; motoren er bygget af partneren Subaru. GT86 leveres med 6-trins manuel gearkasse og 6-trins automatboks med paddles. GT86 fås fra 452.844 kr.

GT86 – teknikken

  • Type: 2+2-personers coupé, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. boxer, benzin, 2,0 liter, 200 hk ved 7.000 /min., 205 Nm ved 6.400-6.600 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 15,6 km/l.
  • CO2-udslip: 181 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 7,6 sek. Topfart: 226 km/t.
  • Pris: Fra 452.844 kr.

VW Golf GTI Performance

  • GTI er den hurtigste og mest sporty model i rækken af Golf-modeller. Findes både som 3- og 5-dørs, altid med forhjulstræk. GTI leveres kun med 2,0-liters 16V-motor med direkte indsprøjtning og turbo. I GTI yder den 220 hk, i varianten Performance, som vi tester her, 230 hk. Billigste version er GTI med tre døre og manuelt gear til 463.693 kr. for GTI og fra 483.696 kr. for GTI Performance.

GTI Performance – teknikken

  • Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-benzin, 2,0 liter, 230 hk ved 4.700-6.200 o/min., 350 Nm ved 1.500-4.600 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 16,7 km/l.
  • CO2-udslip: 139 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 6,4 sek. Topfart: 250 km/t.
  • Pris: Fra 483.696 kr.

Test af Golf GTI

05-10-2014: Der er længe mellem de store skridt i bilevolutionen – men her er et af dem; den nye Volkswagen Golf GTE. Avanceret hybridteknik sikrer længere på literen end diesel og lige så meget fart som i en rigtig GTI og tilmed – og her er den store pointe – til overraskende lav pris. Læs artikel

Test af Ford Focus ST, Golf GTI

15-09-2013: Test: Den nye Golf GTI er nærmest perfekt og vinder derfor testen mod Ford Focus ST, som til gengæld har mere karisma, takket være sit bølledesign og en potent motorlyd. Læs artikel

Test af Golf GTI

15-06-2013: Den nye VW Golf GTI er knusende effektiv og sjov på samme tid. Her er der masser af motorkraft, lavt brændstofforbrug og fremragende køreegenskaber. Læs artikel

Guide: Syv GTI-generationer spiller ud

22-06-2016: Historisk test: Vi tager på køretur gennem de sidste 40 års bilhistorie med syv generationer af VW Golf GTI. Læs artikel

Nyhed: 40 og fortsat fuld fart

19-05-2016: I GTI-verdenen er 40 ingen alder – Volkswagen mener faktisk, at netop 40 år er afsættet til mere fart end nogensinde. 310 hk og kun to sæder er, hvad der skal til for at hamre en ny GTI-milepæl i asfalten. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...