Find mere om:
Nyhed: Her tæller de indre værdier | bil.guide.dk

Nyhed: Her tæller de indre værdier

Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen.

VALENCIA — Elsker, elsker ikke, elsker … Tidligere ville jeg ikke have været i tvivl om, hvorvidt min kærlighed til Toyota Prius kunne bære et parforhold, der skulle vare i årevis.

Det kunne den ikke. Prius har nemlig altid været en træls økobil, som i bedste fald kunne tilfredsstille ønsket om miljørigtig transport uden vrøvl. Men lidenskab? Næ, det var ikke det, der holdt liv i dit parforhold til Toyota Prius.

Det britiske bilprogram Top Gear valgte endda at skyde første generation Prius i stykker med et maskingevær … i en slags protest mod dens charmeforladthed. Den japanske hybridbil var en ingeniørmæssig bedrift bygget af ingeniører, som vi mistænker for aldrig at have kørt bil.

Forfinet teknik

Opskriften i den nye udgave er ildevarslende uændret: en cocktail af en benzinmotor med et milliongear og en elmotor, som hjælper til.

En helt igennem dårlig opskrift til dig, der kan lide at køre bil, men et kæmpe plus til økonomien og miljøet. Toyota benytter fortsat en 1.8-liters benzinmotor af den simple slags uden turbolader som grundstamme i Prius, men både motor, gearkasse og styresystem er helt nyt.

Men kritikken af Prius er heldigvis ikke gået helt hen over hovedet på japanerne. Prius er perfektioneret, så du næsten ikke lægger mærke til milliongearet og benzinmotorens uskønne, metalliske soundtrack.

En komplet nyudviklet gearkasse og ditto motorstyring gør, at omdrejningerne bliver holdt i ro, så bilen ikke længere pisker op i omdrejninger og får dig til at fremstå som en debutant, der kæmper for at ramme koblingspunktet.

B972267114Z.1_20160418104603_000+GQCSIEAE.2-0.png

B972267114Z.1_20160418104603_000+GQCSIEAF.2-0.png

Den nye Prius er den første bil bygget på en helt ny global platform, som skal gøre fremtidige Toyotaer bedre og billigere. Tyngdepunktet er sænket 2,5 cm, og du sidder 6 cm tættere på jorden end førhen. Samtidig er karossen 60 pct. mere vridningsstabil. Begge dele er vældige plusser for køreegenskaberne og giver bilen et markant mere sportsligt tilsnit.

I forhold til forgængeren er Prius 4 6 cm længere, 2 cm lavere og 1,5 cm bredere.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerheden er i orden med alt det nye: blindvinkelfølere, kollisionsadvarsler, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og alt mulig andet halløj, som gør køreturen sikrere, men ikke nødvendigvis mere komfortabel: På sædvanlig japaner-maner er de tilhørende lyde så irriterende, at jeg slog dem fra en efter en. Toyota bør lære, at man ikke partout behøver at genere manden eller kvinden, der har købt og betalt bilen.

B972267114Z.1_20160418104603_000+GQCSIEAD.2-0.jpg

Inde i bilen er der godkendt plads til fem personer, og selv om Prius ser lav ud, er der faktisk nogenlunde plads til høje personer bagi. Bagtil er bagagerummet også godkendt i sin størrelse, og den store bagklap sikrer en vis grad af praktikalitet.

Samlet set er Prius en rigtig god oplevelse til dig, som vil ubekymret og komfortabelt frem – på en miljørigtig måde. Og den nye Prius virker en klasse over den gamle, både målt på kvalitetsfornemmelse, komfort og køreglæde.

Det koster den

Prius kører nu op til 33 km på literen, og med et solidt standardudstyr og endog meget fair priser – private kan købe Prius fra 420.000 kr., firmabilister beskattes af kun 317.500 kr. – er Prius et interessant alternativ til mere konventionelle biler som Ford Mondeo og VW Passat.

B972267114Z.1_20160418104603_000+GQCSIEAB.2-0.png

B972267114Z.1_20160418104603_000+GQCSIEAC.2-0.png

Senere kommer der en Prius plug-in, altså en bil, der kan lades op i stikkontakten og dermed køre længere på ren strøm, men Toyota har endnu ikke afgjort, om den kommer til Danmark.

Vi håber dog, at importøren kan få sat en fornuftig pris på netop den variant, for netop hybridbiler, der kan oplades, er et marked i ret markant vækst også herhjemme, hvor den mest solgte, VW’s Golf GTE, faktisk kun koster fra 373.000 kr. og dermed er markant billigere end Prius.

JP var inviteret til Valencia af Toyota

B972267114Z.1_20160418104603_000+GQCSIEAG.2-0.png

Teknikken

Toyota Prius H1

  • Pris: 420.000 kr. plus lev.
  • Privatleasing: 4.155 kr. pr. måned
  • Beskatningspris: fra 318.000 kr.
  • Forbrug: 33 km/l. EU-snit
  • Grøn ejerafg.: 310 kr. halvårl.
  • Motor: 1,8 benzin-/elmotor
  • Ydelse: 122 hk
  • Moment: 305 Nm (samlet)
  • Topfart: 180 km/t.
  • 0-100 km/t.:10,6 sek.
  • L/B/H: 454 – 176 – 147 cm

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel

Test af Toyota Prius+

28-07-2012: En ny type batterier gør Toyota Prius+ mere effektiv. Er den sin svimlende pris værd? Læs artikel

Nyhed: Faceliftet Rav4 lanceres som hybrid

16-05-2015: Toyota klar med en hybridmodel i SUV-klassen, når den faceliftede Rav4 lanceres. Læs artikel

Guide: Tør du købe en hybridbil?

12-12-2014: Test: Hybridbilerne begynder nu at kunne ses i salgsstatistikkerne, men spørgsmålet er, om teknikken er pålidelig nok. Vi spørger FDM og et par ejere af hybridbiler. Læs artikel

Test af Toyota Yaris Hybrid H2

22-11-2014: Den faceliftede Toyota Yaris Hybrid er blevet mere civiliseret og økonomisk. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...