Find mere om:
Guide: Syv GTI-generationer spiller ud | bil.guide.dk

Guide: Syv GTI-generationer spiller ud

Historisk test: Vi tager på køretur gennem de sidste 40 års bilhistorie med syv generationer af VW Golf GTI.

STURUP — Model-jubilæer er der masser af. Det er ikke usædvanligt, at en bilmodel kan markere, det er 40, 50 eller 60 år siden, den blinkede med lygterne for første gang. Alligevel er der forskel. Tag bare Golf GTI, som med debuten i 1976 var med til at danne skole for letbenede sportslige udgaver af hverdagsbiler og samtidig er blevet et ikon. Det er bare sjældent, at vi som motorjournalister helt bogstaveligt kan sammenligne generationerne bil for bil og springe fra den ene til den anden. Det kunne vi ved et stort arrangement på den svenske Sturup-racerbane, hvor den danske VW-importør havde samlet samtlige de syv generationer af Golf GTI, der er lanceret siden begyndelsen, og hvor der er enorm spændvidde mellem de beskedne 110 hk i den første model til de 290 af slagsen i den nyeste GTI Clubsport. Det kunne vi selvfølgelig ikke sige nej til. Tag med på tidsrejsen.

1. generation 1974-1982

B972321023Z.1_20160621091006_000+G8ST2AP6.2-0.png

Det flade GTI-skilt, den enorme skovl af en frontspoiler og sportssæderne med de høje vulster fortæller os, at det er en ur-GTI. Vi sidder i den faceliftede model fra 1982, som er en af de sidste udgaver med den oprindelige 1,6 liters indsprøjtningsmotor på 110 hk. Det er nok til at flytte den 840 kg lette bil kvikt. Men det sker også med masser af resonans, mens motoren ryger op i 2.500-3.000 omdrejninger, som især larmer på motorvejen. Styretøjet er let, men sejlende og byder på masser af slør omkring midterstillingen, der skal trædes hårdt på bremserne for at få bilen ned i fart ved vejkryds, mens gearkassen er løs i koderne efter nutidens forhold. Men modellen, som dybest bygger på en basis Golf fra 1974, var skarp efter datidens forhold. Ifølge speedometret skulle den have kørt 135.000 km. Vi har den mistænkt for meget mere, for vi husker den oprindelige Golf I som mere stram i betrækket. I alle tilfælde har Ur-GTI’en masser af charme og er en efterspurgt youngtimer i dag.

2. generation 1983-91

B972321023Z.1_20160621091006_000+G8ST2AP7.2-0.png

Med II’eren blev Golf mere voksen – og tung, så kampvægten voksede. Det gjorde motorydelsen også, nemlig til en 1,8’er med 112 hk, som nåede at være med i de sidste Golf I’ere, mens den mere heftige 16V med 139 hk snart kom til. Den klarer 0-100 km/t. på 8,6 sek. mod 9,0 sek. i den lette I’er. Modellen kunne genkendes på de dobbelte forlygter i den klassiske kølergrill med en rød kantstribe, som dog er pillet af testbilen. Indendørs er der dømt 80’er-stemning med et spartansk instrumentbord med store kantede kontakter, og hvor sportssæderne med karo-tern, der oprindeligt var suppleret af en golfbold som gearknop, var de mest markante GTI-kendetegn. Den solide Golf II opleves tung i styretøj, håndtering og bremser, hvor du skal trykke godt til efter nutidens forhold. Motoren skal også op i omdrejninger for at lægge fra land, men bilen ligger meget mere stabilt på vejen end forgængeren.

Peugeot hvæsser kløerne

3. generation 1991-1997

B972321023Z.1_20160621091006_000+G8ST2FCE.2-0.png

Udefra er det svært at spotte, at det her en Golf GTI med 2,0 liters motor og 115 hk. Kun et par diskrete GTI-skilte og alufælge afslører det. Mens sportssæder og ditto instrumenter er det eneste synlige tegn indendørs, hvor instrumentbordet er nøgent som en norsk bjælkehytte og nærmest som i en basis Golf 1,4. Golf III var kendt som en blød og komfortabel model, hvor de runde former slog igennem på køreegenskaberne. Det gælder også GTI’en, der mere opleves som en hurtig Golf end en direkte sportsvogn. Motor, undervogn og styretøj er her langt mere afstemt i forhold til forgængeren, men er også til den komfortable side. Men alderen kan også trykke. Undertegnede har haft to Golf III 1,8’ere med 90 hk, som jeg husker som lige så hurtige i optrækket, men med en blødere affjedring. 0-100 km/t. klares på 10,4 sek.

4. generation 1997-2003

B972321023Z.1_20160621091006_000+G8ST2AP9.2-0.png

Modellen, der tidligere er blevet kaldt den mest helstøbte Golf nogensinde, virker usædvanlig solid selv en snes år efter fødslen. Udefra er GTI Edition 20-modellen med en 1,8 liters turbomotor på 180 hk dog om muligt endnu mere anonym, hvor den igen mest afsløres på det klassiske GTI-skilt i snuden. Undervognen er mere fast, og styretøjet præcist efter datidens forhold, mens motoren giver pænt med kraftoverskud og klarer 0-100 km/t. på pæne 7,9 sek. Med nutidige øjne er vi dog stadig ikke på niveau med køreegenskaber og kræfter i en almindelig Golf anno 2016, som altså har et vejgreb som datidens highend-modeller. I disse år nedtonede VW den rendyrkede Golf GTI. Her kom flere motorvarianter under GTI-logoet, mens andre Golf allerede for år tilbage med VR6- og VR5-motorerne ydede op til ca. 200 hk. GTI’en blev reduceret fra at være en selvstændig model til at være én ud af mange varianter. Den er mest af alt en hurtigt allround rejsevogn.

5. generation 2003-2008

B972321023Z.1_20160621091006_000+G8ST2APA.2-0.png

Her har VW genfundet GTI-ånden og børstet de ikoniske elementer af. Fronten signalerer med sin klare røde kølergitterstribe GTI, mens instrumenterne med de dybtliggende ure, sportssæder med de høje vulster og ornamenteringen i kabinen inkl. den obligatoriske golfbold som gearknop skaber den rigtige stemning. Den 2,0 liters turbomotor på 200 hk brummer stramt og godt og tager fat med det samme. Udstødningen lyder sprød, og acceleration fra 0-100 km/t. er med sine 7,2 sek. mere end godkendt. Vi ligger solidt på vejen og nyder den halvhårde affjedring, der giver en fin fornemmelse med underlaget, mens både styretøj og gearskifte er præcist og spiller godt sammen. Det her er den rigtige GTI-oplevelse og efter vores mening den fedeste af de biler, vi kører i dag. Netop fordi balancen mellem udstråling, køreegenskaber og motor spiller.

I drifternes vold

6. generation 2008-2012

Så sidder vi en fuldfed ornamenteret årgang 2010, hvor de tykt forede sportssæder og kabinen med masser af kromindlæg løfter os til nærmest loungeniveau fra den mere spartanske Golf V. Udefra har den fået en nøje afstemt GTI-tråd med den røde, diskrete gitterindsats og GTI-logo i front, mens de store 18 tommer-fælge med 225/40-dæk matcher tidens takter. Under hjelmen spiller den 2,0 liters turbomotor, som nu har 210 hk og klarer 0-100 km/t. på 6,9 sek. Her er køreoplevelsen blevet til et nærmest perfekt afstemt niveau mellem det sportslige og komfortable, med vægten lagt på den let håndterbare sportsundervogn. Det er en på alle måder helstøbt bil, men køre-oplevelsen er dog også pakket så meget ind, at vi savner den back to basis-oplevelse, vi fik med Golf V.

7. generation 2012-

B972321023Z.1_20160621091006_000+G8ST2APB.2-0.png

Den nyeste Golf GTI Clubsport viser, at VW kan være med i den hardcore ende. Den ser ond ud, som den står på Sturup Racetrack med kæmpe fælge, racerspoilere, diffusere og uendeligt dybe sportssæder. Motoren er en 2,0 liters turbo på 265 hk, der kan boostes op til 290 hk og klarer 0-100 km/t. på 6,3 sek., mens sportsundervogn hjælper med at klare idealkurverne på banen, hvor vi tester modellen i selskab med den vilde Golf R med 300 hk og 4Motion firehjulstræk. Til sammenligning yder den almindelige GTI 220 hk, mens en ny Clubsport S kaperer hele 310 hk. Indpakningen lever op til indholdet. GTI Clubsport er en knivskarp sportsvogn, der kan køre op mod de fleste på banerne. Men VW har også brugt den enestående forhistorie til at genopbygge GTI-ikonet. Det kræver fornyelse, hvis GTI’en skal være mere end et modelnavn. Det eneste, vi savner i den perfektionerede køremaskine, er en helt let og enkel version, som er tro mod de oprindelige rødder fra 1976. Det ville binde en elegant sløjfe på historien.

Mr. Golf GTI fra Nyborg

Golf GTI

5. generation er ærlig

  • Den første generation af Golf GTI kører bedaget, men vinder på charmen, anden generation er mere solid, men rustik, mens tredje og fjerde generation er anonyme og underspillede.
  • Sjette og syvende generation er fuldendte køremaskiner, men køreoplevelsen er pakket ind i elektroniske støttehjul og motorkraft.
  • Golf GTI V fra midten af sidste årti rammer spot on med udstråling, komfort og køredynamik. Den kan findes fra omkring 100.000 kr., hvis du vil unde dig selv en ægte og ærlig GTI-oplevelse.

JP var inviteret til Sverige af VW

Nyhed: 40 og fortsat fuld fart

19-05-2016: I GTI-verdenen er 40 ingen alder – Volkswagen mener faktisk, at netop 40 år er afsættet til mere fart end nogensinde. 310 hk og kun to sæder er, hvad der skal til for at hamre en ny GTI-milepæl i asfalten. Læs artikel

Test af VW Golf 1,4 TSI DSG R-line

17-01-2015: VW Golf 1,4 TSI R-line med DSG-automatgear giver snert af GTI-magi til rimelige penge. Læs artikel

Test af Golf GTI

05-10-2014: Der er længe mellem de store skridt i bilevolutionen – men her er et af dem; den nye Volkswagen Golf GTE. Avanceret hybridteknik sikrer længere på literen end diesel og lige så meget fart som i en rigtig GTI og tilmed – og her er den store pointe – til overraskende lav pris. Læs artikel

Nyhed: Den moderne GTI kører også på strøm

27-09-2014: Premiere: Dette måtte jo komme: Volkswagen klar med grøn Golf GTI. VW’s første plug-in-hybrid er i princippet en helt ny biltype. Den forener grøn fornuft med klassiske GTI-egenskaber, og prisen ser fornuftig ud. Læs artikel

Nyhed: Ny trend: Voksen-GTI’en

09-04-2014: Kørerne af 80’ernes GTI’er er blevet seniorer, der nok så meget drømmer om lædersæder og automatgear – og power under højre fod er stadig et must. Derfor lokker tyskerne nu de gamle kunder med det nyeste: voksen-GTI’en. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...