Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes-Benz C 350 e T | bil.guide.dk

Test af Mercedes-Benz C 350 e T

Test: Den mest populære Mercedes leveres også som opladningshybrid. Mekanikken fungerer til et 12-tal, og kombinationen af batteri og konventionel motor fungerer godt.

Hybridbil
Mercedes-Benz C 350 e T
Mercedes

Du kan køre, som om det var en almindelig bil, og i byen kan du så køre på strøm. Ganske vist ikke ret langt på strøm, men til småture fungerer Mercedes C-klasse perfekt som plug-in-hybrid.

C-klassen topper i øjeblikket listerne over de mest populære firmabiler, og det er der ikke noget at sige til, for bilen leverer en overbevisende cocktail af lækker teknik, elegant design og en skarp leasingpris, der passer godt ned i den øjeblikkelige trend, som dikterer mindre biler i premium kvalitet.

B972156456Z.1_20151208112946_000+GHOPKF3J.2-0.jpg

Det er der ikke ændret på i plug-in-versionen, der kaldes C 350 e, og mest overbevisende er bilen faktisk, når den kører på ren eldrift.

Begrænset rækkevidde

Officielt rækker strømmen til 31 km, når man kører helt uden brug af benzinmotor. Det er ikke meget og desværre endnu mindre i praksis.

Her er der strøm nok til omkring 20 km kørsel. Hvor langt afhænger af en række faktorer såsom din højre fods bevægelser, antallet af passagerer og temperaturen.

B972156456Z.1_20151208112946_000+GHOPKEH6.2-0.jpg

Tallet er mindre end hos tilsvarende versioner fra VW-koncernen, hvor det officielle tal i en Audi A3 e-tron og VW Golf GTE er 40 km og 30 km i praksis. I praksis er det lidt besværligt at skulle oplade bilen, idet kablet skal ud, og stikket ind, og man ønsker sig en løsning, hvor man blot kunne trække en ledning ud af bilen, som var det en støvsuger, men det er endnu ikke blevet opfundet til biler.

Letkørt

Er man af den dovne type, så lader det sig gøre at oplade bilen under kørslen ved at vælge et specielt program. Så snurrer benzinmaskinen på 2,0-liter konstant, og der lades på batteriet.

Passat følger strømmen

Så er man klar til eldrift, når man er i det humør. Det siger sig selv, at der ikke er nogen miljøgevinst ved at bruge bilen på denne måde, men det er nemt, og mon ikke den dag oprinder, hvor der bliver byer, hvor man kun må køre på strøm.

Imponerende teknik

Bag rattet bemærker man ikke meget til teknikken, der konstant slukker og starter motoren, alt efter om vejen stiger eller falder, og selv på motorvej oplever man ofte at kunne trille af sted kun på eldrift i kortere perioder. Skulle man have lyst, så går det også at vælge ren eldrift, og det op til hastigheder på 130 km/t. Så går det stærkt at tømme batteriet, men det er en god fornemmelse at køre på ren el.

B972156456Z.1_20151208112946_000+GHOPKEH7.2-0.jpg

B972156456Z.1_20151208112946_000+GHOPKEH8.2-0.jpg

B972156456Z.1_20151208112946_000+GHOPKETQ.2-0.jpg

Vi kørte til den internationale biludstilling i Frankfurt i testbilen og kunne konstatere, at det bestemt heller ikke er kedeligt at køre plug-in. Kræfterne er nemlig rigelige – både til lynhurtige accelerationer og meget høje tophastigheder på A7. Her nåede vi uden problemer over 240 km/t., mens selve evnen til overhalinger med høj hastighed også imponerer.

Prismæssigt står en Mercedes-Benz C 350 e T til 646.859 kr. uden ekstra udstyr, og dermed er plug-in-hybriden faldet med 71.000 kr. efter de nye afgifter.

Mercedes S-klasse er direktørens intelligente hybrid

I forhold til en C-klasse med konventionel motor snupper batterierne lidt plads i bagagerummet, men det er ikke nævneværdigt, og i praksis bør det ikke få nogen til at fravælge teknikken. Bagagerummet her i stationcarudgaven er 40 liter mindre og hele 140 liter mindre, hvis man vælger sedan-udgaven, hvilket skyldes det store batteri, som fylder godt op, mens bilens vægt også er røget godt opad pga. den komplekse teknologi.

B972156456Z.1_20151208112946_000+GHOPKF3I.2-0.jpg

I praksis brugte vi ca. 3 timer på at lade batteriet helt op fra næsten tomt via en almindelig stikkontakt. Beslutter man sig for en plug-in-hybrid, vil man kunne gøre det hurtigere og meget lettere via en fast ladestander.

Ny firmabil? Her er de 10 bud

Testbilen var udstyret med lydisolerende glas i alle sideruder, og det bidrager til et meget lavt støjniveau i bilen, idet benzinmaskinen også er meget støjsvag.

Fint sammenspil

Både samspillet mellem elmotor og benzinmotor og benzinmotorens automatiske stop og genstart sker særdeles glidende, og det er reelt umuligt at mærke eller høre, når benzinmotoren starter.

Mercedes-Benz C 350 e T

  • Pris: 646.859 kr. plus lev.
  • Motor: R4
  • Cylindervolumen (ccm): 1.991
  • Brændstofforbrug (km/l): 47,6
  • CO2-emission (g/km): 49
  • Maks. effekt kW/hk: 155 + 60 /211 + 82
  • Pris: 717.900 kr.
  • Acceleration 0-100 km/t.: 6,2 sek.
  • Moment (nm): 350 + 340 Brændstof: Benzin
  • Gearkasse: 7G-TRONIC PLUS

Mercedes-Benz C 350 e T

  • Pris: 646.859 kr. plus lev.
  • Motor: R4
  • Cylindervolumen (ccm): 1.991
  • Brændstofforbrug (km/l): 47,6
  • CO2-emission (g/km): 49
  • Maks. effekt kW/hk: 155 + 60 /211 + 82
  • Pris: 717.900 kr.
  • Acceleration 0-100 km/t.: 6,2 sek.
  • Moment (nm): 350 + 340 Brændstof: Benzin
  • Gearkasse: 7G-TRONIC PLUS

Guide: Tør du købe en hybridbil?

12-12-2014: Test: Hybridbilerne begynder nu at kunne ses i salgsstatistikkerne, men spørgsmålet er, om teknikken er pålidelig nok. Vi spørger FDM og et par ejere af hybridbiler. Læs artikel

Test af Mercedes S500 plug in hybrid

07-10-2014: Premiere: Den nye Mercedes S-klasse plug-in hybrid byder på en mere avanceret brug af batteriteknologien. Læs artikel

Nyhed: Den ultimative Mercedes S-klasse

25-09-2013: Det tyske prestigemærke rider på bølge af selvsikkerhed og viser bl.a. S-klasse Coupe. Læs artikel

Test af Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid st.car

01-12-2012: Mercedes sætter sjældent en fod forkert. Deres hybrid-version af E-klassen lever dog ikke op til vanlig spitzenklasse. Læs artikel

Nyhed: Hybridbilerne indtager firmaklassen

25-02-2016: Nye plug-in hybridmodeller som VW Passat GTE og BMW 320E følger Mercedes 350e. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...