Find mere om:
Test af Citroën Berlingo | bil.guide.dk

Brugt Postmand Per-bil i høj kurs

Brugttest: Stor interesse for brugte Citroën Berlingoer. Det skyldes især masser af plads og solid teknik.

Prøv lige at kikke rundt og se, hvad den rummelige Citroën Berlingo har betydet for tusindvis af familier, der har manglet plads til bleer, barnevogne og byggematerialer. For hverdagens helte kom Berlingo som en gave fra himlen. Det var i 1996.

Men indrømmet – fra første færd var bilen ikke videre raffineret i dens udstråling og indretning. Den lugtede noget af varebil med bagsæder, og sikkerheden var mildest talt ringe. Det blev heldigvis bedre i 2008, hvor mærket lancerede en helt ny Berlingo. Den model er så vellykket, at en brugt Berlingo er en notorisk eftertragtet vare.

B971478354Z.1_20140923143310_000+GG1FKGPQ.2-0.jpg

Interessen er meget stor, for en brugt Berlingo er ofte god værdi til pengene, siger markedsanalytiker Jan Lang, der følger bilmarkedet tæt hos Bilbasen.

Desværre for bilkøberne er udbuddet ret lille, og det betyder, at bilerne ofte bliver revet væk, tilføjer han. Årets Brugtbil til fornuftige penge

Priserne begynder ved 80.000 kr. for en 2008’er med et højt km-tal – ofte omkring 150.000 km. Men for blot 10.000 kr. ekstra er det muligt at finde Berlingoer med 100.000 km på tælleren.

Vælg benzinmodellen

Jan Lang opfordrer til, at man går efter en benzinudgave, som er mere velegnet til bykørsel, og som er billigere at vedligeholde. Samtidig kan 1,6-dieselmotoren blive dyr i reparation. Det skyldes, at turboen på lige netop denne motor har en tendens til at gå i stykker, hvis bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren og bliver til olieslam, som tilstopper systemet. Det kan have den konsekvens, at blandt andet turboen går i stykker på grund af manglende smøring.

B971478354Z.1_20140923143310_000+GG1FKGQ2.2-0.jpg

Generelt er Berlingo dog ganske solid, og reservedelspriserne er fornuftige, siger Jan Lang.

Desværre er udbuddet af benzinmodeller ret begrænset, og de er heller ikke, som det ellers plejer at være tilfældet, billigere end dieselbilerne.

Den brugte bil skal være fra VW

Peugeot havde fra starten for 18 år siden en tilsvarende version, kaldet Partner, der i første generation også solgte godt, men den nye Partner, kaldet Teepee, fik aldrig fat herhjemme og er så godt som umulig at opdrive. Men finder du et eksemplar, er denne artikel også gældende, for der er ingen forskel på bilerne.

I øvrigt bør du holde dig fra Berlingo i første generation, som har en meget ringe crashsikkerhed.

Superpraktisk

Uanset motorvalg har Berlingo et praktisk interiør med kopholdere mellem sæderne og flere smårum til nøgler, kort, kamera, mobiltelefon, sutter og servietter lige ved hånden. Omme bag bagsædet har den et overdådigt bagagerum, så der er plads til en fuldvoksen Odder-barnevogn, uden du behøver slå den sammen.

Sikkerheden var blevet bedre end i forgængeren, om end den kunne være bedre: Kun fire stjerner i Euro NCAP crashtesten dengang svarer i bedste fald til tre stjerner i dag.

B971478354Z.1_20140923143310_000+GG1FKGVR.2-0.jpg

Pladsforholdene er fortsat eksorbitante. Takket være den katedralske lofthøjde kan tre gardere vist godt beholde bjørneskindshuerne på deromme, uden at småfolk behøver ærgre sig af den grund. For sædet er så højt og siderudernes underkant så lav, at også ungerne kan kigge ud fra deres barnestole.

Her er de bedste brugte biler

Den byder samtidig passagererne indenfor på den mest belevne facon: I stedet for at dumpe ned i sædet går man næsten direkte ind i kabinen. Til glæde for ældre bilkøbere med stive rygstykker – eller nybagte forældre, der også er godt på vej til at få diskusprolaps, når de forsøger at sætte poderne fast i barnestolen.

Bagagerummets størrelse fornægter sig ikke, selv med bagsædet i brug, men hvis du vipper bagsædernes ryglæn forover, kan du måbe over den balsal af et lastrum, der åbenbarer sig. Her er der tre kubikmeter.

B971478354Z.1_20140923143310_000+GG1FKGS7.2-0.jpg

Bagklappen er af tilsvarende dimension, og det betyder desværre, at den er tung at bakse med, hvis man ikke er blandt de højeste. Til gengæld går den op til vandret og danner under skovturen et halvtag på 1,25 m ud fra bilen.

Skydegod

Skydedøren er let at betjene i Berlingo, hvor den også kører præcist, men under alle omstændigheder er dørene effektive på færger og snævre parkeringspladser og gør en betydelig forskel, især hvis bilen skal bruges til daglig børnetransport.

Dieselmotoren i Berlingo gør det bedst i praksis: Det skyldes, at dens højere drejningsmoment giver færre gearskift og dermed lavere omdrejninger på motoren. Men som nævnt kan du med fordel vælge den 1,6-liters-benzinmotor, som er billigere i vedligeholdelse og ikke er følsom over for kortere ture, hvor maskinen ikke bliver varm.

På motorvejen kører Berlingo udmærket, selv om den lider af højfrekvente vibrationer, der begynder ved 130 km/t.

Det store frontareal betyder også, at man godt kan mærke, om man kører med eller mod vinden, når den er kraftig. Oftest foregår det ved moderate hastigheder, da kørestilen bliver, som bilen ser ud: hyggelig og afslappet. Hvorfor ikke en brugt SUV?

Men pas på – naboer og venner vil plage for at låne din bil, når de skal hente møbler til børneværelset i Ikea eller et legehus i Silvan.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Teknikken

Citroën Berlingo 2008

  • Pris: Fra 80.000 kr.
  • Nypris: 243.480 kr.
  • Forbrug: 17,5 km/l (Fabriksopgivelse)
  • CO2-udledning: 150 gr./km.
  • Grøn ejerafgift: 1.930 kr. pr. halvår
  • Vægt: 1.532 kg
  • Bagagerum: 675/3.000 l.
  • Motor: Dieselmotor på 1,6 l.
  • Moment: 215 Nm/1.750 omdr.
  • Ydelse: 90 hk/4.000 omdr.
  • 0-100 km/t.: 14,3 sek.
  • Topfart: 160 km/t

Nyhed: Familiebus går den rustikke vej

20-02-2016: Citroën viser rå udgave af den kommende SpaceTourer-bus. Læs artikel

Test af Citroën Grand Picasso e-Hdi 115 hk Intense, Kia Carens 1,7 CRDI 115 Attraction

16-11-2013: Præsentation: Både Citroën C4 Grand Picasso og Kia Carens har plads til syv om bord, ellers er de så forskellige som nat og dag. Picasso er klart den mest spændende bil. Læs artikel

Test af Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi

26-10-2013: Mere stil. Mere design. Mere køredynamik. Mindre forbrug. Mere Picasso! Der er en ny konge blandt de populære MPV’er – kongen er fra Paris og hedder Grand C4 Picasso. Læs artikel

Test: Tre små mpv'er med god plads

05-04-2013: Vi lader den faceliftede Citroën C3 Picasso udfordre Opel Meriva og Ford B-Max. Læs artikel

Test: Bilkøberne er vilde med plads

27-05-2012: Multibiler, mpv’ere, familiecontainere og hvad minibusserne nu ellers kaldes, hitter. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...