Find mere om:
Test af Citroën C3 Picasso | bil.guide.dk

Familiestil i krisetider

Den nye Citroën C3 Picasso skal vise vejen i den lille MPV-klasse som et reelt alternativ til en lille stationcar for familien.

Citroën mener at have fundet svaret på finanskrisen: en lille, kompakt og velkørende familiebil i form af en mini-MPV til en pris, hvor de fleste kan være med.

Med en længde på lige over fire meter er den nye C3 Picasso kompakt, men med meget korte overhæng er det lykkedes at producere en lille bil, der er stor indeni. Den arver Picasso-navnet fra den gamle Xsara Picasso og MPV-udgaven af Citroën C4, og den optræder med den selvtillid, man tit ser hos unge, der er under vingerne af deres beskyttende storebrødre.

Designet er vovet, men resultatet vellykket. Inde i kabinen er der stor rummelighed og et højt kvalitetsindtryk af de valgte materialer. Alt virker godt skruet sammen, og også designet afspejler det friske udvendige pust.

ESP med i Danmark
Klimaanlæg, seks airbags og fartkontrol er standard - ligesom ESP, der ellers var årsag til, at modellen mistede sin femte stjerne i Euro NCAP's kollisionstest, da skridkontrollen ikke er standard på alle markeder.

Ligesom C4 og C4 Grand Picasso har Citroën valgt at placere instrumenterne højt centralt i midten af instrumentbordet. Dog har man flyttet lidt på placeringen af de enkelte elementer, så speedometeret nu er helt til venstre, tættest ved føreren.

Ergonomien er vellykket, eftersom alle knapper og greb sidder centralt omkring føreren. En smart og praktisk detalje er designet af forruden og a-stolpen. Sidstnævnte er todelt med plads til en ekstra trekantsrude, der dermed minimerer blinde vinkler.

Bilen kan bestilles med et stort panoramatag af glas og er de ca. 15.000 kr. værd. Ikke nok med, at der kommer mere lys ind i bilen, men også rummeligheden får et hak opad.

På bagsæderne finder også voksne rigtig gode pladsforhold, og hvis der kun er børn på bagsædet (Isofix er standard), kan bagsæderne skubbes længere frem for at udvide bagagerumspladsen. Op til 500 liter er der plads til, og lægges bagsædet ned, øges kapaciteten til over 1.500 liter.

Teknik fra Peugeot 207
Den tekniske basis stammer fra Peugeot 207. Vores testbil var udstyret med dieselmotoren, som er en gammel kending. En rigtig lille slider, der efterlader et godt indtryk. Fint med kraftoverskud, men en 5-trins manuel gearkasse er ikke tidssvarende. Og det hjælper heller ikke, at gearskiftet er vattet og upræcist.

Citroën har lagt mange kræfter i at støjdæmpe den lille charmetrold, og det virker. Kabinen er tyst både på landevejen og på motorvejen.

Undervognen er komfortabel uden at være Citroën-blød, og den lange akselafstand på 254 cm er en af årsagerne til, at køreegenskaberne overrasker positivt i den fire meter korte bil. Testbilen er udstyret med 17”-alufælge, der nok klæder bilen, men med de 16”-hjul, der er standard, får man lige en tand mere komfort.

Når Citroën lancerer C3 Picasso i april, består det danske motorprogram af en benzinmotor med 95 hk, der stammer fra samarbejdet med BMW, og en turbodieselmotor med 109 hk. Sidstnævnte kommer med et partikelfilter som standard.

Priserne er ikke forhandlet på plads, men forventes at begynde ved ca. 200.000 kr. for benzin- og ca. 220.000 kr. for diesel-versionen.

Læs også: Ny modeller hos Citroën


Mini-MPV

MPV betyder Multi Purpose Vehicle - altså et køretøj til mange formål. Mini-MPV'en er en kompakt version af den oprindelige, store MPV og baseret på en almindelig personbil .

Ofte regnes Ford Fusion fra 2002 for at være den første egentlige mini-MPV - altså en rummelig, kompakt multibil baseret på en lille personbil, i dette tilfælde Ford Fiesta.

Nogle bilnørder hævder, at Hyundai Matrix fra 2001 var først, men det kommer an på, hvordan man tolker “baseret på personbil”.

Andre eksempler på Mini-MPVer er Opel Meriva, Fiat Idea, Renault Grand Modus og Nissan Note, mens den nye og charmerende Kia Soul får dansk premiere her i foråret.

Citroën C3 Picasso HDi 110

Mini-MPV med fem pladser. L/B/H 407/173/162 cm, køreklar vægt/last/maks. påhæng 1.439/356/950 kg, bagagerum 500/1500 liter.

Motor: R4, 1.560 ccm, 16V, turbodiesel. 109 hk ved 4.000 o/min, 240 (260 ved overboost) Nm ved 4.000 o/min.

Præstationer: 0-100 km/t 11,2 sek., topfart 183 km/t, forbrug EU-miks 20,4 km/l.

Prisgæt: 220.000 kr. Årlig ejerafgift 3.220 kr.

Test: Fransk brugskunst fra Citroën

01-08-2009: Bare fordi man er en børnefamilie med pladsbehov, behøver man ikke trækkes med noget, der ligner en kassevogn. Citroën C3 Picasso vækker følelser, men er inderst inde en praktiker. Læs artikel

Test af Citroën C3 Picasso

20-10-2009: Masser af lys og luft i Citroëns nye kompakte crossover, C3 Picasso, der er lidt af en multikunster. Men vælg motor med omhu. Læs artikel

Nyhed: Familiebus går den rustikke vej

20-02-2016: Citroën viser rå udgave af den kommende SpaceTourer-bus. Læs artikel

Test af Ford C-Max Titanium 150 Ecoboost

01-05-2015: Premiere: Ford C-Max har fået et gennemgribende facelift, der gør MPV-modellen mere agil og ungdommelig at se på – og bedre kørende. Læs artikel

Test: Citroën og Opel bedst i mpv-test

31-12-2013: Vi tester fire meget forskellige mpv’ere til syv personer. Her tæller størrelsen. I sidste ende er Opel og Citroën overlegne. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...