Find mere om:
Nyhed: Nu er super-hybrid sagen | bil.guide.dk

Nyhed: Nu er super-hybrid sagen

Avanceret hybridteknik er pludselig blevet et must for de førende bilmærker.

Efterårets vigtigste biludstilling er netop åbnet: Den Internationale Biludstilling i Frankfurt er fyldt op med stærke nyheder fra en ny Hyundai i10 via den elektriske Golf til en ny gade-Lamborghini, der stort set er en racerbil. Bredere kan udvalget dårligt blive.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S03M.1-0.jpg

Ikke desto mindre træder én type bil stærkere frem end alle andre, nemlig den avancerede hybrid. Audi har den, BMW har den, Porsche har den, sågar Toyota har den pakket ind i en Yaris!

Den avancerede hybrid har fået sit gennembrud rent teknisk. Men yderligere vigtigt er det, at den teknisk raffinerede kombination af benzin- og elmotor slet og ret er et must, hvis en bilfabrik vil være med helt fremme.

Tankevækkende er det i øvrigt, at den mest avancerede tekniske konstruktion er inspireret af Audis dobbelte vinder fra Le Mans, nemlig Audi R18 e-tron – opskriften er en forbrændingsmotor, der trækker på baghjulene, og to elmotorer, der trækker på forhjulene.

Præcis som BMW’s stjerne i Frankfurt, sportsvognen i8. Præcis som Porsches nye perle, supersportsvognen 918 Spyder. Varianter herover er Audis nyeste tilløb til at genoplive den virkelige, den rigtige, den første quattro samt Toyotas – hov, hvad har vi lige dér – Yaris Hybrid med 300 hk på forhjulene og 120 på baghjulene … Antagelig konstrueret den fredag eftermiddag, der virkelig gik sake i den. Mandag morgen var udviklingsafdelingen så koldblodig nok til ikke at smide skitserne fra den foregående fredag ud.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S01L.2-0.jpg

Som skabt til Danmark

Frankfurt 2013 – eller IAA 2013, som udstillingen kaldes på international’sk – har også biler, der ligner succeser på dansk asfalt med det samme.

I den række af nyheder holder Hyundai i10 forrest. Ny bil, ny teknik, alt er opgraderet i forhold til den i10, den afløser. Det eneste, der ikke stiger, er – gætter vi på – prisen. Det samme gælder den nye Ford Mondeo, der efter et års tid som bil i almindelig handel endelig kommer til Danmark i andet halvår ’14.

Frankfurt 2013 åbnede i går den 12. september og kører for fuld pedal frem til og med den 22. september.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S03J.1-0.jpg

Her sætter vi fokus på alle de vigtigste bilmærker og deres nyheder. God fornøjelse – også hvis du tager derned.

Alfa Romeo fører sig forsigtigt frem i Frankfurt. MiTo har fået et facelift og en ny motor. Det opdaterede modelprogram byder på nye designdetaljer i front og på hæk samt en ny udgave af den karakteristiske TwinAir-motor – nu med 105 hk. Desuden mindre opdateringer på Giulietta.

Audi er på hjemmebane. Selvfølgelig hverken kan eller vil Audi glemme, at netop de forandrede bilverdenen med den første quattro – Ur-quattro’en, der dominerede VM i rally i 80’erne. Senere er Audis permanente firehjulstræk blevet en afgørende del af mærkets profil. Flere gange har tyskerne haft en ny quattro på vej – og i Frankfurt står endnu en, samme basale form som tidligere, men denne gang med hybrid-power.

Data: V8-cylindret benzinmotor plus elmotor – alt i alt 700 hk. En af de avancerede hybrider, men dog med en lidt anderledes teknik end f.eks. den nye BMW i8 – og i øvrigt også anderledes end Audis dobbeltvinder på Le Mans.

Audi stiller endvidere op med en lang række andre nyheder, nemlig en åben version af A3, der er den fjerde karrosseri-variant over A3, desuden en opdateret A8-serie. Som krymmel på Audi-kagen har de også medbragt en dieseldrevet ”sportsvogn”, som hedder noget så specielt som Nanuk.

Bentley er klar med endnu to varianter, denne gang Continental GT V8 S Coupé og samme som cabrio. Altså to hurtige udgaver af den nye ”lille” Continental, den med V8 til forskel fra de store med W12.

BMW tager måske prisen som mærket med the Star of the Show. Produktionsbilen i8, en af de avancerede hybrider, med i alt tre motorer, en 3-cylindret benzin, der trækker på baghjulene og to elmotorer, der sender deres effekt ud til forhjulene. Samlet effekt er 360 hk. Endnu ingen dansk pris.

BMW i3 er fabrikkens første elbil med lav vægt takket være karrosseri af kulfiber, 50:50-vægtfordeling og baghjulstræk. Effekten er sørme hele 170 hk. BMW i3 kommer til maj 2014 til en pris af 282.000 kr. Yderligere en BMW-nyhed er M4 med frontmotor, baghjulstræk, række-6, tre turboer, 475 hk. Hvortil kommer hele rækken af faceliftede 5’ere og ny version af SUV’en X5.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S035.1-0.jpg

Cadillac har især to biler at vise frem, luksuslimousinen Elmiraj, der dog i første omgang er en konceptbil, plus den europæiske udgave af den BMW 3-store CTS.

Citroën har tre nyheder i hver sin retning: den lange version af C4 Picasso, der efter citroënsk logik hedder Grand C4 Picasso. Konceptbilen Cactus, der måske er en moderne fortolkning af livsstils-jeep. Og racerbilen E-Elysée – for mange er netop den interessant, fordi den mere end antyder, hvordan den kommende gadebil DS4 Racing kommer til at se ud.

Dacia viser den faceliftede udgave af Duster. Den danske importør lover, at den kommer hertil omkring nytår.

Ferrari er i Frankfurt med den hidtil hurtigste udgave af centermotorbilen 458. 458 Speciale hedder den med fartstribe hen over taget og det hele. 605 hk og 90 kg mindre, det vil sige omkring 1.290 kg.

Fiat præsenterer opdaterede udgaver af 500 og Bravo.

Fords bil i det stærkeste spotlight er en bil, der er to nyheder i én: den nye Mondeo, der kommer til Danmark i løbet af andet halvår 2014. Ford lancerer samtidig en ny luksus-version af bilen, der får navnet Vignale – en luksus-udgave, lige som man i sin tid kunne købe en særlig fin version med navnet Ghia.

Honda viser sin koncept-udgave af centermotorbilen NSX – en af de avancerede hybrider med en V6-benzinmotor, der trækker på baghjulene og har to supplerende elmotorer til hvert sit forhjul. Desuden den kommende Civic Tourer, der er en stationcar-version af den eksisterende 5-dørs Civic. Civic Tourer 2014 er klar til Danmark i marts, derfor er der endnu ingen danske priser klar.

Hyundai viser den nye Hyundai i10, der er 8 cm længere og 6,5 cm bredere end forgængeren. Motorprogram er ikke oplyst, men vil omfatte små 3- og 4-cylindrede motorer. Danmarks-premiere formentlig i januar 2014. Pris kendes endnu ikke, oplyser den danske importør, men vi gætter på mellem 80 og 85.000 kr.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S02U.2-0.jpg

Jaguar har et minifacelift af store XJ på sin stand. Dernæst en konceptbil med navnet C-X17 – endnu en af de store luksusmærker, der spiller ud og op med en SUV.

Kia viser en ny udgave af den lille MPV med navnet Soul. Dernæst en bil med et pudsigt navn, B-segment Studie – tanker og skitser over en måske kommende mini-SUV.

Lamborghini viser Gallardo Squadra Corse, der stort set er en racerbil med nummerplader. Således er motoren samme V10 som i Lambos racerbil. Dertil samme hækvinge i kulfiber som på raceren, hvilket giver optimeret aerodynamik og resulterer i tre gange så meget downforce i svingene som den normale Gallardo. Dernæst står en konceptbil på den italienske stand, Cabrera Concept, hedder den – i realiteten den næste Gallardo.

Mazda kører rent teknisk i modsat retning af alle andre med den nye 3, der jagter lav CO2 og kører langt på literen med en stor sugemotor i stedet for en lille turbo. Hatchback introduceres herhjemme i november og sedanen i januar.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S02B.2-0.jpg

Mercedes-Benz er på hjemmebane. Det fejrer stjernemærket med en nyhedsrække så lang: den nye S-Klasse først og fremmest – en stjerne i ministerklassen, dernæst en ny CL’er, der har skiftet navn fra netop CL til S-Klasse Coupé, videre en ny GLA, der er den hidtil mindste SUV.

Nissan stiller op med en gennemarbejdet version af storsælgeren Qashqai, dernæst bl.a. et par konceptbiler med navnene Friend-ME Concept og Rogue.

Opels stjerne er den genfødte Monza – et modelnavn, der skal op at flyve igen. I 1980’erne var Monza navnet på den store Opel, som selv mange Mercedes- og BMW-kørere sukkede efter. Nu med enorme mågevinger og spændende hybridteknik.

Teknik efter samme konstruktion som Opel Ampera – altså en elmotor, der først kører på strøm ”hjemmefra” og derefter på strøm, der genereres under kørslen af en benzinmotor. Intet om intro i DK, absolut intet om priser. Dernæst holder den faceliftede Insignia-serie inkl. hæsblæsende OPC- og i nærmest lidt blæret Country Tourer-version. Plus Meriva i faceliftet udgave.

Peugeot har flere konceptbiler med – den ene er baseret på 208. Tallene 49-8 refererer til et muligt CO2-udslip på så lidt som 49 g pr. km. Det svarer til et forbrugstal omkring 50 km på literen. Og desuden: 270 hk i en lille Peugeot 308. Det lyder vildt – og det er vildt, hvis franskmændenes røde og sorte koncept-GTI bliver alvor. Dernæst holder den nye 308’er som en hovedattraktion på franskmændenes stand. Samt den hidtil hurtigste udgave af coupeen RCZ-R – den med 260 hk.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S01T.2-0.jpg

Porsche spiller på mange strenge i Frankfurt. Først og fremmest holder det tyske sportsvogns-ikon på IAA med den endelige produktionsversion af supersportsvognen 918 Spyder – en af showets avancerede hybridbiler. Benzinmotor, der trækker på baghjulene plus elmotor, der trækker på forhjulene.

Desuden en faceliftet Panamera med mindre udvendige ændringer, men under frontklappen sker der ting og sager: Ny V6-diesel med 300-hk, 100 ekstra Nm og topfart på 259 km/t. Dernæst en Panamera med plugin-hybrid. Og den nye 911’er som Turbo – og som cabriolet.

Renault viser bl.a. to konceptbiler med navnene Concept og Espace.

Seat viser den nye Leon som stationcar.

Skoda har flere modeller med, f.eks. den faceliftede Yeti, en stationcar-udgave af Rapid med navnet Spaceback og en GTI-udgave af Octavia, der dog ikke hedder GTI, men RS.

Suzuki præsenterer en konceptbil med navnet Concept Car IV-4, en ny fortolkning af SUV’en plus Swift GTI, nu med fem døre.

Toyota gi’r den bundgas. Vi ved jo ikke, hvordan verdensnyheden Yaris Hybrid-R Concept kører – men vi vil nu alligevel godt gætte: hurtigt, men næppe særligt godt. Men Toyotas idé er først og fremmest en kørende reklamesøjle. Forbløffende data: 1,6-liters benzin med 300 hk til forhjulene plus to elmotorer til baghjulene – i alt 420 hk.B97327530Z.1_20130911203027_000+GBB6S01F.2-0.jpg

Volkswagen har produktionsklare elbiler med. Den ene er up!, og den anden er Golf som elbil. 82 hk yder motoren, hvilket er nok til en 0-100 km/t.-tid på 12,3 sek. Mere VW: Golf Sportsvan, der ikke har noget med en gulpladebil at gøre, men er en lidt høj Golf, der lægger sig mellem den almindelige hatchback og MPV’en. Yderligere holder Golf R og gør sig bred med firehjulstræk og 300 hk.

Volvo er i Tyskland for at vise hele det faceliftede program, dernæst en elegant formet konceptbil med det korte og særdeles præcise navn Studie.

Audi satser på hybrid- og gasbiler

Nyhed: BMW klar med X5 som plug-in hybrid

21-03-2015: Den nye BMW X5 som plug-in-hybrid klarer 30 km/l og ruller 31 km på ren eldrift. Læs artikel

Guide: Seks elbiler i Danmark

26-04-2014: Lige nu er der seks oplagte elbiler at vælge imellem med priser fra knap 200.000 kr. helt op til 800.000 kr. Men nok så vigtigt; med rækkevidder mellem typisk cirka 150 km og op til tæt ved 500 km. Læs artikel

Nyhed: Luksus er standard i ny Mercedes

30-07-2013: Den nye Mercedes S-klasse bliver et af højdepunkterne på udstillingen i Frankfurt. Læs artikel

Test: På dette område bliver bilerne dårligere

14-09-2010: 25 år gammel bil banker i mange tilfælde de nye, når det drejer sig om udsyn, viser tysk undersøgelse. Læs artikel

Nyhed: Årets største værditab på luksusbil?

06-07-2009: En falleret spekulants sportsvogn er efter bare 4.000 km blevet solgt med et værditab på over 1,8 mio. kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...