Find mere om:
Test af BMW 525d Sedan, Mercedes-Benz E 250.. | bil.guide.dk

Test af BMW 525d Sedan, Mercedes-Benz E 250 CGI, Jaguar XF 3,0 D V6 Luxury

5-serien og E-klassen fra BMW og Mercedes og en nærmest chokerende god joker, Jaguar XF.

Nej, vi må ikke bande, så det gør vi ikke. Men for f ..., hvor kører det bedste i direktørklassen forførende. Det får vi bekræftet af feltet her: De to oplagte er BMW 5-serien og Mercedes E-klassen. Jokeren er Jaguar XF. Sagt i den rækkefølge, man lige oplever det: Alle tre er elegant designet, hver i sin retning ganske vist. Alle tre har enorme hjul. Man sidder godt bag rattet, og køreglæden er i top: Gennem sving beviser alle tre dynamik, dog med en skønhedsfejl til Jaguar, der understyrer den del, når der virkelig bliver holdt på. Op og ned ad den jyske lineal - eller den tyske Autobahn - oplever vi power, power og power så langt øjet rækker i alle tre.

Alle tre biler er konstrueret over samme idé: Et 4-dørs sedankarrosseri med en langsliggende motor foran og træk på baghjulene. Det var jo sådan, vi gjorde for 100 år siden - og lad os nu bare holde fast ved det! Men under frontklapperne udspiller der sig en sand krig på filosofier. Først og fremmest på benzin vs. diesel. Men dernæst på motorkonfiguration.

Diesel og benzin i indædt dyst

To biler kører frem til teststart på diesel, nemlig BMW og Jaguar, mens traditionelt dieseldominerede Mercedes stiller op med en benzinmotor. I sig selv er diesel mere effektivt end benzin, og alt andet lige kan man få en dieselmotor til at gå længere på literen og dermed udslippe mindre CO2.

Det er da også netop den filosofi, BMW forfølger så voldsomt lige nu. Den nye 4-cylindrede turbodiesel i den mindste 5-serie, 520d, er et stærkt udtryk herfor. Her i testen er det dog en noget større motor, der banker under frontklappen. Faktisk er den 6-cylindrede rækkemotor på hele 3,0 liter, selv om bilens modelnavn 525d kunne antyde, at motoren er på 2,5 liter.

Downsizing både af benzin og dieselmotorer er en af vinderformlerne i motorverdenen lige nu. Men BMW går ikke benhårdt efter mindst mulig slagvolumen, som ideen ellers påkræver. Alligevel lykkes det BMW at få forbrug og CO2 ned samtidig med høje præstationer. Og blandt de tre her har BMW'en da også det mindste CO2-udslip med 162 gram pr. km.

Mercedes med ”lille” benzinmotor

Tankevækkende er det, at feltets Mercedes er en benzinbil. Men med E250 CGI viser stjernemærket, at det kan skabe motorer på det ”rigtige” brændstof, som har lavt udslip. Motoren i testbilen er det klare eksempel på filosofien: En 4-cylindret, forholdsvis lille rækkemotor med direkte indsprøjtning og turbo. Slagvolumen er kun 2,1 liter - altså downsizing for fri udblæsning. Og med et forbrug på 16,7 km/l og et CO2-udslip på 179 g/km er tallene gode nok. Bare ikke så fine som dem fra BMW. Mercedes har også et bredt udvalg af dieselmotorer. En af dem ville have stillet E-klassen bedre i netop denne sammenhæng.

Alle tre direktørbiler udsender et klart signal af magt over tingene. Prisen i sig selv nærmest råber det. To gange moderne diesel og én gang vellykket downsizing fortæller om en direktør, der også tænker på vores klode. Men kan man køre Jaguar, hvis man repræsenterer et generelt internationalt firma - eller et tysk? Selv om den nye XF-serie netop er ”international” i sit designsprog, klæber den springende kat sig i den grad til engelske dyder. Anderledes taler de to tyske biler; her er tryk på forkromet effektivitet.

Alt i alt er BMW 525d vinder af direktørklassen. Fordi den alligevel kører en anelse lækrere end de to andre. Den er lige et mulehår mere sofistikeret i sin teknik, især vinder Bimmerens nye 8-trins gearkasse i den grad over Mercedesens 5-trins, mens motoren vinder over Jaguars ditto ved at udlede en del mindre CO2.

Alt i alt kan BMW-ingeniørerne klappe sig selv på skuldrene for sejren. Lyden af et gearskifte, et speederdap i frigear og en fuld acceleration op til maks. omdrejninger er bare lige et nummer finere end i de to andre.

Læs også: Her er de bedste firmabiler

Direktør-klassens testhold

BMW 525d Sedan, grundpris: 852.163 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 1.123.135 kr.

5-serie benzin, 523i med 204 hk, fra 763.000 kr.

5-serie diesel, 520d med 184 hk, fra 699.000 kr.



Mercedes-Benz E 250 CGI, grundpris: 868.000 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 926.467 kr.

E-klasse benzin, 200 CGI med 184 hk, fra til 681.100 kr.

E-klasse diesel, 200 CDI med 136 hk, fra 629.700 kr.



Jaguar XF 3,0 D V6 Luxury, grundpris: 907.002 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 998.126 kr.

XF benzin, 3,0 Luxury med 238 hk, fra 867.001 kr.

XF diesel, 3,0 D 211 Luxury med 211 hk, fra 866.999 kr.

Guide: Tre genveje til en brugt herrebil

28-07-2015: En sjov brugt bil behøver ikke være dyr eller kedelig. Her er tre muntre indslag fra 25.000-200.000 kr. Læs artikel

Nyhed: Priskrig i businessclass

17-05-2015: Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. Læs artikel

Nyhed: Audi, BMW og Mercedes i nyt våbenkapløb

01-02-2014: Superbiler: Der er udbrudt våbenkapløb i overhalingssporet på den tyske autobahn. Audi, BMW og Mercedes kæmper om at have den hurtigste firmabil på programmet. Foreløbig er Mercedes og Audi vinderne. Læs artikel

Nyhed: Få dyr vogn til "få" penge

11-03-2011: Aldrig har det været billigere at få en direktionsvogn. Men store udgifter lurer om næste sving. Læs artikel

Test: Audi A8 klar i 4. generation

01-12-2009: Audi ruller sit nye flagskib A8 frem. Køberne i Danmark kan sikkert tælles på to hænder. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...