Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Citroën C4, Ford C-Max | bil.guide.dk

Test af Citroën C4, Ford C-Max

Test: Den nye Citroën C4 Picasso vinder over Ford C-Max, takket være bedre design, kvalitet og pladsforhold.

Mens flere konkurrenter i den kompakte mpv-klasse tilbyder syv siddepladser, holder Citroën C4 Picasso og Ford Focus C-Max fast i det gamle koncept med, at bilerne også kan fås i kortere udgaver med fem separate siddepladser.

B97344148Z.1_20130924132105_000+GU36V46E.2-0.jpg

Ford C-Max har vi flere gange rost, siden den blev Årets Bil i Danmark for tre år siden, men bilen bliver slået af den helt nye C4 Picasso, viser testen. Duellanterne stiller begge med 1,6 liters dieselmotorer, topudstyr og priser på godt 300.000 kr.

C4 Picasso 1,6 Hdi Intensive står til 336.990 kr., mens Ford C-Max 1,6 TDCi Titanium koster 298.210 kr.

Prisforskellen skrumper dog hurtigt ind, hvis man vælger det mere sammenlignelige Seduction-udstyr til C4, som gør, at Picasso kun er 4.000 kr. dyrere.

Lækkert design

Det ligner altså remis på prisen, men nu tager franskmanden stik hjem. Vi kommer nemlig ikke uden om designet, hvor Citroën rammer plet med moderne linjer og en avantgardistisk front, som får familieflytteren til at ligne noget direkte fra catwalken i Paris. Her begynder Ford-vognen allerede at se gammel ud, og fabrikken barsler da også med et kraftigt facelift til næste år.

Senere i år kommer en Grand Picasso med syv sæder, og hvis det går som hidtil, vil det være denne model, der bliver solgt flest af i Danmark.

Godt med plads

Begge er fulde af familievenlige finesser. De tre sæder i midterrækken kan længdejusteres, overalt er der små aflæggerum til iPhone, ipad-mini og solbriller. Et ekstra vidvinkel-spejl gør det muligt at holde øje med uvorne unger på bagsædet.

De kan til gengæld se på det centerplacerede speedometer i C4, hvis mor kører for stærkt. Det risikerer hun let, for instrumenthuset er så overlæsset med tal og informationer, at øjet mister overblikket.

Den store centrale 12'' skærm indeholder informationer som speedometer, tripcomputer, eventuel navigation osv. Skærmen er meget indbydende i sine grafiske elementer, hvor de forskellige informationer blender ind over hinanden, afhængig af, hvor vigtige de er, eller hvordan du selv ønsker, at designet skal være.

Den lille skærm, der sidder nederst, bruges til betjening af f.eks. varme, ventilation og radio. Det hele styres med tryk på skærmen, og man er nødt til at kigge på den for at finde den rigtige funktion.

Tysk logik

Så er der mere tysk stringens i C-Max, som er intuitiv at betjene. At man også sidder bedre i de stramme " Ford"-sæder er måske mindre overraskende. Til gengæld tilbyder Citroën et fantastisk udsyn gennem widescreenforruden – her sidder man mere indelukket og uden det store overblik i Forden.B97344148Z.1_20130924132105_000+GU36V45R.2-0.jpg

Samtidig er familieflytteren fra Frankrig den største af de to, og det kommer både bagsædepassagerer og deres plads til gode.

For ikke at tale om C4-testbilens passagersæde foran, som mod merpris kan udstyres med elektrisk fodstøtte og massage i ryggen, så man næsten føler sig hensat til business-class i et fly. Samtidig er der virkeligt meget udstyr i C4 her i topmodellen, bl.a. navigation, nøglefri start og parkeringssensor. Forden er også ganske veludstyret med bl.a. klimaanlæg og alufælge, men slet ikke som C4 topversionen.

Men lad os komme ud at køre.

Kapable køreegenskaber

B97344148Z.1_20130924132105_000+G1H6V5I0.2-0.jpgHer viser det sig hurtigt, at det ikke er uden grund, at Ford C-Max blev Årets Bil i Danmark 2011. Alt fra motor, gear, undervogn og styretøj er sat op til narrestreger, så farmand kan have det sjovt bag rattet. Køreoplevelsen i C-Max og Picasso er så forskellig som weissbier og Beaujolais-vin: Hvor C4 sværger til blødere fjedre, er C-Max anderledes stålsat. Den tackler sving med stram disciplin og et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Alligevel formår undervognen at filtrere vejens ujævnheder fra.

Trods lidt verdensfjern styring og kraftig krængning i sving klarer C4 sig sjovt nok bedre, end man skulle tro. For selv om den kører fremragende på motorvejen, har undervognen også appetit på snoede sogneveje.

Den bliver bare aldrig underholdende som C-Max, og vil gerne skrubbe farten af over forhjulene. Det er altså prisen for den komfortable køremåde.

Automatisk parkering

Kommende ejere af de to testbiler kan under alle omstændigheder slippe for en væsentlig del af den parkeringspanik, der jævnligt rammer storby-bilister.

De kan i bogstaveligste forstand læne sig tilbage og lade de nye, automatiske parkeringssystemer klare ærterne, hvis man investerer i parkeringsassistenter.

Sidste del af duellen udkæmpes på mekanik. Begge biler stiller jo op med dieselmotorer, og det får de omtrent lige meget ud af. De 115 heste er lysvågne og har ingen problemer med at sparke liv i bilerne.

At motorerne i princippet er ens, er der en god forklaring på: Ford og PSA Peugeot Citroën har været fælles om et stort antal dieselmotorer de sidste 12 år.B97344148Z.1_20130924132105_000+GU36V44R.2-0.jpgB97344148Z.1_20130924132105_000+GU36V46K.3-0.jpg

De kunne nu godt komme i gang med at finjustere 1,6 enheden lidt, for den er ikke den mest kvikke eller støjsvage i feltet længere. Det går bedst i den nyere Citroën, som er den mest støjsvage i bytrafikken, mens de begge dog er uden irriterende motorlarm på motorvejen, hvor et sjette gear dæmper omdrejningerne.

I det daglige lærer man hurtigt at sætte pris på det udmærkede gearskifte i C-Max, hvorimod det aldrig bliver en specialitet hos franskmændene, hvor det virker mere knoklet.

Citroën vinder

Spørgsmålet er, om franskmanden eller tyskeren er bedst? Svaret giver næsten sig selv: Den retlinede C-Max er som skabt til forældre, der kan lide at køre bil men hader overraskelser. Lægger man mere vægt på komfort, plads og fleksibilitet, er C4 Picasso bedst.

Jeg elsker at køre bil, men kan godt undvære den lidt mere sportslige kørestil i C-Max, for jeg er faldet pladask for mantraet i C4 Picasso: Det skal være behageligt at køre bil, så passagerer og chauffør skal have det rart i en lækker atmosfære. Det har man i den nye Citroën.

Uanset bilvalg vil begge dog være gode familielokomotiver til efterårsferien med plads og komfort for alle pengene.

Guide til den rigtige familiebil

Fakta

CITROËN C4 1,6 HDI 115 INTENSIVE

  • Motor: 4-cylindret diesel
  • Ydelse: 115 HK
  • Moment: 270 Nm
  • 0-100 km/t: 11,8 sek.
  • Topfart: 189 km/t
  • Forbrug: 25 km/l
  • CO2-udledning: 105 g/km
  • Halvårlig ejerafgift: 1.000 kr.
  • Pris: 336.990 kr.

FORD C-MAX 1,6 TDCI 115 TITANIUM

  • Motor: 4-cylindret diesel
  • Ydelse: 115 HK
  • Moment: 270 Nm
  • 0-100 km/t: 11,3 sek.
  • Topfart: 194 km/t
  • Forbrug: 23,3 km/l
  • CO2-udledning: 112 g/km
  • Halvårlig ejerafgift: 1.380 kr.
  • Pris: 298.210 kr.

Test: Familiebiler med mange sæder

11-06-2011: Vi stiller skarpt på MPV'erne og tester fem af de bedste, blandt andre de to mest solgte. Læs artikel

Test af Ford C-Max

22-10-2010: Hvorfor vælge den nye MPV fra Ford frem for en billigere fra Opel eller Audis A1? Læs artikel

Test af Ford Galaxy Titanium TDCi

12-08-2015: Premiere: Den nye Ford Galaxy byder på mere plads, avanceret sikkerhedsudstyr og teknologiske spidsfindigheder, som gør hverdagen lettere for de børnerige familier. Læs artikel

Test af Ford C-Max 1,5

10-05-2015: Ford har stor succes med sine store familievenlige MPV-modeller, C-Max og S-Max, der vedvarende befinder sig i toppen af salgsstatistikkerne. Lige nu venter en revideret version af C-Max, mens den store S-Max kommer i en helt ny generation. Vi har prøvet nyhederne. Læs artikel

Nyhed: Ny Ford til storfamilien

15-04-2015: Ford Galaxy kommer i helt ny version til efteråret, bl.a. med 210 hk-dieselmotor og samme teknik som S-Max og Mondeo. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...