Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af VW Golf Bluemotion, Ford Focus 1,6.. | bil.guide.dk

Topmøde i Golfklassen

Ford Focus vil være den bedste bil i klassen. Men VW Golf, afgiver ikke frivilligt sin plads.

Den har i 37 år lagt navn til en hel klasse, og med den sjette i rækken er den igen strøget helt til tops, når konkurrenterne stiller op til sammenlignende test. VW Golf er i den aktuelle version ganske enkelt markedets bedste bil i klassen, men bliver udfordret af den nye Ford Focus.

Men selv om Forden er en helt nyudviklet vogn, skal det snart vise sig, at den får mere end svært ved at fravriste Golfen titlen som klasseprimus, på trods af, at nogle kalder den for Golf fem-en-halv og ikke Golf VI.

Til testen har vi indskrevet nogle af de mest populære varianter, altså med 1,6 dieselmotor og manuelt gear. Focus 1,6 TDCi stiller op med topudstyret Titanium, mens Golf er mere moderat udstyret i versionen, Bluemotion, som har Trendline-udstyr. Ganske usædvanligt er Ford nu den dyreste af de to med en pris på hele 317.380 kroner, mens Golfen kun koster 279.676 kroner.

Prisforskellen skrumper dog ind til 12.000 kroner, hvis vi tager en mere ordinær udstyret Focus Trend, som har samme niveau som Golfen.

Suveræn Golf-kvalitet

Prisen indikerer altså, at Forden er bagud på point allerede, inden vi skal ud at køre. Og det billede ændrer sig ikke, da vi entrerer de to mellemklassebiler. Sjette generation af vor tids folkevogn er nemlig uhyre vellykket. Ja, mere end det.

Kort fortalt er alle dyderne som god pladsudnyttelse og fed finish på absolut højeste niveau i Golf. Alt sammen bedre end i Focus, hvor man dog også godt kan transportere teenagere på bagsædet, uden det ender i højlydte protester om brud på alle gældende dyre -og menneskerettigheder.

Til gengæld har Focus et mere interessant udseende, om man kan lide de specielle baglygter eller ej, og et mere righoldigt udstyr. Hvad med alufælge, sportssæder, to-zonet klimaanlæg, nøglefri start af motoren? Alt sammen er ekstra i Golf, men standard i Focus Titanium.

Lige så forskellige de er udvendigt, ligeså forskellige er interiøret. Focus har et topmoderne, men bombastisk instrumentbord, som har ligeså mange knapper, som udvalget af øl i Tyskland, mens Golfens er mere klassisk og simpelt. Alting smækker, klikker og drejer en smule bedre i VW, og man føler sig omgående hjemme bag rattet. Med en høj siddestilling i faste sæder er ergonomien på højeste niveau i begge modeller.

Bedst rumfornemmelse i Ford

Selv om pladsen er bedst i Golf, har Focus underligt nok den bedste rumfornemmelse. Det skyldes, at den dramatiske kileform, der udvendig giver dynamik, samtidig sørger for lys og overblik fra forsæderne, fordi sideruderne nejer dybt ned mod fronten. Og så tæller bagagerummet i Forden op, da det er godt 20 liter større.

Men lad os komme ud at køre.

Den nye Focus gør det nemlig fremragende. Forden styrer fortsat med samme smittende selvsikkerhed som en garvet skibums på skarpslebne carving-ski, men undervognen er ikke længere så stiv, at huller og kloakdæksler hamrer chaufføren op i taget. Ved at løsne fjedrene en smule og samtidig forbedre støjisoleringen og karrosseriets stivhed, er den enerverende rullestøj fra dækkene også klædeligt dæmpet. Komforten er simpelthen løftet en klasse op.

Golfen er måske nok knap så underholdende at køre i, men befinder sig på et højt niveau. Golf –spilleren klarer alt fra hullede biveje til kuperede motorveje med samme, glubende appetit. Hurtigt ind i svingene, neutral i lange kurver. Mere kan man dårligt ønske sig af en kompakt hverdagsbil, der hverken har fire ringe eller to nyrer i næsen.

Mekanikken spiller også dygtigt med. Begge har gearskift, som er korte og kontante, koblingen let og præcis, og motorerne er villige og veloplagte.

Kraftfuld Ford-diesel

Mest overbevisende er den 1,6 liters dieselmotor med 115 heste, som Ford har lavet sammen med franske PSA. Den har tilpas trækkraft, og med et langbenet højeste gear, der både lukker munden på mekanikken og sparer på dieselen. Den er klart kvikkere end de 105 hk, som Golf kaster af sig, og gearingen er mere harmonisk og hverdagsduelig end den højtgearede Bluemotion-sparemodel, som til gengæld kan køre længere på literen.

Helt præcist 26,3 km/l ifølge de officielle målinger, mod Fords 23,8 km/l. I praksis er der dog ikke den store forskel, og jeg ville klart foretrække en Golf Bluemotion Technology, som også har en mere harmonisk gearing. Uanset hvad, er Golfens motor smooth som en smørtenor, mens Ford-maskinen har en lidt mere udpræget dieselrallen.

Det var en masse plusser og minusser. Vi dømmer dog uafgjort i dysten, hvor Golf er den mest gedigne, og Focus den sjoveste af køre. Og uanset hvad, så er det absolut de to bedste biler i Golfklassen.

VW Golf Bluemotion

  • Pris: 279.676 kr.
  • Forbrug km/l: 26,3km/l (fabriksopgivelse)
  • Grøn ejerafgift, halvårlig: 660 kr.
  • Sikkerhed: 5 stjerner
  • L/B/H: 420/179/148 cm
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter
  • Ydelse: 105 hk/4.000 omdr.
  • Moment: 250 Nm/1.500 omdr.
  • Topfart: 190 km/t
  • 0-100 km/t: 11,3 sek.
  • Bagagerum: 350 liter

Kort og godt:

VW Golf er en fremragende bil, men Bluemotion har ulemper som hård undervogn og høj gearing. Derfor kan Golf ikke slå Focus i denne test.

Vurdering:

Ford Focus 1,6 TDCi Titanium

  • Pris: 317.380 kr.
  • Forbrug km/l: 23,8 km/l (fabriksopgivelse)
  • Grøn ejerafgift, halvårlig: 980 kr.
  • Sikkerhed: 5 stjerner
  • L/B/H: 436/182/148 cm
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter
  • Ydelse: 115 hk/3.600 omdr.
  • Moment: 270 Nm/1.750 omdr.
  • Topfart: 193 km/t
  • 0-100 km/t: 10,9 sek.
  • Bagagerum: 372 liter

Kort og godt:

Den nye Ford Focus er etmærkbart skridt fremad, og den kører lige op med Golf Bluemotion.

Vurdering:

Test af Ford Fiesta 1,0 EcoBoost, VW Polo 1,2 TSIong

19-10-2014: Vi tester Volkswagen Polo 2014 mod klassens bedste målt på køreegenskaber, nemlig Ford Fiesta. Læs artikel

Test af Ford Mondeo

09-11-2013: Premiere: Ford Mondeo er allerede til salg i USA, som Ford Fusion. Herhjemme kommer den først i slutningen af 2014. Vi tog til Los Angeles for at teste bilen. Læs artikel

Test af Ford Focus ST, Golf GTI

15-09-2013: Test: Den nye Golf GTI er nærmest perfekt og vinder derfor testen mod Ford Focus ST, som til gengæld har mere karisma, takket være sit bølledesign og en potent motorlyd. Læs artikel

Test: Sekskamp i Golfklassen

14-10-2012: Den helt nye Kia Ceed, udfordrer sammen med den næsten lige så friske Hyundai i30, de klassiske konkurrenter som Citroën C4, Ford Focus, Opel Astra og Volkswagen Golf. Læs artikel

Test af Ford Kuga 2,0 TDCI 4WD, VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut

17-05-2014: Brugttest: Drømmer du også om en lækker firehjulstrækker? Så er der hjælp at hente i en Ford Kuga eller VW Tiguan, der koster det halve som fem år gamle brugte. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...