Find mere om:
Audi-cruiser i femte potens | bil.guide.dk

Audi-cruiser i femte potens

Audis Quattro GmbH har for første gang fået lov til at lave en RS-model til TT-programmet.

Rækken af Audi TT'er er lang. Fra hurtige forhjulstrækkere over endnu hurtigere firehjulstrækkere - og nu kommer så toppen af poppen, Audi Quattro GmbH's seneste værk: Raketten Audi TT RS.

I stedet for bare at pumpe den eksisterende 2-liters turbomotor op har ingeniørerne været mere opfindsomme. Og eftersom mærket fejrer 100-års-jubilæum, er det måske også mere passende at se tilbage på, hvad der har gjort Audi til det mærke, det er i dag. Quattro-firehjulstræk og avanceret dieselteknologi i motorsport er velkendt, men næsten glemt er det, at mærket i en lang periode profilerede sig på 5-cylindrede motorer.

I den nye TT RS fejrer netop en 5-cylindret turbomotor sit store comeback.

Ved første øjekast ligner den en hvilken som helst TT, hvis vi lige et sekund ser bort fra den store hækspoiler. Og når kalenderen nu siger sommer, foregår præsentationen selvfølgelig i den åbne version.

Bjørnekræfter

Ude på motorvejen er vi ikke et sekund i tvivl om, at den reelle nyhed ligger under motorhjelmen foran.

En 2,5-liters turbo-motor med hele 340 hk. Og et bjørnemoment på 450 Nm mellem 1.600 o/min og 6.500 o/min. Med andre ord: hele tiden.

Og det kan i dén grad mærkes. Der er så meget kraftoverskud, at det næsten er lige meget, hvilket gear man befinder sig i. Så man kan køre »schaltfaul«, som tyskerne siger. Altså for doven til at skifte gear.

Når det er sagt, er det ikke en udsøgt fornøjelse at race af sted på motorvejen med over 160 km/t. Ikke fordi undervognen eller chassiset ikke magter det, men lydniveauet er alt for anmassende i den åbne bil - også når kluden er oppe. Der er en verden til forskel mellem Cabriolet og Coupé-modellen.

Åben fornøjelse - på landevej

Ude på landevejen får piben bogstavelig talt en anden lyd, og her nyder man den baggrundsmusik, man har, når man glider gennem landskabet med toppen nede.

Kabinen er, som vi kender det fra de andre TT-modeller. Altså er der ikke en finger at sætte på indretningen eller kvaliteten. Som ekstraudstyr kan man vælge sportsskålesæder, men den sædetype klæder bedre den lukkede model, idet den åbne TT RS mere er en kraftfuld cruiser end en åben sportsvogn.

Og med den nye motor står den bare på cruising i femte potens.

Læs også: Solskin om bord på Audien

Audi TT RS Cabriolet

  • Motor: R5, 2.480 cm³, 20V, turbo. 340 hk ved 5.400-6.500 o/min, 450 Nm ved 1.600-6.500 o/min.
  • Præstationer: 0-100 km/t. 4,6 sek., topfart (begrænset) 250 km/t., forbrug EU-miks 10,9 km/l.
  • Dimensioner: L/B/H 419/184/134 cm, køreklar vægt/last/påhæng 1.450/400/0 kg, bagagerum 290 liter, dæk 245/40R18Y.
  • Pris: 1.176.600 kr. Årlige afgifter 5.000 kr.

Test af cabriolet'er fra Audi, BMW og Porsche

28-04-2014: Det er tid til at køre åben bil. Vi samler tre nye med højt til himlen, nye cabrioleter til en halv, en hel og to millioner kroner fra henholdsvis Audi, BMW og Porsche. Vi kører ud for at lede efter svaret på spørgsmålet, hvorfor det er så fascinerende at køre med taget nede. Læs artikel

Test: Audi A5 Sportback på vej til Danmark

21-07-2009: Audi kombinerer coupépræget med fem døre. Priserne begynder ved 519.000 kr. Læs artikel

Test af Audi A3 Cabriolet 1,4

31-08-2014: Den nye Audi A3 Cabriolet er en letkørt multikunstner og kønnere end forgængeren. Læs artikel

Test af VW Beetle Cabriolet, Audi A5 Cab, Opel Cascada

10-09-2013: Cruising med taget nede. Langs kysten, gennem skoven, ind gennem byen. Det er en af sommerbilismens herlige discipliner. I år har kalechen fået sit store comeback – det viser sammenligningen af to af de nye mod den hidtidige konge blandt cabrioleter. Læs artikel

Test: Cabrioleter gjort af det rette stof

05-07-2012: En hat af stål er blevet standarden, men der er stadig et marked for stofkalecher. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...