Find mere om:
Nyhed: Vink eller tal til din bil | bil.guide.dk

Nyhed: Vink eller tal til din bil

Instrumenter, som styres med bevægelser eller tale, er det helt store på elektronikmessen i Las Vegas, og teknologien kommer snart til os.

Det kan godt være, at det er legende let at betjene en smartphone eller en tablet. Men selv om touchskærme vinder frem i betjeningen af instrumenter og multimedieanlæg i flere og flere bilmodeller, er det ikke nødvendigvis fremtiden.

Du skal i stigende grad styre instrumenterne med håndbevægelser a la den slags, du åbner dørene med i IC3-tog, eller bruge talekommandoer.

Det var den klare tendens på den store internationale CES-elektronikmesse i Las Vegas, der har udviklet sig til en biludstilling, hvor de store fabrikker viser den nyeste informationsteknologi frem.

Virker flyvefærdig

Det gælder bl.a. hos BMW, som netop har lanceret et system med styring af instrumenterne ved hjælp af håndbevægelser og tale i den nye 7-serie, men som udbygger det meget kraftigt i konceptbilen i8 Spyder, hvor en kæmpe farveskærm løber i halvdelen af bilens bredde, og du bladrer i kontrolmenuerne ved hjælp af vinkebevægelser med højre hånd og aktiverer ikonerne med tryk på en kontakt i ratkransen med venstre tommelfinger.

Det er et system, som virker flyvefærdigt og meget vel kan være på banen inden for få år.

Se mor – uden hænder

VW lancerer sidst på året et system i den nye e-Golf Touch, hvor du med håndbevægelser kan bladre i multimediesystemets menuer og for eksempel se billeder eller ændre radioprogrammer, mens funktioner som radiovolumen styres med stemmekontrol. Mercedes lancerer allerede nu et instrumentbord til den nye E-klasse, hvor du kan navigere i to storskærme ved hjælp af to touchpad-lignende plader i rattet. Her kan du både bladre i rullemenuer og aktivere dem fra rattet.

Mere trafiksikkert

Volkmar Tannerberger, som er udviklingschef for elektroniske komponenter hos VW, forklarer baggrunden for at indføre den nye teknologi hos VW.

»Drejeknapper virker stadig. De er udviklet over mange år, og de er stabile. Folk har bare vænnet sig til smartphones og efterspørger nye brugerflader, og så giver det mulighed for at lave mere stilrent design, som Samsung og Apple har gjort, og derfor gør vi det i bilerne. Samtidig er styring med bevægelser og tale mere sikkert end berøringsskærme, fordi man har øjnene mere på trafikken,« siger Volkmar Tannerberger.

De, der ikke har lyst til at vinke eller tale til bilen, skal dog ikke frygte fremtiden. Der bliver fortsat mulighed for de kendte betjeningsgreb. I hvert fald hos VW.

Masser af ny bilteknologi på vej

»Folk skal have muligheden for at vælge. Nogle vil foretrække de traditionelle dreje- og trykknapper, mens andre vil prøve nye teknologier, og de får muligheden for at vælge begge dele,« siger han.

I de tre modeller er ventilationsanlæg dog fortsat af den gammeldags type med drejekontrakter, fordi det fortsat er det mest træfsikre i kritiske situationer. Det samme gælder håndteringen af sikkerhedsudstyr som katastrofeblink. Men de mere dagligdags funktioner er især samlet ved rattet i de to premiummærker.

»Betjeningen fungerer mere intuitivt, når den er samlet omkring rattet. Det gør kørslen mere afslappet og mere sikker, fordi du i mindre grad skal have øjnene fra vejen,« forklarer Volker Entermann, som er udviklingschef hos Mercedes, der har gearvælgeren som en stilk her.

Ingen distrahering

BMW har i i-modellerne også flyttet gearvælgeren nær ratstammen for at samle funktionerne her.

»Det er naturligt at have samlet betjeningen omkring rattet. På den måde undgår vi også touchskærme, som kan virke distraherende,« siger Jürgen Schröder, der er chef for interfacedesign hos BMW.

Systemerne med berøringsskærme udvikles fortsat. Bosch har således udviklet touchskærme med kontakter, der giver en tilbagemelding med små vibrationer, så man kan mærke, hvis man aktiverer en kontakt.

Betjening med fejende hånd- bevægelser

Samtidig giver vibrationerne fornemmelse af forskellige overflader, så man kan mærke forskel på overfladerne, selv om det er en glasskærm.

»Fordelen er, at du holder øjnene på vejen, og du får feedback. Det er især en fordel ved kørsel i mørke, hvor det er mere sikkert,« siger en talsmand fra Bosch.

Instrumente-ring

Brugervenlighed i højsædet

  • De nye teknologier med intuitiv betjening skal gøre hverdagen lettere og mere tilpasset den enkelte.
  • De nye mulitimediesystemer har typisk smartphone-opkobling både med Apple Carplay, Android Auto og Mirrorlink.
  • Mens smartphones løbende opdateres, skal en bils software holde bilens levetid. Hos Tesla er der dog jævnlige opdateringer over nettet, så bilen får flere funktioner, når hardwaren er til stede.

Nyhed: Denne fremtidens BMW kan det hele

21-03-2016: Den dramatiske fremtidsvision BMW Vision Next 100 viser en bil, der både kan være en ”drivers car” og et rullende kontor. Læs artikel

Nyhed: BMW viser ny mellemklasse-sedan

09-12-2015: Ny mindre BMW sedan afsløret. Den er i første omgang tiltænkt det kinesiske marked. Læs artikel

Nyhed: Se BMW's konceptbiler

28-05-2010: Konceptbilerne - designernes bud på fremtidens bil – er kørt i alle retninger hos BMW gennem 25 år. Vi løfter sløret for de mest underfundige og mere vellykkede. Læs artikel

Nyhed: BMW genopfinder klassiker

31-05-2016: 2002 Hommage Concept er skabt som en hyldest til ikonet BMW 2002, som blev lanceret for 50 år siden. Læs artikel

Nyhed: Sådan ser bilen ud om 100 år (måske)

29-04-2016: Den ser vild ud. Men den er god nok. Og dette er et seriøst gæt på, hvordan en bil kan se ud i år 2116. BMW Next 100 Years Concept hedder den – fordi den kigger 100 år frem. Og jo, bilen kan køres, men den kan også køre selv. Gæt på, hvilken motor den har. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...