Find mere om:
Test af Porsche Panamera | bil.guide.dk

Test af Porsche Panamera

Porsches luksusbil, den firedørs Panamera, tager hul på 2014 med en interessant og en opsigtsvækkende nyhed: en V6-cylindret udgave, der er som skabt til Danmark, og en plugin-hybrid, der er som skabt til verden.

Porsche selv deler sit bilunivers op i to: sportsvognene og de 4-dørs sportsvogne. Ja, og så et tredje, nemlig racerverdenen, der jo nu spidser til, fordi forberedelserne til det store comeback på Le Mans i 2014 sker i fuld offentlighed og for fuld kraft.

Sportsvognene med det underforståede antal døre, nemlig to, er: Cayman, Boxster og – aber natürlich – 911. De 4-dørs sportsvogne er luksusbilen Panamera og SUV’en Cayenne – og inden længe den lille udgave af Cayenne, der får navnet Macan. Og det tredje univers, altså racerne, er 911’ere i forskellige udgaver og fra næste år desuden bilen til Le Mans, LMP1 som den foreløbigt hedder.B97276405Z.1_20130807174803_000+GB760OT2.1-0.jpg

Der ligger selvfølgelig en stor selvforståelse i, at Porsche internt ikke deler porteføljen op i sportsvognene, luksusbilen og SUV’erne – men de 2-dørs og de 4-dørs sportsvogne. Porsche bygger udelukkende sportsvogne, forstås. Biler, der kan accelerere det sorte ud af bukserne. Biler, der kan cruise og i den grad højfartscruise. Biler, der liver op ved tanken om næste sving – skarp hårnål eller åben sweeper, bare kom med dem.

Det er faktisk den filosofi, tyskerne fra Stuttgart har haft held til at mase ned i en dybest set alt for høj SUV som Cayenne og en alt for stor og tung luksusbil som Panamera.

Tag imidlertid den mest sporty af luksusbilerne, den med bogstavkoden GTS. Og opdag, at den vitterligt accelererer, cruiser og drejer hurtigere og skarpere end de fleste ”rigtige” sportsvogne. Og det gælder faktisk også den netop opdaterede og let faceliftede version af Panamera, der nu også fås i en særlig lang version, der mere end noget andet sigter på Kina: Selv den – ohh, my God – kan faktisk køre om hjørner med appel.

Ny V6 – ny plugin-hybrid

Men Porsche mestrer en hel dimension mere; ny, visionær teknik. Tidligere har Stuttgart været med til at bane vejen for f.eks. turbo, firehjulstræk og gearkasser med mange trin. Et eksempel, der stikker op over alle de andre, er 959 fra 1986, der også kørte og samme år vandt Paris-Dakar-rallyet.B97276405Z.1_20130807174803_000+GIB60OTH.1-0.jpg

Og netop dér er Porsche igen. Med lanceringen af den faceliftede Panamera holder der pludseligt en version med øjeblikkets mest avancerede teknik med navnet plugin-hybrid. De to afgørende tal lige her er disse: 416 hk, men et forbrug svarende til 32,3 km/l. Ja, 416 hk og over 32 på literen. Og et videre perspektiv, der vil noget: I Panamera bruges den nye hybrid-motor og det nye batteri til at skabe magtfuld fart i en Porsche – samme teknik kan bruges til f.eks. en kommende Volkswagen Golf Plug-In til at skabe magtfuld rækkevidde på el alene.

Panamera Plugin er den teknisk blærede nyhed. I den anden ende af programmet holder den nye Panamera S – modellen med den nye 3-liters V6-cylindrede benzinmotor. Med et dramatisk lavere forbrug og tilsvarende mindre CO2-udslip ligner netop denne Panamera versionen, der er som skabt til Danmark.

Nå, kun de færreste vil vel kalde prisen på godt og vel 2 mio. kr. for billigt. Men da den nye V6’er koster cirka en halv million kr. mindre end den billigste version med V8, har den alligevel fronten vendt mod Danmark.

Elegant balance – også i regn

Vi har første rendezvous med den nye række af Panamera’er et par våde sommerdage i Sydtyskland. Faktisk rammer vi ikke tør asfalt på noget tidspunkt, så vi mangler fortsat at køre på maks. sideføringskraft. Men våd asfalt er jo kendt – og af mange bilingeniører frygtet – for sin lave friktion. Men netop under disse forhold viser Panamera 2014 sin elegante balance: Kæmpen over to tons holder fast i underlaget med lange klør op til en forbløffende høj fart. Og når den først gi’r slip, sker det i en blid understyring, der er let at kontrollere.

Det gælder for alle de versioner, vi kører; først og fremmest S med den nye V6-motor og plugin-versionen, eller Panamera e-hybrid, som den formelt hedder.

Men oplevelsen i Panamera S med den nye ”lille” motor. Måske tænker du – V6, nej, seks cylindre er altså for lidt. Det kan vi ikke fortænke dig i, det gjorde vi faktisk også inden denne første test. Ikke mindst, da tre liter og seks cylindre i en diskussion nede i golfklubben efter 18. hul er alt for lidt.

Men i virkeligheden ude på asfalten rækker de ”kun” seks cylindre og de 420 hk så rigeligt. Den nye ”lille-Panamera” har vitterligt altid rigeligt kraftoverskud. Og de nøgne tal beviser oplevelsen af power under højre fod: en bil, der rammer 100 km/t. efter 5,1 sek. og først holder op med at løbe stærkere ved 287 km/t., skal ingen sige ”kun” om. Og vi er altså fortsat på et forbrugstal på den rigtige side af 10 km/l – 11,5 km/l helt præcist målt og kørt efter den officielle EU-norm.

Spare-Porsche med muskler

Men hvad så med plugin’en? Mystisk? Mærkelig? Muskelslap?

Ingen af delene. For det første løber den i virkelighedens verden lige så hurtig som S – 270 km/t. mod 287. Og 5,5 sek. mod 5,1. Lille forskel i dataskemaet – det samme ude på asfalten. At den trods alt tungere plugin kan flytte sig lige så hurtigt som den lettere V6, skyldes jo, at benzin- og elmotor arbejder sammen om stor acceleration og topfart, når speederen er nede. Hér virker elmotoren som yderligere boost til benzinmotoren – præcist som vi kender det fra f. eks. Formel 1 og i Audis Le Mans-bil for nu at blive i familien.

Men det, plugin-Panameraen kan yderligere, er jo at spare helt vildt på benzinen – faktisk køre uden at bruge så meget som en dråbe! Tyskerne havde lagt en lille leg ind i testen: Hvilket forbrug kan vi opnå? Over en strækning på cirka 50 km kørte vi to danske journalister med et snit på cirka 70 km/l! Forklaringen er, at vi kørte det meste af strækningen på el. Og det er netop hele fidusen: Panamera e-hybrid lader op derhjemme om natten og kan dermed klare sig ud af byen på el alene. Videre kan den effektivt lade batteriet op under kørslen, så det er klar til at tage over, når man kommer til næste by.

Her er Panamera foreløbigt i en klasse for sig: Dens batteri har så meget power, at det kan klare ren el-kørsel over et længere stræk med op til høj hastighed. Og hybrid-motoren kan effektivt lade batteriet op under kørslen og det uden at benzin-forbruget stiger markant.

Og som dessert kører vi lige en tur i GTS med endnu mere enorme hjul, kulfiber-bremser, alcantara i kabinen og det hele. Og altså en V8 sugemotor med et bjerg af hk. Ikke meget CO2-pral her … Måske er GTS bygget til at holde stille på den mest blærede måde foran et 5-stjernet hotel – gerne i Monaco. Men faktisk er den bilen, jeg allerhelst ville give et par omgange på Nürburgrings Nordsløjfe.

Dommen

Panamera S

Kommentar: Det er fristende at give den ovenud lækre og Danmark-relevante Panamera med den nye motor seks stjerner. Men merprisen i forhold til Panamera med den gamle V6 er for stor, cirka 400.000 kr.

Plus:

  • Lækker motor
  • Fart
  • Forbrug og CO2-udslip
  • Stil

Minus:

  • Pris

Panamera S e-hybrid

Kommentar: Porsche (og Boschs) nye hybrid-teknik gør denne Panamera til en af øjeblikkets mest interessante bilnyheder. Bilens pris er høj, men det er tilgivet, fordi den er firstmover på teknikområdet.

Plus:

  • Avanceret teknik
  • Forbrug og udslip
  • Fart
  • Stil

Minus:

  • Pris
     

Panamera – helt kort

Panamera er Porsches luksusbil. Karrosseriformen er speciel: plads til fire og fem døre i et karrosseri, der forener hatchback og sedan. Blev lanceret i 2009, i 2011 kom første diesel-version og første hybrid. Med 2014-årgangen følger et facelift plus lanceringen af plugin-hybrid og ny V6-motor. Stort udvalg af motorer, både diesel, benzin og plugin-hybrid. Leveres både som baghjulstrækker og med træk på alle fire. Billigste Panamera er den benzindrevne Panamera uden videre betegnelse til 1,75 mio. kr., det er den gamle V6-motor), billigste diesel koster 1,72 mio. kr., mens Panamera med den nye V6 koster fra 2,16 mio. kr. Panamera med plugin-hybrid koster fra 2,29 mio. kr.

Panamera S – teknikken

  • Type: 4-personers liftback, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 6-cyl. V-benzin, 3,0 liter, 420 hk ved 6.000 o/min., 520 Nm ved 1.750 – 5.000 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 11,5 km/l.
  • CO2-udslip: 204 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 5,1 sek. Topfart: 287 km/t.
  • Pris: 2.164.534 kr.

Panamera S E- Hybrid – teknikken

adskiller sig på flg. punkter:

  • Motor: 6-cyl. V-benzin, 3,0 liter + elmotor, 416 hk ved 5.500-6.500 o/min., 750 Nm ved 3.000-5.250 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 32,3 km/l.
  • CO2-udslip: 71 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 5,5 sek. Topfart: 270 km/t., 135 km/t. på el.
  • Pris: 2.283.834 kr.

Test af Porsche Panamera

11-06-2010: En Panamera med en ny V6-motor med kun 300 hk - det holder da ikke. Eller gør det? Læs artikel

Test af Porsche Panamera

20-10-2009: Premiere: Den nye Porsche Panamera spiller på alle tangenter og forener det bedste fra fl ere verdener. Læs artikel

Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor

23-09-2015: Slut med den 3,6-liters suge-boxermotor i Porsche 911, der nu får 3,0 boxer-motorer med dobbelte turboladere og ny front på karosseriet. Læs artikel

Nyhed: Nu vil alle hedde GT3

18-06-2015: Må en Aston Martin hedde det samme som en Porsche? Lige nu kappes flere af de store sportsvognsmærker om at kalde deres hurtigste for GT3. Læs artikel

Test af Porsche 911 Turbo

27-09-2013: I år fylder Porsche 911 50 år og 911 Turbo 40 år. Det dobbelte jubilæum benytter tyskerne til at lancere den mest avancerede 911’er nogensinde. Men al den motoreffekt, al den elektronik, al den ingeniør-power – hvad hjælper den, når man gi’r gas – og når man gi’r for meget gas? Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...