Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Audi SQ5 | bil.guide.dk

Test af Audi SQ5

Audi har forsynet Q5 med fornavnet "S", og så er det pludselig en rigtig herrebil.

Motoren er hjertet i enhver sportslig bil, siger man, og intet er mere sandt efter en uge bag rattet i den potente Audi SQ5.

Her banker en treliters dieselmotor med to turboladere, 313 hk og et soundtrack, så man af og til tror, at det er en V8.

Tallet i modelnavnet siger nogle få entusiaster en hel masse. Nemlig, at den også har et bundtræk så man må sig forbarme: 650 Newtonmeter.

På papiret synes motoren at passe fortrinligt til en gummiged, men virkeligheden er mere nuanceret. Den løber lige så tyst og vibrationsfrit, som var den et Rolex-værk. Den spinder friskt op til over 5.000 o/ min, og den er ikke bange for at tage omdrejninger.

Det virker ellers naturstridigt at gøre en ganske civiliseret Q5 så rap på fødderne, at ingeniørerne har været nødsaget til at sænke frihøjden for at køreegenskaberne kan følge motoren til dørs. Men sjovt nok så virker bilen ganske harmonisk og kan sagtens køres gelinde i bytrafikken, inden man slår sig løs på mindre trafikerede veje. Firehjulstrækket sikrer massivt vejgreb, selv når alle hestene slippes ud af stalden.

Logren med halen

Det gælder også i sving, hvor Quattro sender Audien gennem kurverne uden logren med halen. Audien kører dog mere, som man kaster en hammer: Med den tunge ende forrest.

Men selv Ferrari-og Porsche-ejere skal stå tidligt op for at stikke fra den uartige Audi.

Overarmene i maskinrummet sørger nemlig for, at Q5 kan spurte til 100 km/t på kun 5,1 sekunder, og hvis ikke elektronikken stoppede festen ved 250 km/t, skulle der garanteret kun et par vinger til at få Q5 til at lette. Men den store vogn føles stabil som et tysk ICE-tog, der med ekspresfart skyder vej gennem landet. Til gengæld er den ikke ligefrem billig til 985.000 kr. plus levering. Men så får du jo den klassiske Audi-kvalitet og ganske god plads i kabinen med i prisen.

Audi R8 e-tron: Udladning på langsiden

AUDI SQ5

  • Pris: 985.000 kr. plus levering
  • Forbrug: 13,9 km/ l
  • Co2 per km: 189 gram
  • Grøn ejerafgift: 3.310 kr. halvårl.
  • Motor: 6-cylindret dieselmotor på 3,0 liter
  • Ydelse: 313 hk/ 3.900 omdr.
  • Moment: 650 Nm/ 1.450 omdr.
  • Topfart: 250 km/ t
  • 0-100 km/ t: 5,1 sek.

Nyhed: Ny kraftkarl fra Audi

30-12-2014: Audi RS3 Sportback sparker 367 hk fra sig og klarer 0-100 km/t. på 4,3 sekunder. Læs artikel

Test af Audi S1

26-04-2014: Premiere: Audi S1 er køreglæde i sin enkleste form. Hestekræfter, hurtig styring og kræfter nok. Læs artikel

Nyhed: Ny trend: Voksen-GTI’en

09-04-2014: Kørerne af 80’ernes GTI’er er blevet seniorer, der nok så meget drømmer om lædersæder og automatgear – og power under højre fod er stadig et must. Derfor lokker tyskerne nu de gamle kunder med det nyeste: voksen-GTI’en. Læs artikel

Nyhed: Brutal Audi med Le Mans-gener

18-08-2012: Nu kommer første rigtige Le Mans-racer omsat til folkebil: Audi SQ5. Læs artikel

Test af Audi A3 1,4 TFSI COD

02-06-2012: Den nye Audi A3 er en af årets vigtigste bilnyheder. Hvor god, den så er, kan du læse her. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...