Find mere om:
Test: Familiebiler med mange sæder | bil.guide.dk

Test: Familiebiler med mange sæder

Vi stiller skarpt på MPV'erne og tester fem af de bedste, blandt andre de to mest solgte.

Plads, plads og atter plads så langt øjet rækker. Det er netop det, det handler om, når vi retter blikket i retningen af MPV'erne. De store rummelige biler, der som type startede med Renault Espace helt tilbage i 1984. Ja, måske før, man kan med lidt god vilje påstå, at et Folkevogns ”Rugbrød” fra 1960'erne var en MPV, altså en absolut rummelig bil med god plads til mange og med komfortabel rum i alle retninger, ikke mindst opad. Med andre ord: En lille bus.

Men Renault lagde helt nye alen til, da franskmændene kørte Espace frem for det måbende bilpublikum for 27 år siden. Sæderne kunne dreje i alle retninger, og det var muligt ligefrem at indrette den nye Renault som noget, der kunne minde om en salon.

Og selv om vi måske trækker et skævt smil, når vi ser den tids reklame-billeder af den visionære franskmand, så var det jo netop dette - tryllerierne med sæderne - der for alvor skabte en MPV.

Trylleri og dynamik


Her i dette tema stiller vi skarpt på MPV'ernes mellemklasse, hvor biler som Renault Scenic, Ford C-Max og Citroën C4 Picasso fører an. En af de tidligere storsælgere i klassen er Opel Zafira, der gjorde sig til mester netop ved at kunne trylle med sæderne. Ikke nok med at de kunne slås op og ned, ja, nærmest også ud og ind, Opel fandt tricket til at gøre plads til hele syv personer i sin Zafira. Zafira, der deler platform, hjulophæng og motorer med mellemklassebilen Astra - men alligevel har plads til i alt syv personer.

Det kunststykke er kun muligt, fordi Opel udviklede og udviklede på disse to egenskaber: Udnyttelse af den plads, der nu er til stede på en platform, der også bærer en bil, der ikke er større end en Astra. Plus udviklingen af raffinerede sæder.

Høj bil med vægt på mange siddepladser hver med deres eget separate sæde, egen nakkestøtte og trepunktssele. Det er den direkte vej til en først og fremmest komfortabel bil - og præcist i denne sammenhæng ikke specielt dynamisk bil. Men sådan var det - sådan er det ikke nødvendigvis mere.

Langt de fleste bilproducenter vurderer, at mange bilister lægger afgørende vægt på, at deres bil lydigt kører derhen, hvor køreren peger med rattet - det er jo sådan mange oplever køreglæde (spørg bare hos BMW f.eks.) Og når nu de dygtigste ingeniører er i stand til at konstruere og afstemme hjulophæng, der sikrer både komfort og dynamik, så hvorfor ikke...

Sikker og sporty på samme tid


Den nyeste udgave af Volkswagen Touran er ganske dynamisk. Det samme gælder Renault Scenic og den 7-personers Grand Scenic, og helt i særklasse hvad netop dynamik angår, er de to Ford C-Max og Grand C-Max, hvor køreren sidder lavt i sædet, rattet har den rigtige vinkel og undervognen er sat op, så de to selv i et felt af hatchbacks vil kunne måle sig med de mest dynamiske.

På den anden side af den medalje, der er køredynamik, er køresikkerhed - i hvert fald den del af sikkerhed, der har med bilens køreegenskaber at gøre. Ingeniørerne taler om en bils aktive sikkerhed, til forskel fra den passive sikkerhed, der er f.eks. crashzoner og airbags.

For at konstruere en bil med høj aktiv køresikkerhed må ingeniørerne stræbe efter nøjagtig de samme egenskaber, der skaber dynamikken; altså stabilitet, skarp indstyring, evnen til at undgå at krænge, sammenhængen mellem den måde, køreren drejer på rattet og reagerer på speederen. Nøjagtigt de samme egenskaber ved affjedringen fører til dynamiske og til sikre køreegenskaber. Derfor har de ”sporty” blandt ingeniørerne heller ikke haft vanskeligt ved at overtale ”sikkerhedsfolkene” om det betimelige i en præcis undervogn.

Crashzoner hjælper føreren


Apropos sikkerhed: Den moderne MPV er også ”passiv sikker”. MPV'en har såvel som hatchbacks og sedan-udgaver indbyggede crashzoner, der er med til at formindske skaden ved kollision. Der er naturligvis hele batteriet af airbags, ja, nogle har endda helt særlige airbags udviklet til biler af denne type. Dernæst er der separate trepunkts-sele og justerbar nakkestøtte ved samtlige fem eller syv pladser.

Og når det kommer til elektronik som ABS, har det jo været en selvfølge så længe, nogen kan huske, mens nyeste generation af ESP hører med til MPV'erne i denne klasse. Nyeste trend i sikkerhed er forskellige typer af assistenter, elektronik, der kan være med til at advare mod f.eks. utilsigtet vognbaneskift. Den type sikkerhedsudstyr er på vej ind i den MPV-klasse, vi stiller skarpt på her - den kommende Opel Zafira Tourer er et tydeligt eksempel.

Jagten på lavt CO2-udslip kører overalt i bilindustrien. Porsche bygger nye biler med hybrid, Volkswagen og Opel er blandt bilfabrikanterne, der tilbyder minier med et udslip væsentligt under 100 g CO2 pr. km. Og vel driller udviklingen af elbiler, men de er på vej.

Også her er MPV'erne med fremme. Samtlige biler i dette tema fås både med benzin- og med dieselmotorer efter downsizing-princippet. Især diesel er i sig selv mindre CO2-forurenende end benzin, dertil kommer så det nedsatte udslip som følge af downsizing, som motoringeniørerne siger til hinanden; udtrykket for en motor, der er mindre i størrelse og som har mere effektiv forbrænding; ikke mindst som følge af avanceret turboteknik og motorstyring.

Foreløbig har Renault lagt sig i spidsen i jagten på lavt CO2-udslip; de helt nye Scenic og Grand Scenic leveres med den nye dieselmotor med navnet Energi dCi 130. I begge biler, også den største Grand Scenic, er udslippet nede på 115 g CO2 pr. km. Den foreløbigt reneste 7-personers MPV, men bare rolig - grænsen bliver yderligere sænket med kommende modeller.

Præcis som der er fordele på begge sider af undervognsmedaljen, dynamik på den ene side og sikkerhed på den anden, er det med den moderne motorteknik: Det lavere CO2-udslip følges præcist af et tilsvarende lavere forbrug.

DE 5 MPV'ER, SOM TOUR TESTER


  • Citroën C4 Grand Picasso
  • Ford C-Max
  • Opel Zafira
  • Renault Grand Scenic
  • Volkswagen Touran

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel

Nyhed: Krig på døre blandt de nye mini-MPV’er

02-09-2012: Den lille MPV er generelt på vej til sit store gennembrud i dette efterår. Flere fabrikker satser på den smarte og praktiske biltype. Læs artikel

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test: Tre små mpv'er med god plads

05-04-2013: Vi lader den faceliftede Citroën C3 Picasso udfordre Opel Meriva og Ford B-Max. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...