Find mere om:
Denne Ford er helt ligegyldig | bil.guide.dk

Denne Ford er helt ligegyldig

Premiere: Ny Ford Mondeo leveres også som hybrid, men den danske importør tøver med at tage den hjem. Lad være, lyder vores råd efter en tur i bilen.

PALMA

Danske firmakunder har ventet og ventet på den nye Ford Mondeo, men efter at nytårsklokkerne har ringet, er der åbnet for Mondeo-sluserne.

Mondeo kommer med et bredere motorudvalg end nogensinde før og kan leveres med et væld af ekstraudstyr inklusive sikkerhedsseler ved bagsædet, der indeholder en airbag. Vi har allerede kørt bilen i flere forskellige versioner, der hver især overbeviser, og i november blev Mondeo kåret til årets firmabil herhjemme.

Svær hybrid

For første gang introducerer Ford også en hybridversion i Europa i form af Mondeo Hybrid. Den kombinerer en to-liters benzinmotor med en elmotor, der får strøm fra et indbygget batteri, men kun til et par kilometers kørsel.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

I en tid, hvor de store fabrikker stå i kø for at annoncere hybrider med plug-in-teknik samt brintbilernes snarlige komme, kan det være svært for Ford for alvor at tro helhjertet på, at man kan sælge ret mange hybrid-Mondeoer i Europa. Den danske importør tøver da også med at tage bilen ind i programmet, da der er tale om en forholdsvis simpel hybrid og ikke en plug-in, der kan oplades via en stikkontakt som den kommende VW Passat GTE.

B971866119Z.1_20150112114824_000+GLUHHPOU.2-0.png

Vi tager den ikke hjem til lager, men skulle der være kunder, der bare vil have en Mondeo Hybrid, så finder vi ud af det, siger Communication & Public Affairs Manager Lene Dahlquist, Ford i Danmark.

Skarpsleben Ferrari-hybridbil

Ved præsentationen af Mondeo med almindelige motorer var der mulighed for en tur i Hybrid-versionen, og den får os ikke ligefrem til at tigge og bede Ford-importøren om at tage bilen hjem til lager. Med til historien hører dog, at modellen først og fremmest er udviklet til det amerikanske marked, hvor navnet er Fusion Hybrid, og bilen er konkurrent til bl.a. Toyota Prius med lignende teknik.

Støj fra motor og dæk

Oplevelsen er altmodisch, forstået på den måde, at Mondeo Hybrid er en anstrengt bil at lytte til, for benzinmotoren snurrer det meste af tiden.

Vi må samtidig konstatere, at bilen langtfra opleves, som om den på papiret næsten har 190 hestekræfter, og med til billedet hører også, at bilens ellers lækre undervogn hæmmes af små 16 tommer dæk med høje profiler og gummi, der er designet til at trille langt på literen frem for at tilbyde greb i sving.

B971866119Z.1_20150112114824_000+GLUHHPPD.2-0.png

B971866119Z.1_20150112114824_000+GLUHHPP1.2-0.png

Resultatet er en Mondeo, hvis dæk hyler som en stukket gris, når du lister gennem sving, som en almindelig Mondeo ville gennemkøre med ophøjet ro og uden at blinke. Her sejler hybriden igennem.

Hybridudgaven er den bedste Yaris

Ford opgiver, at bilen skal kunne køres elektrisk op til 135 km/t, men i praksis er det ikke muligt, viser vores test af bilen. Rent teknisk har Ford valgt en hybridteknik, hvor der er to elektromotorer. Den ene driver hjulene, mens den anden lader på batteriet. For at spare på energien er kølesystemet til benzinmotoren elektrisk funderet, og det samme gælder den varmepumpe, der står for kabinevarmen. På den måde mindsker Ford antallet af remtrukne enheder i motorrummet, hvilket sparer energi.

Kun sedan

Som hybrid kan bilen udelukkende leveres som sedan, hvor batteripakken er placeret lige bag bagsædet. Batteripakken betyder, at benzintanken blot er på 53 liter, mens normale Mondeoer har 63 liter. Samtidig er bagagerummet reduceret til 382 liter, mens en konventionel har 550 liter. Ford i Danmark har endnu ikke sat en pris på Mondeo Hybrid, men i andre lande koster bilen stort set som en Mondeo med 180 hestes dieselmotor og automatgear, hvilket svarer til ca. 530.000 kr. i direkte købspris eller en beskatningspris på omkring 380.000 kr.

B971866119Z.1_20150112114824_000+GLUHHPOV.2-0.png

I afdelingen for detaljer, som man kan have glæde af hver eneste dag, er blandt andet et nyt luftfilter til kabinen, der fjerner 99 pct. pollen, som for mange mennesker giver høfeber og andre allergiske reaktioner.

Hybrid har overhalet elbilerne

Ifølge Ford er det nye filter 50 pct. mere effektivt, når det gælder om at blokere for meget fine partikler på en tykkelse af ned til 1/1000-del af et menneskehår.

Men det system har alle nye Mondeo og er derfor heller ikke noget argument for Mondeo Hybrid.

JP var inviteret til Mallorca af Ford.

B971866119Z.1_20150112114824_000+GLUHHPP0.2-0.png

B971866119Z.1_20150112114824_000+GLUHHPP2.2-0.jpg

Teknikken

Ford Mondeo Hybrid

  • Benzinmotor: 2,0-liter/4-cylindret
  • Batteri: 1,4 kWh
  • Batteritype: Litium-ion. Luftkølet.
  • Garanti på batteri: 10 år. Total Effekt: 187 HK/138 kW
  • 0-100 km/t: 9,2 sek.
  • Topfart: 187 km/t
  • Forbrug: 4.2l/100km (23,8 km/l)/ 99 g/km CO2

Test: Duel på to motorer

07-10-2012: Hybrid er pludseligt kommet ned i pris – med Toyota Yaris Hybrids entré på bilmarkedet er CO2-venlig teknik blevet en sag fra 200.000 kr. Og netop dét har slået hul på salget her i landet. Hvor god er den så, Toyotaen med to motorer, i sammenligning med konkurrenten fra Honda? Læs artikel

Test: Analyse: Her er miljø-vinderen

02-12-2009: Hvor får man størst klimavenlighed for pengene på dagens bilmarked? En ny analyse giver de overraskende svar. Læs artikel

Nyhed: Ford Ka en halv klasse op

22-06-2016: Den næste generation af Ford Ka bliver dyr og lander på kanten af miniklassen. Læs artikel

Test af brugtbil - Ford Focus stationcar

25-05-2016: Ford Focus stationcar er både rummelig og sportslig, men også lidt dyrere i drift. Læs artikel

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...