Find mere om:
Test af Toyota Auris 1,6 benzin T2 | bil.guide.dk

Gensyn med Corolla

Toyota tager små forsigtige skridt - den nye Toyota Auris er mere et gensyn med Corolla.

Ingen overraskelser, et gennemsnitligt design og totalt fravær af avancerede komfort-løsninger.

Sådan lyder signalementet af den nye Toyota Auris, som fra januar skal ud i benhård konkurrence med bl.a. de nye koreanske brødre Kia Ceed og Hyundai i30, men også en ny Golf, der lokker med avanceret teknik og et navn, der genlyder af kvalitet, historie og uforgængelighed.

Der skal nok være mange kunder, der bliver glade for den nye Auris, men målt op mod konkurrenterne, ser opgaven benhård ud for den bil, der i første generation fra 2007 afløste den legendariske Corolla.

Dengang lød den japanske parole, at det skulle være slut med det lidt for snusfornuftige husmands image, der klæbede til Corolla.

Auris skulle være en ny frisk start, men den nye generation ligner mest af alt et gensyn med Corolla, netop fordi den ikke kan tilbyde de smarte løsninger, som flere af konkurrenterne kan. Det lyder helt naturstridigt, men på flere punkter er en Hyundai i30 mere avanceret end en ny Auris.

Tryg og komfortabel

Efter to dage med bilen efterlader Auris et godt, men også anonymt indtryk som en rummelig bil med en fin komfort på vejen. Vi kører Auris på 17 tommer hjul, men uanset, hvad vi byder den, transporterer den sit indhold over det meste uden at sætte et ben forkert.

Toyotas velsmurte marketing-maskine har længe arbejdet med at skrue forventningerne op til den nye Auris som en dynamisk køreglad bil.

En bil med et stænk af den fanden-i-voldske køreglæde, som findes i Toyota GT86, og de forventninger kan Auris ikke indfri. Dertil er styretøjet lidt for følelsesløst og viljen til retningsskift for træg. Køredynamikken er dog løftet i forhold til forgængeren, men Auris er ikke en drivers car.

Med til billedet af køredynamikken hører, at de biler vi kørte ved præsentationen var med en mere avanceret bagaksel (dobbelt wishbone) end de 1,3’ere, som mange danske kunder nok vil købe. Auris med mindste motor er nemlig udstyret med en mere enkel torsion-bagaksel.

Solidt og fornuftigt

Er man til avancerede løsninger i form af cruisecontrol, der selv holder afstanden til den forankørende, skilteaflæsning eller systemer, der hjælper med at holde bilen inden for striberne, så er det ikke Auris man skal vælge.

Systemer, der selv bremser bilen ved lave hastigheder for at modvirke en ulykke er heller ingen mulighed i Auris, og stop/start er kun at finde på diesel-udgaverne, mens det på andre markeder er en option på benzin-versioner.

End ikke en elektrisk håndbremse er der blevet råd til hos Toyota, der dog heldigvis har indset, at en komfortblinker er et must i en moderne bil, og Auris bliver dermed første Toyota/Lexus med denne detalje, som alle andre konkurrenter har haft i mange år.

Gode sæder

På listen over positive egenskaber noterer vi store gode sæder med mulighed for at finde en helt perfekt kørestilling med god støtte i ryggen. Instrumenteringen virker mere traditionel end i den udgående Auris, der havde en svævende midterkonsol med høj placering af gearstangen.

Materialer og samlinger giver heller ikke anledning til nogen som helst wau-udbrud. Hos Toyota skal man også i bedste 1990’er stil rykke på en lille ’’pind’’ i selve instrumenthuset for at skifte mellem tripmålerens forskellige visninger.

Det virker noget gammeldags, præcis som et lille digitalur, der ser ud som om, det kunne være hentet direkte ud af snart sagt en hvilken som helst japansk 80’er-bil.

God midterplads

På bagsædet er der udmærket loftsplads, og bagsædet er meget brugbart også på midterpladsen, da gulvet er helt plant i Auris.

Desværre har Toyota ikke ofret separate friskluftdyser til bagsædet, ligesom varme i bagsædet heller ikke er en mulighed.

Målt på priser lander Auris omkring 10.000 kr. billigere end en tilsvarende Golf med moderne 1,2-liters turbo-motor, mens billigste Auris er med konventionel 1,3-liters motor og 99 hk.

Desværre har vi ikke prøvet mindste motor til Auris og har kørt flest kilometer med hybrid-versionen, som afgjort er blevet mere støjsvag i forhold til den hybrid-Auris, som den afløser.

CVT-gearet er stadig anstrengende at lytte til, men det er markant venligere i tonen end før.

Billigste Auris er til 190.000 kr. uden radio og klimaanlæg, triller på 15’’ hjul og er skrabet så meget for udstyr, at den kun eksisterer i marketingøjemed for at lokke kunder ind hos forhandlere. En Auris 1,3’er med klima, fartpilot og elruder bag løber op i 235.000 kr. og skal du have 1,6’eren skal der lægges yderligere 20.000 kr.

Dermed er Auris ikke så billig, som basisprisen ellers lægger op til, og det kan i sidste ende koste dyrt for salget.

Toyota Auris 1,6 benzin T2

  • Pris: Anslået til cirka 245.000 kr.
  • Forbrug: 16,9 km/ l EU-snit
  • CO2 per km: 139 gram
  • Grøn ejerafgift: 800 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter
  • Ydelse: 132 hk
  • Moment: 160 Nm
  • Topfart: 200 km/t
  • 0-100 km/t: 10 sek.
  • Den nye Auris er en typisk Toyota på godt og ondt. Auris virker bundsolid, rummelig og komfortabel. Men i forhold til flere konkurrenter mangler den moderne motorer og avanceret sikkerhedsteknik.

Eneste hybrid i klassen

  • Som den eneste i klassen tilbyder Toyota en hybrid-version af Auris, og dermed skærper Toyota sin grønne profil. Det officielle forbrugstal er 27 km/l, og importøren forventer, at omkring 15 pct. af kunderne vil vælge en hybrid. Auris Hybrid er med en grundpris på 290.000 kr. 19.000 kr. billigere end forgængeren, og i den pris får du læderrat, klimaanlæg og Toyotas ret velfungerende berøringsfølsomme skærm, hvor du betjener radio, mobiltelefon og et eventuelt navigationsanlæg.

Corolla tilbage i varmen

  • Siden Corolla skiftede navn til Auris, har Toyota ikke brugt meget krudt på at hylde den legendariske Corolla, men nu virker det som om, at Toyota trods alt er stolte af den hæderkronede bil. Under præsentationen af den nye Auris brugte Toyota flere minutter på at forklare om kerneværdierne i Corolla-navnet. I alt er bilen sammen med Auris produceret i 39 mio. eksemplarer siden introduktionen i 1966. Alene i Danmark er bilen solgt i 200.000 eksemplarer.

Test: 1, 2, 3 gange Toyota

23-08-2013: Større end Yaris, mindre end Avensis. Auris placerer sig lige midt i Toyotas modelprogram. Læs artikel

Test af Nissan Micra

16-12-2013: Faceliftet gør den lille Nissan Micra mere harmonisk og helstøbt. Læs artikel

Test af Peugeot 308

12-10-2013: Premiere: Citroën og Peugeot er ved at løbe tør for penge. Men Peugeot 308 giver håb for fremtiden. Det er nemlig en fremragende bil, på niveau med Golf og kører bedre. Læs artikel

Test af Mazda 3

10-08-2013: Premiere: Helt ny Mazda 3 ligner en krympet 6'er og har klassens lækreste kabine. Men den er mere kedelig at køre end forgængeren, viser den første test. Læs artikel

Nyhed: BMW skruer op for stilheden

19-07-2013: Dieselmotorerne i den opdaterede BMW 5 kan dårligt høres – og gearskifte kan ikke engang mærkes. Der er skruet op for komfort og ingeniørkunst i den nyeste version af tyskernes model i direktørklassen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...