Find mere om:
Test af VW Polo 1,4 | bil.guide.dk

Test af VW Polo 1,4

Den blev Årets Bil i Danmark 2010, og det var bestemt ikke ufortjent. Inkarnerede Golf-købere kan også roligt interessere sig for den nye Polo.

Hele dens måde at være på har næppe nogensinde før lignet den større VW Golfs i så høj grad som nu. Den nye generation af VW Polo har åbenlyse Golf-kvaliteter, at den kunne tiltrække købere, som ellers ville være gået efter Golf. Men den er dyr, Poloen.

VW forærer ikke de fine biler væk, men ret beset er der god økonomi i at investere sine penge i en bil fra Wolfsburg. De nye versioner går langt på literen, og værditabet er over årene begrænset.

Begge dele gælder også den nye Polo, her repræsenteret af en benzinudgave, en femdørs VW Polo 1,4 med 85 heste og Comfortline-udstyr, en relativt lille bil til en basispris på 192.700 kr. plus levering.

Eksemplaret her var forsynet med lidt ekstraudstyr fra hylderne såsom letmetalfælge, læderrat, media-in stik, tågeforlygter med drejelys og den klædelige flashrøde lakering - og så lyder regningen pludselig på godt 220.000 kr.

Det kan næsten lyde arrogant at hævde, at den er pengene værd - al den stund, at man f.eks. kan få en Hyundai i20 i lignende størrelse og med mere effekt for langt mindre. Men Poloen har som den større Golf udviklet sig til et begreb, et stykke god smag, som man kan vise sig i overalt. Dette i kombination med et meget højt kvalitetsindtryk retfærdiggør delvis den høje pris.

Alt passer sammen

Poloen er - igen som VW Golf - entydig og nøgtern i alt, hvad den gør. Som i Golf sidder man med den der fornemmelse af, at alt passer så fint sammen: Styring, pedalarbejde, motorkarakteristik, indretning, sekundære og primære funktioner - det hele.

1,4 liters motoren er en lille omdrejningsvillig perle. Den tid er for længst forbi, da VW's motorer virkede gammeldags i deres karakter i forhold til japanernes - det var dengang, da de var otteventilede og havde et lidt snøftende lydbillede. 1,4 literen her har med sine 85 heste tilpas med kraftoverskud, og den er rimeligt nøjsom med benzinindtagelsen.

Ifølge de officielle tal skulle den være i stand til at gå 16,9 km i blandet brug. I prøven kørte vi 14,5 km/l, og det er ganske godt. Bedre værdier vil helt sikkert kunne opnås, hvis man gør lidt for sagen.

Kører efter bogen

Poloens optræden er lige efter lærebogen. Den er retningsstabil, også i blæst, og det er en del af et samlet sæt af gode langturs-egenskaber, hvoraf de andre dyder er et lavt samlet lydbillede, gode stole og en generelt høj komfort - næsten som i en Golf.

Bliver det hele lidt for dramatisk, kvitterer den med ro og entydighed. Den er i fuld balance i undvigemanøvrer, og panikagtige speederslip midt i en højfartskurve bider ikke på den.

Altså en sikker makker, også når tingene udvikler sig dramatisk. Under alle forhold - i by, på land og på motorveje - er den letkørt som nogen japaner uden at blive følelsesløs. Den elektrohydrauliske servostyring er rigtigt afstemt, så hjulfølingen ikke går tabt.

Ta' ud og smid væk

Polo er blevet lidt større end sin forgænger, og det opleves især indeni. Her er lys og luft, albuerum og et hæderligt bagagerum på i alt 280 l - under bagagerums-bunden er en krybekælder, og rumadskillelsen kan tages ud (og smides væk, da den i grunden er lidt overflødig). Der er dog et lille minus til hovedhøjden på bagsædet.

Polo fås i tre udstyrsversioner, Trendline, Comfortline og Highline. Graden af luksus tiltager over versionerne.

Til standardudrustningen her på Comfortline niveau hører bl.a. - ud over selvfølgelige sikkerhedselementer som ESP og seks airbags - aircondition, hillholder, radio med cd/mp3, fartpilot, multijusterbart rat, sædevarme, højdejusterbare forsæder, elruder overalt og kørecomputer.

Finere materialer

I Comfortline er også materialevalget på instrumentbord og sæder finere end i grundudgaven, hvilket bilen fortjener.

Har man alligevel kun købt en Trendline, kan man med fordel vælge en DK-udstyrspakke bestående af bl.a. sædevarme, fjernbetjent centrallås, højdeindstillelige forsæder med opbevaringsskuffer og elspejle med varme. Pakken koster 5.000 kr.

Det hører med til billedet, at Polo har opnået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP's crashtest - alt andet ville nok også have skabt en vis undren.

Alt i alt får man i VW Polo et lille ikon. Det kan godt være, at den endnu ikke har helt samme status som en VW Golf, men den er godt på vej.

Læs også: Ny Golf GTI kører 240 km/t

VW Polo 1,4 Comfortline i korte træk

  • Pris: 192.700 kr. ekskl. lev. Årlig ejerafgift: 1.520 kr.
  • Opbygning: Femdørs fempersoners hatchback. Tværliggende frontmotor, femtrins manuel gearkasse, forhjulstræk. LxBxH: 397x168x146 cm. Egenvægt: 995 kg. Tank: 45 l. Bagagerum 280 l. Maks. trailervægt: 1.000 kg.
  • Motor: Firecylindret 16-ventilet på 1.390 ccm. 85 hk v/5.000 omdr. Maks. moment 132 Nm v/3.800 omdr. Multipoint benzinindsprøjtning.
  • Hjulophæng: For McPherson skruefjederben. Bag compoundaksel og skruefjedre.
  • Styring: Tandstang med elektrisk servo.
  • Bremser: Ventilerede skiver for, skiver bag.
  • Hjul: 215/45 R 16 på 7” letmetalfælge (ekstraudstyr).
  • Garanti: To år generelt. 12 år mod gennemtæring
  • Præstationer og forbrug: Topfart: 177 km/t (fabrikstal). Acceleration: 0-100 km/t: 12,0 sek. 70-120 km/t maks.: 10,6 sek. 70-120 km/t i 5. gear:25,1 sek. Forbrug EU-snit: 16,9 km/l. Forbrug i prøven: 14,5 km/l.

Test af VW Golf 1,4 TSI DSG

20-10-2012: Vi giver den sjældne topkarakter, seks JP-stjerner af seks mulige, til den nyeste fra Volkswagen. Læs artikel

Test af VW Polo

18-03-2011: Volkswagen Polo BlueMotion er den foreløbig mest vidtgående lav-CO2-version af bilen. Læs artikel

Nyhed: Nu bliver VW Golf billigere

09-03-2011: De største besparelser kan opnås på de mest brændstoføkonomiske udgaver. Læs artikel

Test af VW Golf GTD

12-12-2009: Golf GTD har alt, man kan drømme om i en langtursbil - men det er ikke en GTI. Prisen er 471.200 kr. Læs artikel

Test af VW Golf 1,4 TSI 160 DSG

21-10-2009: Der er ikke meget at udsætte på den nye VW Golf, som fører sig frem med overbevisende teknik, høj komfort og et støjniveau som i en luksusbil. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...