Find mere om:
Nyhed: Hybridbilerne indtager firmaklassen | bil.guide.dk

Nyhed: Hybridbilerne indtager firmaklassen

Nye plug-in hybridmodeller som VW Passat GTE og BMW 320E følger Mercedes 350e.

Der er kommet nye og spændende varer på hylderne for især landets firmabilister, som nu kan vælge mellem flere plug-in hybridbiler, der kan lades op i stikkontakten og typisk køre et halvt hundrede km, før en benzinmotor tager over. Herefter supplerer el- og benzinmotoren hinanden, så bilen kan få et energiboost eller strække dråberne længere.

VW lancerer nu en ny Passat GTE, mens BMW er klar med en 330E. De har systemydelser på 218 og 252 hk for benzin og elmotor. Modellerne følger Mercedes 350e, som blev lanceret i fjor sammen med bl.a. Golf GTE og Audi A3 e-tron.

B972221334Z.1_20160223105704_000+G6KR167Q.2-0.jpg

Med en beskatningsmæssig værdi fra 434.000 kr. for en Passat GTE sedan, placerer den sig i samme luftlag som en tilsvarende benzindrevet med 220 hk benzinmotor og automatgear, uden at man dog helt kan sammenligne udstyrsniveauerne.

Økonomien tæller

Hos BMW tror pressechef Mette Lolholm, at der er et marked for teknologien.

»Vi forventer, der er stor interesse, og tror, at der vil blive større og større efterspørgsel efter netop denne teknologi. Samtidig er prisen på et rimeligt niveau,« siger hun.

Hos Nordania Leasing, som er et af landets største leasingselskaber, vurderer man dog ikke, at det store gennembrud for plug-in hybridbiler kommer nu. Ind i stikket med din Mercedes

»Plug-in hybridmodellerne er stadig dyrere end tilsvarende benzinbiler, og derfor tror vi ikke, at de nye modeller flytter så meget nu. Langt de fleste kigger først og fremmest på beskatningsværdien. Men modellerne viser, at der er en udvikling i gang,« siger Kasper Andersen, seniorsalgschef hos Nordania Leasing.

»De, som kører så få km om året, at de kan nøjes med at køre delvist på el, kan få en benzinbil billigere, mens de, der kører mere, har mere fornuft i at vælge en dieselbil,« vurderer han.

Firmaet har indtil videre erfaring med leasing af Mercedes 350e og Golf GTE.

B972221334Z.1_20160223105704_000+G6KR1680.2-0.jpg

B972221334Z.1_20160223105704_000+G6KR167R.2-0.jpg

Det er primært til de teknikinteresserede, som er gået efter udstrålingen i de kombinerede el- og benzinbiler og det ekstra boost, som motorerne kan give.

De seneste år er der kommet en lang række nye benzinmotorer på markedet, som kunne være alternativer til diesel, som ellers dominerer firmabilmarkedet. Der er en lille bevægelse hen mod flere benzinbiler. Men firmabilisterne holder dog foreløbig mest fast i dieselbilerne, som giver den bedste samlede økonomi.

Det afhænger dog også af, hvordan bilimportørerne prissætter modellerne. Hos VW kan det typisk betale sig at skifte fra benzin til diesel, hvis du kører mere end 35.000 km om året, mens det for en BMW 3–serie er et langt lavere km-tal, fordi BMW har mere konkurrencedygtige priser på dieselmodellerne, siger Kasper Andersen.

Afhænger af kørestil

Brændstofforbruget på plug-in hybrider er typisk opgivet efter en speciel EU-norm, og som i Passaten er 62,5 km/l. Du kan ikke bruge de tal i det daglige. Mens tal for benzin- og dieselbiler måske ligger 30 pct. under EU-normen, handler det for plug-in hybrider om kørestilen, forklarer Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM’s blad, Motor.

»Der er stor forskel på, om du kører på el det meste af tiden eller på motorvej. Hvis det første er tilfældet, kan du nærme dig normtallet, mens du lander på et helt andet forbrug, hvis du udelukkende kører med benzinmotoren,« siger han.

En tommelfingerregel er dog, at det laveste forbrug typisk ligger en smule over det, som en benzinmotor typisk forbruger, fordi batteriet, som bl.a. oplades under opbremsning, hjælper til. Det betyder, at en bil, som ville køre 16,5 km/l, måske lander på 18,0 km/l. Som udgangspunkt holder Nordania Leasing sig til de officielle tal. Og firmaerne beregner så selv, hvor langt på literen deres ansatte kan forvente at køre, bl.a. ud fra kørselsmønsteret.

Blandingsmisbrug af den fine slags

Hvis man skal have fuld effekt af en plug-in hybrid, er det dog en god idé, at have en mere effektiv lader hjemme i garagen, og den beskattes man af. Det mindsker interessen.

PLUG-IN HYBRIDBILER

Nuværende eller kommende modeller

  • Audi A3 e-tron
  • Audi Q7 e-tron
  • BMW 225 xe
  • BMW 330e
  • Mercedes C350e
  • Mercedes GLE 500e
  • Mercedes E-C350e
  • Mercedes S550 Plug-in hybrid
  • Volvo XC90 T8 Plug-in hybrid
  • Volvo V60 Plug-in hybrid
  • VW Passat GTE
  • VW Golf GTE

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Firmabilisterne vil have automatgear

30-12-2015: Stadig flere af de professionelle bilister vil have automatisk gearskifte i den nye firmabil. Læs artikel

Guide: Seks elbiler i Danmark

26-04-2014: Lige nu er der seks oplagte elbiler at vælge imellem med priser fra knap 200.000 kr. helt op til 800.000 kr. Men nok så vigtigt; med rækkevidder mellem typisk cirka 150 km og op til tæt ved 500 km. Læs artikel

Nyhed: Priskrig i businessclass

17-05-2015: Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. Læs artikel

Nyhed: BMW udfordrer Audi og Mercedes

26-04-2015: Der er priskrig i firmabilklassen, hvor BMW udfordrer Audi A4 og Mercedes med lavere priser. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...