Find mere om:
Nyhed: E-tron quattro viser fremtidens Audi-design | bil.guide.dk

Nyhed: E-tron quattro viser fremtidens Audi-design

I efteråret blev Audi e-tron quattro vist for første gang som en ren elbil. Og nu er samme bil klar i en ny udgave, denne gang som brintbil med navnet Audi h-tron quattro. Fremtidsteknik står i kø.

Audi h-tron quattro concept er det lange, lidt tunge navn på denne Audi fremtidsbil, som lige nu har verdenspremiere på den internationale biludstilling i Detroit.

Der er et hav af grunde til at holde ekstra godt øje med denne konceptbil – her er de tre vigtigste:

Design: Bilen mere end antyder, hvordan kommende SUV’er fra Audi kommer til at tage sig ud – altså afløserne for de nuværende Audi Q3 og A5. Næste generation bliver lavere og får en taglinje, der minder om en coupé, og bliver blødere at se på.

Interiør: Kabinen i konceptbilen viser næste generation af Audi-kabiner – den første ”rigtige” Audi i serieproduktion med det nye, tyndere rat med den lille, firkantede airbag bliver den snart kommende limousine Audi A8.

Dertil har konceptbilen store skærme – både lige foran køreren og mellem sæderne. Den store skærm i højre side bruges til styring af medier og navigation, og desuden viser den drivlinjens driftstilstande.

Systemerne kan også betjenes fra rattet, hvor der på egerne er placeret fingerformede, berøringsfølsomme flader.

B972186435Z.1_20160113111035_000+G7AQIA39.1-0.jpg

Drivline: Det mest interessante sker ude i motorrummet – eller rettere, hvor som helst under karrosseriet.

For Audi h-tron er en elbil, der får sin energi fra en brændselscelle ombord i stedet for fra en ekstern strømkilde.

Konceptbilen kombinerer en effektiv brændselscelle med en ydelse på op til 150 hk med et kraftigt batteri, der giver mulighed for et kortvarigt boost på ekstra 136 hk.

Det gør bilen hurtig: Med et samlet drejningsmoment på 550 Nm accelererer Audi h-tron quattro fra 0 til 100 km/t. på under 7 sek., og tophastigheden er begrænset til 200 km/t., for at strømmen ikke bliver brugt alt for hurtigt.

Strømmen fra brændselscellen og højspændingsbatteriet driver to elmotorer.

Den ene sidder på forakslen og yder 122 hk, mens den anden sidder på bagakslen og yder 190 hk. Altså er bilen en firehjulstrækker.

Det tager cirka fire minutter at tanke bilen helt op med brint, hvorefter den kan køre op til 600 km – selvfølgelig afhængig af køremåden.

Hvor tanker man så brint?

Men hvad med en Audi h-tron – og andre brintbiler? Hvor tanker man brint?

Dét er præcis Audiens og alle andre brintbilers store udfordring. Lige nu er der herhjemme knap 10 brintstationer.

Så med brintbilers store rækkevidde på 500 km eller mere kan man altså køre rundt i hele Danmark. Men der er altså ikke nødvendigvis en brinttank lige i nærheden.

B972186435Z.1_20160113111035_000+G7AQIA2V.1-0.jpg

Brintbilens fordele er først og fremmest, at den ikke udleder CO2 overhovedet. Det eneste, der kommer ud af udstødningen, er vanddamp og vanddråber – vand så rent, at det kan drikkes i øvrigt.

Men det smager dog af plastik. Udledning kommer der dog fra produktionen af brint. Her er målsætningen, at den strøm, der skal bruges, kommer fra vind-energi. Her er brintbiler i samme situation som almindelige elbiler.

Nyhed: Højteknologisk konceptbil fra Audi

13-06-2015: Ny elektrisk biturbo, som er med til at give 600 hk i femcylindret benzinmotor, vises i konceptet Audi TT Clubsport. Læs artikel

Nyhed: Audi klar med elektrisk turbolader

05-07-2014: Kompressor på turboladeren skal hjælpe Audier til lavere forbrug. Læs artikel

Nyhed: Ny Audi TT i forklædning

20-01-2014: Konceptbilen Audi Allroad Shooting Brake viser, hvilke linjer vi kan vente os i den næste TT’er. Læs artikel

Nyhed: Her er Audis bud på fremtiden

10-07-2012: Vi kører Audi A1 e-tron, som med en rækkeviddeforlænger kan køre 250 km på strøm. Læs artikel

Nyhed: Her er elbilen, der får Tesla se gammeldags ud

03-05-2016: Kinesisk tech-gigant viser konceptbil, der på sigt vil udkonkurrere Tesla. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...