Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid st.car | bil.guide.dk

Svagt hybrid-forsøg fra Mercedes

Mercedes sætter sjældent en fod forkert. Deres hybrid-version af E-klassen lever dog ikke op til vanlig spitzenklasse.


Den tøver for meget og er svær at bremse uden ryk. Det lyder ikke ligefrem som signalementet af en Mercedes-Benz E-klasse, men sådan ser facit ud efter 675 km i en af de få hybrid-udgaver, som Mercedes lige nu har i programmet.

Mercedes har blot to hybridbiler på det europæiske marked, og E 300 Bluetec Hybrid er den nyeste.

Stik mod hybrid-specialisten Lexus/Toyota har Mercedes valgt, at bilen skal være diskret, og derfor er eneste synlige bevis på den avancerede teknik et Hybrid-skilt bag på bilen. Her er ingen blå logo’er, der ellers synes at være blevet synonym med hybrid- drift.

Instrumenteringen er også næsten støvsuget for hybrideffekter, og kun et lille viserinstrument med grønt afslører, hvornår det elektriske batteri på 19 kW hjælper til med at nedbringe forbruget.

Silkeblød 2,2 liters diesel

Bag 300-navnet gemmer sig en 2,2-liters 4-cylindret dieselmaskine med to turboladere og en silkeblød gang, der understreger Mercedes tradition for at levere topklasse- diesel-drift.

På papiret lover man et forbrug på 22,7 km/l, og vores test gav et resultat på 15,2 km/l.

Den hybride-E-klasse starter altid på ren el-drift, hvis man vel at mærke ikke giver fuld gas, men giv den en blød speeder og de første meter triller den store bil helt lydløst.

Mercedes oplyser, at dieselmotoren er sat til at starte ved maksimalt 35 km/t, men i langt de fleste tilfælde sker det allerede ved omkring 15 km/t. Skal man have bilen til at køre hurtigere/længere på strøm, så skal man simpelthen trykke så let på speederen, at man sinker trafikken, hver gang man sætter i gang.

Det betyder, at bilen stort set altid kører rundt med omkring 55-70 pct. opladet batteri og derfor ikke rigtig udnytter potentialet. Bilen opleves ganske enkelt som for tung til, at el-drift de første meter overhovedet er en realistisk mulighed i daglig brug.

Via bilens centrale display kan man følge med i energistrømmene, og omdrejningstælleren viser også, når dieselmaskinen er slukket, og bilen drives af batteriet.

Køkørsel med svær timing

En af de helt svære discipliner i en hybridbil er det øjeblik, hvor bremserne overtager opgaven med at bremse bilen i stedet for, at den kinetiske energi lagres på batteriet ved, at elmotoren anvendes som generator.

Specielt ved langsom stop-and-gokørsel er bilen svær at bremse blødt. Man løfter foden fra speederen og berører kun ganske let bremsen, men det øjeblik, hvor man nærmer sig bagenden af den forankørende og træder et lille nøk hårdere, hugger bremserne i, og resultatet er kørsel med for mange ryk og klumper i Mercedes-fornemmelsen.

Det er ganske enkelt et område, hvor Mercedes må forfine teknikken, hvis den skal leve op til resten af stjernemærket.

Via det store display og et kig på omdrejningstælleren kan man følge med i, hvornår dieselmaskinen lukker ned, og bilen er rent eldrevet.

Det er fascinerende at følge med i, men fascinationen får en ende, når man fra batteridrift vil have bilen til at flytte sig. Så er der ventetid, til dieselmotoren får startet, og kræfterne er overført til baghjulene. Også på dette punkt må ingeniørerne have gang i næste generation hurtigst muligt.

Men så er der jo også...

20_21 Mercedes E-klasse_Side_1_Billede_0001.jpg

Audi A6 Hybrid har en 2,0 TFSI med 211 hk. Men forsynet med elmotoren, der er placeret lige bag benzinmotoren og over den 8-trins automatgearkasse, som fordeler kræfterne, som tilsammen udgør maksimalt 245 hk. Noget, som ifølge fabrikken, giver bilen præstationer som en V6-motor og brændstoføkonomi som med en firecylindret motor. Momentet er 350 Nm, accelerationen 0-100 km/t sker på 7,3 sekunder, tophastigheden er 238 km/t, mens brændstofforbruget er 16,1 km/l. Bilen markedsføres ikke i Danmark, men kan bestilles til en pris på 939.000 kr. oplyser Audi i Danmark.

20_21 Mercedes E-klasse_Side_1_Billede_0002.jpg

BMW har valgt, at deres 5-serie Hybrid, kaldet Active Hybrid, skal være særligt sportslig. Derfor er det den fremragende sekscylindrede benzinmotor med dobbelt turbo, som er det primære maskineri. Det særlige drivsystem, som giver modellen en samlet ydelse på 340 hk, gør det muligt at køre udelukkende på strøm op til en hastighed på 60 km/t og accelerere fra 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder. Det gennemsnitlige brændstofforbrug er 15,6 km/liter. Bilen bliver ikke importeret til Danmark, men kan alligevel godt bestilles til en pris på 1.195.000 kr. fortæller den danske BMW-importør.

20_21 Mercedes E-klasse_Side_1_Billede_0003.jpg

Den nye Lexus GS 450h drives først og fremmest af en 3,5-liters V6 benzinmotor. Den yder alene 290 hk og har i sig selv et drejningsmoment på 270 Nm. Men når elmotoren hjælper maksimalt til, ryger både effekt og moment afgørende op: Den samlede maksimale effekt fra både benzin- og elmotor er således 343 hk. Præstationstallene kan da også få en ejer af en BMW 5’ er eller en Audi A6 til at bekymre sig, for 0-100 km/t er en hurtig affære på 5,9 sek. Samtidig kører den op til 16,7 km/l. Prisen er 1.193.000 kr. og bilen fås herhjemme.

Mercedes-Benz E 300

  • Bluetec Hybrid st.car
  • Pris: 989.700 kr.
  • Forbrug: 22,7 km/l EU-snit
  • Co2 per km: 116 gram
  • Grøn ejerafgift: 1.040 kr. halvårligt
  • Motor: Benzinmotor på 2,2 liter
  • Ydelse: 202 hk
  • Moment: 500/ 1.600 o/ min.
  • Elmotor: 19 kw
  • Topfart: 232 km/t
  • 0-100 km/t: 7,8 sek.
  • Hybrid-teknikken fra Mercedes holder ikke vanlig spitzenklasse, så man er ligeså godt tjent med en almindelig uden hybrid-teknik.

Test af Mercedes S500 plug in hybrid

07-10-2014: Premiere: Den nye Mercedes S-klasse plug-in hybrid byder på en mere avanceret brug af batteriteknologien. Læs artikel

Nyhed: Den ultimative Mercedes S-klasse

25-09-2013: Det tyske prestigemærke rider på bølge af selvsikkerhed og viser bl.a. S-klasse Coupe. Læs artikel

Test: Analyse: Her er miljø-vinderen

02-12-2009: Hvor får man størst klimavenlighed for pengene på dagens bilmarked? En ny analyse giver de overraskende svar. Læs artikel

Guide: Seks elbiler i Danmark

26-04-2014: Lige nu er der seks oplagte elbiler at vælge imellem med priser fra knap 200.000 kr. helt op til 800.000 kr. Men nok så vigtigt; med rækkevidder mellem typisk cirka 150 km og op til tæt ved 500 km. Læs artikel

Nyhed: Nu er super-hybrid sagen

17-09-2013: Avanceret hybridteknik er pludselig blevet et must for de førende bilmærker. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...