Find mere om:
Test af VW Golf GTE | bil.guide.dk

Test af VW Golf GTE

Premiere: Vi kører første danske tur i den nye opladningshybrid, VW Golf GTE. Med elmotor, benzinmotor og masser af kræfter bør den være aktuel herhjemme.

Forbrugerne tøver over for de rigtige elbiler, ganske enkelt fordi rækkevidden stadig er for begrænset til, at teknikken kan erstatte en bil med forbrændingsmotor.

Således er salget af elbiler herhjemme stort set begrænset til Tesla S, der kan køre noget længere takket være sine enorme batterier, hjemmeplejen, der typisk kører Renault Zoe eller VW e-Up og så udledningsfirmaer, der køber et større antal elbiler.

B971958105Z.1_20150421125551_000+GL9KJS05.2-0.png

Derfor er flere og flere mærker klar med opladningshybrider, hvor man via en stikkontakt kan lade bilen op til en vis elektrisk rækkevidde, og slipper batteriet op, kører man bare videre på en kombination af eldrift og forbrændingsmotor.

Tør du købe en hybridbil?

En af de mest interessante netop nu er Volkswagen Golf GTE, som vi har haft lejlighed til at køre en tur i. Populært sagt har man taget den nuværende Golf og forsynet den med et genopladeligt batteri.

I kraft af en 204 hk stærk plug-in-hybriddrivlinje kombinerer det sportslige præstationer med lavt forbrug: Golf GTE kan teoretisk set nå en rækkevidde på 939 km, forbruget er ifølge EU-normen for plug-in-hybridbiler 66,7 km/l, og CO2-udslippet ligger så på 35 g/km. Lader man ikke batteriet op, svarer forbruget omtrent til det i en almindelig Golf 1,4 – altså cirka 18 km/l.

B971958105Z.1_20150421125551_000+GL9KJS08.2-0.jpg

B971958105Z.1_20150421125551_000+GL9KJS0A.2-0.jpg

Bilen er nu klar til det danske marked til en pris på 426.097 kr. plus levering. Importøren forventer, at både private og firmabilister vil være blandt de interesserede. Til sidstnævnte køberskare starter den beskatningsmæssige værdi ved 385.000 kr.

Flere biler i én

Man kan betragte Golf GTE efter Kinder-æg-modellen, da den på sin vis er tre biler i en: hybridbil, elbil, og en sportslig GTI-model. Forklaringen kommer her: Som udgangspunkt optræder Golf GTE som elbil og bliver ved med det, indtil batteriet er tømt. Og den er kvik.

Selve elmotoren kaster 102 hk af sig, hvilket er lidt mindre end i den ordinære Golf.

B971958105Z.1_20150421125551_000+GL9KJS07.2-0.jpg

B971958105Z.1_20150421125551_000+GL9KJS09.2-0.jpg

Den kører så på strøm med en rækkevidde på strøm på omkring 50 km, i praksis er det 30-40 km, og vi kørte 34 km , før batteriet var fladt, og benzinmotoren sprang i gang. Det rækker til, at man ofte kan køre til og fra arbejde, uden at benzinmotoren overhovedet bliver aktiveret, hvis man husker at lade batteriet op, hvilket tager 3,5 timer via et almindeligt stik derhjemme og 2,5 timer ved en offentlig ladestander, mens GTE ikke kan tilsluttes en af de såkaldte superladere.

Hurtig

B971958105Z.1_20150421125551_000+GL9KJS06.2-0.jpg

Tophastigheden på ren el er 130 km/t., men ved den hastighed kører man lynhurtigt tør for strøm. Trædes speederen helt i bund, starter benzinmotoren altid op, og så kan Golfen fortsætte op til 222 km/t.

Dermed er vi kørt over i hybridprogrammet, hvor elmotoren udelukkende bruges til at reducere benzinforbruget og dermed som sekundær kraftkilde. Her er det eksempelvis muligt at gemme strøm, hvis man ved, at slutningen af turen går gennem en by, hvor det giver mest mening at køre lyd- og forureningsfrit.

Man kan selv aktivt deltage i sparekørslen, hvis man vil, idet gearvælgeren kan skubbes mod højre, så får bilen ekstra motorbremse, hvilket lader batteriet. Til trods for at Golf GTE kan pudse miljøglorien, er det ikke enslydende med, at ingeniørerne fra Wolfsburg fuldkommen har kastreret den populære familiebil.

Den magiske knap

Kræfterne er ikke til at klandre og udløser en 0-100 km/t. sprint på respektable, om end ikke hæsblæsende, 7,6 sekunder. Tal, der for få år tilbage med stolthed kunne trykkes i en skinnende brochure for en GTI-model.

Mere imponerende er det, hvordan hele bilen strammer sig an, når vi trykker på GTE-knappen, der gør GTE legesyg. Golfen rykker hårrejsende fremad og endda ledsaget af et særdeles sportsligt soundtrack. Det her er altså en opladningshybrid, der tager kegler.

I det hele taget kommer de mange kræfter i det store moment ganske lineært og uden dramatik. Det er ikke et voldsomt skub i ryggen, men mere et kontinuerligt træk. Men der er også de mange kilo at flytte på. Elmotoren er bygget sammen med gearkassen, der er en af VW's DSG-dobbeltkoblingsgearkasser. Ekstravægten på et par hundrede kilo fornemmes kun i de helt skarpe sving, hvor der altså trods alt er langt op til den Golf GTI, som bilen ligner i sit design.

BMW klar med X5 som plug-in hybrid

GTE har klar reference til de sportslige modeller i Golffamilien, GTI og GTD, men er mindst 75.000 kr. billigere end disse. Den rene elbil, e-Golf, koster 290.000 kr. VW Golf GTE er i Danmark nu.

Teknikken

VW Golf GTE

  • Pris: 426.097 kr. plus lev.
  • Beskatningsmæssig værdi: 385.000 kr.
  • Forbrug: 66,7 km/l.
  • CO2-udslip: 35 g/100 km.
  • Motor: Elmotor med 102 hk, benzinmotor med 150 hk, samlet systemydelse er på 204 hk.
  • Topfart: 222 km/t.
  • 0-100 km/t.: 7,6 sek.

Test af Golf GTI

05-10-2014: Der er længe mellem de store skridt i bilevolutionen – men her er et af dem; den nye Volkswagen Golf GTE. Avanceret hybridteknik sikrer længere på literen end diesel og lige så meget fart som i en rigtig GTI og tilmed – og her er den store pointe – til overraskende lav pris. Læs artikel

Nyhed: Den moderne GTI kører også på strøm

27-09-2014: Premiere: Dette måtte jo komme: Volkswagen klar med grøn Golf GTI. VW’s første plug-in-hybrid er i princippet en helt ny biltype. Den forener grøn fornuft med klassiske GTI-egenskaber, og prisen ser fornuftig ud. Læs artikel

Nyhed: Store bilproducenter satser på miljøbiler

17-09-2013: BMW og VW-gruppen klar med el-og hybridbiler, som blev afsløret i Frankfurt. Læs artikel

Nyhed: Ny Golf bliver længere og bredere

30-06-2011: Volkswagen vil i de kommende år satse hårdt på hybridmodeller med en elmotor til bykørsel. Læs artikel

Nyhed: Her er VW’s nye design

20-01-2015: Konceptbilen VW Cross Coupé viser glimt af den næste Touareg – og mærkets kommende designlinje. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...