Find mere om:
Nyhed: Her er Audis bud på fremtiden | bil.guide.dk

Nyhed: Her er Audis bud på fremtiden

Vi kører Audi A1 e-tron, som med en rækkeviddeforlænger kan køre 250 km på strøm.

Wankelmotor.

Sig ordet, og de lidt ældre læsere vil tænke på den banebrydende NSU RO 80 fra slutningen af 60’erne, der viste nye veje for design og motorteknologi, men brugte motorolie som en supertanker.

Yngre vil sikkert tænke på Mazdas RX-7’ere, som beviste, at det er muligt at bygge sportslige biler med den turbineagtige wankelmotor, som endda holder.

Fremover bliver Felix Wankels opfindelse fra 1953 formentligt nævnt i en helt anden sammenhæng. En 250 kubikcentimeters wankelmotor på 20 hk er nemlig den teknologiske krumtap i Audis næste skridt i kampen om fremtiden.

Motoren er den ”range extender” – eller rækkeviddeforlænger, som er med til at gøre den Audi A1 e-tron, vi tester, meget mere anvendelig.

En opladningshybrid

Bilen er en såkaldt REV (Rechargeable Electric Vehicle), altså en plug in hybrid, som er en hybridbil, der lades op i stikkontakten, men får ekstra rækkevidde med rækkeviddeforlængeren. Noget, som for A1’erens vedkommende betyder, at den kører 50 km på batterier alene, og yderligere 200 km på den strøm den benzindrevne wankelmotor producerer, når batteriet er fladt.

Til sammenligning klarer en Opel Ampera også 40-80 km på strøm, og yderligere over 400 km med sin 1,4 liters rækkemotormotor på 86 hk.

Audi A1 e-tron, som teknologisk er forløber for den kommende A2, der er mærket med ringenes modsvar til BMW’s i3 og i8 modeller, som henholdsvis er en el og en plugin-hybrid, er bare mere minimalistisk opbygget.

Nyt symbol

Vores testbil er en del af en flåde på 20, som Audi har ude at køre på vejene. En af dem er i Danmark i forbindelse med EU-topmøderne. Og det er den, vi prøver. Redaktionen har tidligere kørt i A3 etron, der er en mere klassisk elbil, som på mange måder minder om Golf Blue e-motion, der kommer til næste år.

Det sker dog ikke for A3 etron, mens den lille A1 heller ikke kommer som plug-inhybrid.

Men teknologien med wankelmotoren, den er på vej. Og den søsættes efter alt at dømme i den kantede Audi A2, som snart kommer i 2. og højteknologiske generation.

Effekten kan sættes ned

Derfor er det også med spænding, vi sætter os bag rattet af A1 e-tron. Den automatgearslignende skiftekulisse afslører, at bilen er anderledes. Ud over indstillingerne, Driver, Park, Neutral og Reverse, findes der også en lille  indstilling med en trekant,der symboliserer wankelmotoren.

Og så af sted. Vi starter i eldrift, hvor elmotoren, som yder 102 hk i maks-indstillingen, lægger godt fra land. Med en Eco knap kan vi sætte effekten ned til 61 hk, som er med til at strække rækkevidden til de maksimale 50 km. Umiddelbart uden de store omkostninger, med to mand ombord kan vi nemlig ikke mærke den store forskel på accelerationen i de to indstillinger.

På vejen opfører den lille elbil sig ganske lydløst, og de kompakte mål gør, at vi ikke har de store problemer med, at batteripakken midtskibs føles tyngende. Vi er næsten på kanten af at kalde den sportslig og tæt ved de benzindrevne brødre. Noget, vi mærker, da vi tager et par runder i en af rundkørslerne ved Horsens, hvor EU-topmødet foregår.

Pakket godt ind

Bag rattet har vi udsigt til det efterhånden klassiske hybridog elbils-ur, hvor en viser markerer, om vi motorbremser, bruger strøm eller kører inden for det fornuftige område.

Wankel-indstillingen kan bruges, hvis vi for eksempel udelukkende vil køre på strøm inde i byen og vil bruge motoren på landevejen. Vi skifter til Trekanten, og wankelmotoren et sted derude i bagagerummet brummer blidt.

Fordelen ved en wankelmotor er netop høj ydelse i forhold til vægten og en næsten vibrationsfri gang.

De første generationer havde dog store problemer med slid, da det er en svær opgave at tætne motoren mellem rotor og motorhus. Men det mener Audi at have fået styr på nu i motoren, der kun vejer 65 kilo.

Et kig i motorrummet, hvor elmotoren sidder, afslører ikke meget. I forhold til andre el- og hybridbiler, hvor der er udsigt til gule eller orange kabler, er udsigten her minimal.

Hele motorrummet er nemlig hermetisk lukket af med et kæmpe dæksel. Men nu taler vi altså også stadig om en konceptbil, og et køretøj, som måske rummer nogle hemmeligheder, der ikke helt klar til at blive offentlige endnu. Den forsmag, vi har fået, lover dog ganske godt.

Wankelmotoren

Blev konstrueret af tyske Felix Wankel i 1953. Wankelmotoren er opbygget med en trekantet rotor i midten af forbrændingskammeret. Fordelen ved en wankelmotor er høj ydelse i forhold til vægten og en næsten vibrationsfri gang. De første generationer havde dog store problemer med slid, da det er en svær opgave at tætne motoren mellem rotor og motorhus. Den første bil med Wankelmotor var en NSU Spider fra 1964, men mange vil huske NSU RO 80, som blev produceret fra 1967 til 1977. Mazda byggede fra 1978 -2002 sportsvognen RX-7, som havde Wankelmotor, og over tre generationer af modeller blev produceret i over 800.000 eksemplarer.

10_11 A1 e-tron_Side_1_Billede_0010.jpg

Wankelmotoren kom på manges læber med NSU RO 80, som blev produceret fra 1967-77. Den var udstyret med en 1,0 liter motor på 115 hk. Motorerne blev dog hurtigt slidt op, og nogle klarede bare 24.000 km.

10_11 A1 e-tron_Side_1_Billede_0009.jpg

Mazda producerede sportsvognen, RX-7, med wankelmotor i tre generationer over tre årtier. De første motorer var 1,0 og 1,3 liter og ydede henholdsvis 100 hk og 135 hk.

Nyhed: E-tron quattro viser fremtidens Audi-design

15-01-2016: I efteråret blev Audi e-tron quattro vist for første gang som en ren elbil. Og nu er samme bil klar i en ny udgave, denne gang som brintbil med navnet Audi h-tron quattro. Fremtidsteknik står i kø. Læs artikel

Nyhed: Højteknologisk konceptbil fra Audi

13-06-2015: Ny elektrisk biturbo, som er med til at give 600 hk i femcylindret benzinmotor, vises i konceptet Audi TT Clubsport. Læs artikel

Nyhed: Audi klar med elektrisk turbolader

05-07-2014: Kompressor på turboladeren skal hjælpe Audier til lavere forbrug. Læs artikel

Nyhed: Nu er super-hybrid sagen

17-09-2013: Avanceret hybridteknik er pludselig blevet et must for de førende bilmærker. Læs artikel

Nyhed: Audi satser på hybrid- og gasbiler

17-06-2013: Audi på vej med hybridbilen Audi A3 e-tron Sportback og den gasdrevne A3 g-tron. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...