Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af VW Golf 1,4 TSI DSG | bil.guide.dk

Test af VW Golf 1,4 TSI DSG

Vi giver den sjældne topkarakter, seks JP-stjerner af seks mulige, til den nyeste fra Volkswagen.

Volkswagen fik faktisk en del bank, da Golf VI blev lanceret i 2008 som en ”ny Golf!”

Hold nu op, den er jo ikke ny for alvor; den er blot et facelift af forgængeren, der stammer helt tilbage fra 2003. Og noget presset måtte tyskerne vedgå kritikken.

Og da de første billeder af Golf VII blev sendt ud, var mistanken atter: Er VII nu en faceliftet Vier, der igen kun var en lidt fornyet V’er? Og da der blev sat tal på motorprogrammet, voksede mistanken yderligere – motorerne i VII hedder jo det samme som i forgængeren.

Hvad har Volkswagen lige gang i?

Men den ER god nok. Den nye Volkswagen Golf VII er vitterligt en ny bil, helt ny bil. Nyt karrosseri med ny kabine, ny platform, nye motorer og sågar et nyt bagtøj til udgaverne med lavest effekt.

Uanset hvor meget VII måtte ligne VI på billeder – lige meget, at motorerne ser ens ud på data – Golf VII er ny, og den er en ny oplevelse. Tro mig – jeg tør sige det efter at have tilbragt et par dage med VII’eren ved den officielle præsentation på Sardinien i sidste uge.

At opleve nyeste Golf i virkeligheden er en helt anden oplevelse end at se den på billeder. Og i 3D er der pludseligt ingen tvivl, den nye er ny, og den ser ny ud. Og så at sige kravlet en halv klasse op, op i ”premium-segmentet”, som bilfabrikkernes marketingfolk siger, der hvor der i samme størrelse er en Audi A3, og en halv størrelse op holder en BMW 3-serie.

Især fronten er vellykket. Frontklappen er længere, frontruden ligger en anelse mere ned. Ændringerne kan virke små – effekten er stor. I det hele taget er VII’eren meget mere ”grafisk”; linjerne passer omhyggeligt sammen. Ét eksempel, der fortæller hele historien er tankdækslet. Omhyggeligt designet, så dets linjer er parallelle med bagdørens kant og C-stolpens underside.

Kabinen er helt nydesignet, og alligevel finder køreren sig straks tilpas bag rattet – det er jo som at være hjemme igen. For det første er rattets vinkler korrekt, og da det tilmed kan justeres l a a n g t i alle fire retninger, kan stort set alle finde den rette ratstilling. Instrumenterne er store og runde, typisk Golf at se på, absolut lette at aflæse – funktionelle præcis som greb og kontakter.

To store nyheder

Men med springet fra VI til VII kom der to store nyheder: Den ene er, at alle instrumenterne er vinklet mod føreren; den anden er af endnu større betydning; den nye MQB-platform er længere, og derfor er der nu mere benplads til bagsædepassagererne. Således er der absolut frit omkring knæene, når jeg indretter førerpladsen korrekt og sætter mig om ”bag mig selv” – jeg er 189 cm høj.

Apropos den vellykkede forende: At den nye Volkswagen har en så vellykket front skyldes ikke mindst, at forhjulene er rykket længere frem. Et trick, som Volkswagen Group senest tog i brug, da den nyeste Audi A6 skulle bringes helt up to date. Forhjul længere frem var en af de væsentlige grunde til, at seneste A6 styrer ikke så lidt mere dynamisk end forgængeren.

Nu havde Golf VI ikke slap styring som et problem; men derfor kan dynamikken jo godt få et hak opad. Forhjul længere frem er med til at sikre hurtigere bevægelser med forenden, når køreren tager fat i rattet.

Men det er ikke kun den længere platform, der har æren. Volkswagen har gjort et stort nummer ud af at gøre den seneste Golf-vogn væsentligt lettere. 100 kg har den tabt sig – lidt afhængig af, hvilken model man sammenligner med – men 100 kg malet med bred pensel hen over hele modeludbuddet. Og godt 1.200 kg for en lille benziner er ganske let i dag.

Så nye dimensioner på platformen, der nu hedder MQB, lavere egenvægt og fortsat det forholdsvist avancerede baghjulsophæng med multilink – det er begyndelsen til god dynamik. Og det har Golf VII – i hvert fald når man klikker undervognen ind på ”Sport”. I ”Comfort” er den ikke så lidt mere limousine-agtig – og faktisk lige lovlig blød.

”Sport” og ”Comfort”? Volkswagen Golf VII kommer med det såkaldte Driving Mode Selection. På en skærm med fingertouch, som var den en anden iPad, kan man vælge mellem i alt fem forskellige modes: "Comfort", "Normal", "Sport", "Eco" og "Indivudual". I denne sammenhæng er de tre første de interessante. Ved lige at lade højre pegefinger røre området på skærmen med de tre ord, ændrer man først og fremmest affjedringen. Nu hedder de tre modes altså "Comfort", "Normal" og "Sport" – de kunne lige så godt hedde ”Blød”, ”Mellemvare” og ”Dejlig fast”.

Golf VII er bestået

Sardinien er velsignet med et bredt udvalg af snoede veje. Og sidste uge var det knastørt, langt de fleste turister var rejst hjem, asfalten var god – perfekt til at finde en bils køredynamik og komfort.

Og Golf VII er bestået, og det i den grad. I "Sport" bevæger forenden sig præcist og hurtigt ind i sving, og i S-sving beviser den nye tysker, at den kan skifte retning hurtigt uden at miste balancen. Når den virkelig presses – og her mener jeg presses hårdt – går den mildt over forenden.

I "Normal" er den mindre præcis, karrossen kan finde på at gynge over de store ujævnheder, men sørme om ikke bilen stadig er stabil.

Selv i "Sport" er Golf VII på ingen måde hårdt affjedret, bare lidt fast. Fælgene på testbilen er 17” i diameter, og Pirelli-dækkene er bestemt ikke lave med profilen /45. Dette her lover godt for den kommende GTI-version – premiere næste forår.

Fire nye motorer

Her ved lanceringen er der frit valg mellem fire motorer; to benzinere, nemlig 1,2 og 1,4 TSI samt to dieseler, 1,6 og 2,0 TDI. Og selv om navnene er de samme, er motorerne nye – således er benzinmotoren nu af aluminium, ligesom der er et raffinement som udstødningsmanifold integreret i topstykket. Også den nye diesel har overraskende teknik integreret i topstykket; her er det ladeluftkøleren. I begge tilfælde øger det motorens effektivitet og gør dem dermed mere økonomiske, ligesom de derfor også udleder mindre CO2.

TDI’erne er som de hidtidige omdrejningsvillige, de trækker over et bredt omdrejningsområde, og i øvrigt er der ingen diesel-knalren, når de starter. Men den motor, der spiller mest op til den nye Golfs dynamik, er den 140 hk’s benzinmotor på 1,4 liter, med direkte indsprøjtning og turbo. Dens lave vægt og i øvrigt rigelige muskler fylder bilen med rendyrket køreglæde – når der altså lige bliver trykket på ”Sport” på ”iPad-skærmen”.

Der er produceret op mod 30 mio. Golfer hidtil. Danmark har taget sin part, men kan Golfen, der lanceres med som årgang 2013, hænge på? Det står jo og falder med prisen.

Priserne mast i bund

Største overraskelse er, at startpriserne er mast helt i bund – den nye Golf VII fås fra lige knap 210.000 kr. Karrosseriet har kun tre døre, motoren har kun 85 hk, men udstyret er overraskende omfattende. Billigste udgave af VW Golf er en Startline med et pænt standardudstyr som bl.a. fartpilot, kørecomputer, radio med touch-screen, aircondition og den nye multikollisionsbremse, som selv nedbremser bilen, hvis man er kørt ind i noget eller selv er blevet påkørt.

3-dørs Golf Startline med benzin fås fra 210.000 kr., tilsvarende med fem føre koster fra 225.000 kr. Og de to samme biler, men med diesel: Altså billigste 3-dørs diesel koster 240.000 kr., mens den billigste 5-dørs koster 255.000 kr.

Generelt er priserne på den nye Golf konkurrence-dygtige, om end der er indstigningsmodeller af både Hyundai i30 og Kia cee’d, der er billigere. Men faktisk er det lykkedes Volkswagen DK at holde priserne på samme niveau som den tidligere. Således koster en Golf VII med den 105 hk’s dieselmotor det samme som Golf VI, også med en 105 hk’s diesel.

Helt kort

  • Golf VII er den helt nye model i Volkswagens modelrække i C-segmentet, eller Golf-klassen, som vi ofte siger. Som fra den første fra 1974 er Golf en 3- eller 5-dørs hatchback med tværstillet frontmotor og forhjulstræk.
  • Den nye, der vitterligt er ny fra den nye platform og over de nye motorer og hele vejen op, kommer i første omgang med et udvalg af to benzin- og to dieselmotorer. Senere følger større benzin, el og plugin-hybrid.
  • Billigste Golf er den 3-dørs version med mindste benzinmotor, 1,2 TSI og manuel gearkasse – den sælges til den overraskende lave pris af 209.000 kr. Billigste 5-dørs er 1,2 TSI BlueMotion 5d til 225.000 kr.

Dommen

Kommentar: Hvor kan man sætte en finger? Måske på bagsædepladsen, og så alligevel ikke. Måske på afdæmpet design, men det er en væsentlig grund til, at Golf VII antagelig vil holde en høj brugtværdi. Derfor: Ingen fingre at sætte og derfor den sjældne seks stjerner af seks.

Plus

  • Kvalitet, så det kan mærkes
  • Rene motorer
  • Kørestilling
  • Dynamik og komfort
  • Lydniveau
  • Antagelig høj brugtværdi

Minus

  • Intet

VW Golf 1,4 TSI DSG

– teknikken

  • Type: 5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. rækkebenzin, 1,4 liter, 140 hk ved 4.500–6.000 o/min., 250 Nm ved 1.500–3.500 o/min.
  • Forbrug i flg. EUnorm: 21,3 km/l*
  • CO2-udslip: 109 g/km*
  • Præstationer: 0-100 km/t: 8,4 sek.
  • Topfart: 212 km/t
  • Pris: 345.996 kr.

*) version med ACT

Test af VW Golf 2,0 TDI Highline

14-12-2012: Den nye Volkswagen Golf er så vellykket, at man retteligt må spørge, om det kan blive ret meget bedre. Læs artikel

Test af VW Polo 1,0 MPI

11-09-2014: Bag et trist design gemmer sig avanceret teknik og nye motorer i faceliftet VW Polo. Læs artikel

Test af VW Polo 1,2 TSI Highline 110

02-08-2014: Faceliftet VW Polo er blevet en stor lille bil – og byder på åbenlyse Golf-kvaliteter. Læs artikel

Test af VW Polo 1,0

07-05-2014: Premiere: Faceliftet VW Polo ligner næsten sig selv, mens teknik og komfort er forbedret voldsomt. Nye basismotorer imponerer med såvel benzin- og dieseldrift Læs artikel

Test af Skoda Octavia 1,2 TSi Ambition, VW Golf 1,2 TSi Startline

13-05-2013: Den nye Skoda kører lige op med VW Golf og vinder på plads og motorkraft, viser den første test. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...