Find mere om:
Test af Fiat 500, Ford B-Max | bil.guide.dk

Test af Fiat 500, Ford B-Max

Fiat 500L og Ford B-Max gør op med den almindelige opfattelse af en miniklasse mpv.

Hvad er det for nogle biler?

Fiat 500L bygger på en forlænget Fiat Punto undervogn og er bygget som en bil, der i de billigste versioner skal konkurrere mod klassens andre mpv’ere og i de dyrere føre sig mere frem som en personligt stylet livsstilsbil. Den henvender sig som Fords B-Max for eksempel til mindre børnefamilier, hvor den kan være et alternativ til en stationcar.

B-Max er bygget op på en Fiesta-bund og er et helt nyt bud fra Ford. Mens 500L har traditionelle for- og bagdøre, byder B-Max på en konstruktion, hvor bagsæderne entreres gennem skydedøre, og hvor B-stolpen er helt væk for at lette adgangen. Priserne starter fra henholdsvis 194.990 kr. for Fiat 500 L og 189.900 kr. for Ford B-Max.

Vi sætter spot på 500L 1,4 med 90 hk og mellemudstyret, Easy, der har en udsalgspris på 239.990 kr., men er sat ned til 204.990 kr., mens B-Max trækkes frem med den nye 1,0 liters Ecoboostmotor på 100 hk og mellemudstyret, Trend, så vi har pænt med udstyr og aircondition ombord til prisen på 209.990 kr.

Kører de godt?

B-Max’en lever op til Fords renommé om at bygge sportslige biler og kører så inciterende, som den ser ud. På Jyllandsringens snoede kurver, hvor vi testede bilen med den større 120 hk Ecoboost, klarer den svingene med samme adræthed som en idrætsmand. Hjulpet af at pænt skarpt styretøj, fintfølende undervogn og forholdsvis lavt tyngdepunkt.

Fiaten har en anden tilgang. Den har ikke alene et højere tyngdepunkt, men er også mere blød i knæene. Tag derudover et mere løst styretøj og gearskifte, og du har et adstadigt køretøj, som mest indbyder til at tage den med ro.

Hvordan er motorerne?

Vi tager udgangspunkt i benzinmotorerne, hvor Ford er på banen med de nye 1,0 liters trecylindrede, økonomiske og letløbende Ecoboostmaskiner på henholdsvis 100 og 120 hk.

Den mindste klarer 20,4 km/l og er en rigtig vellykket sag, som matcher resten af B-Max’s veloplagthed og som vil kunne klare ærterne for de fleste, som færdes i de store byer, men heller ikke går af vejen for en tur på en længere bilferie. Her virker Fiats 1,4 motor uden turbo noget gammeldags. Den forekommer træg og støjer, hvis man kører stærkt. Og så er den ikke nær så økonomisk som den nye Fordmotor.

Er de praktiske?

Bestemt. Fiat 500L har lidt samme egenskaber som den gamle Multipla. Nogle vil mene, at den ser bedre ud indefra end udefra. Indendørs er kørestillingen høj, og med ruder hele vejen rundt har fører og passagerer et fantastisk godt udsyn. Tag derudover en regulær kabine med god plads, og hvor bagsæderne kan forskydes i længderetningen og et passagersæde, som kan klappes helt ned og fungere som pcarbejdsplads.

Bagagerummet er stort og regulært og kan i modsætning til B-Max sluge en barnevogn. B-Max byder til gengæld på de geniale skydebagdøre, hvor opbygningen med at fjerne B-stolpen gør det let at komme ind og ud. Kabinen og bilen er bare mindre, og udsynet ikke så godt som i Fiaten. Samtidig er dørene tunge som en borgport. Det trækker ned.

Hvad siger bundlinjen?

Fiat 500L og Ford B-Max repræsenterer hver deres skole.

Mens Ford B-Max er den vævre og chikke city- og forstadsbil, som snor sig og gør sig i den tætte trafik, er Fiat 500L mere storpraktikeren, som byder på indre brugsværdier frem for køreoplevelse. Den har pladsen og udsynet, mens Forden med sine døre gør det let at manøvrere rundt og ind og ud ad snævre p-pladser.

Uanset hvad, er de modeller, som giver merværdi i forhold til de mere ferske brugsbiler som Kia Venga og Toyota Verso. Mest sammenlignelig er Citroën C3 Picasso, som har solgt rigtigt godt. Og den viser, at der er et marked for biler, som både er praktiske, men også give en mulighed for at man kan skille sig ud fra mængden. Ford B-Max er helt klart den bedste bil, rent teknisk, men har du behov for ekstra plads, kan du med fordel kigge i retning af Fiat.

Ford B-Max 1,0 Ecoboost

  • Pris: 209.990 kr.
  • Forbrug: 20.4 km/l
  • Co2 per km: 114 gram
  • Grøn ejerafgift: 560 kr. halvårligt
  • Sikkerhed: 5 Euro NCAP-stjerner (2012)
  • Motor: Benzinmotor på 1,0 liter
  • Ydelse:100 hk /6.000 omdr.
  • Moment: 170 Nm/1.400 – 4.000 omdr
  • Topfart: 175 km/t
  • 0-100 km/t: 13,2 sek.
  • Køreklar vægt: 1279 kg.
  • Bagagerum: 304 liter.
  • Ford B-Max er den perfekte bybil for den lille familie. Den er væver i storbyjunglen, hvor de praktiske skydedøre gør livet lettere på især steder med snævre P-forhold. Udstyret med en af de letløbende Ecoboost-motorer ligner B-Max en bil, som kan bane vejen for Ford.

Fiat 500L 1,4 95 hk Easy

  • Pris: 204.990 kr.
  • Forbrug: 16,1 km/l
  • Co2 per km: 145 gram
  • Grøn ejerafgift: 1.060 kr. halvårligt
  • Sikkerhed: Ej Euro NCAP-testet.
  • Motor: Benzinmotor på 1,4 liter
  • Ydelse: 95 hk /6.000 omdr.
  • Moment:127 Nm/4.500 omdr.
  • Topfart: 170 km/t
  • 0-100 km/t: 12,8 sek.
  • Køreklar vægt: 1.245 kg.
  • Bagagerum: 343-400 liter.
  • Fiat 500L vinder point på sine mange praktiske talenter, fine plads og gode udsyn, som er guld værd – især i storbyjunglen. Køreglæde er der dog ikke meget af i bilen, hvor designet helt også klart vil dele vandene. Men som skal købes for det, den er; en godmodig familieflytter.

Nyhed: Krig på døre blandt de nye mini-MPV’er

02-09-2012: Den lille MPV er generelt på vej til sit store gennembrud i dette efterår. Flere fabrikker satser på den smarte og praktiske biltype. Læs artikel

Test: Nu kan bilen lave kaffe

16-07-2012: Fiat er tilbage i den lille MPV-klasse med 500L, der begynder ved 200.000 kr. Læs artikel

Test af Ford Ka 1,2 Titanium, Fiat 500

20-10-2009: Stil: Hvad skal du vælge? Den charmerende, men lidt kostbare Fiat 500, eller Fords nye Ka, der deler teknik med det italienske ophav. Læs artikel

Test af Fiat 500L Living

31-12-2013: Fiat 500L Living er en halv klasse mindre end de andre syvpersoners biler, men vinder på charmen. Læs artikel

Test af Fiat 500S, Opel Adam

08-09-2013: Små og rappe – og begge til lave leasingpriser. Fiat 500 C og Opel Adam fører sig frem som to af de smarte designerbiler. Hvilken er så den bedste? Det afhænger af, hvad man skal bruge bilen til. Afgørelsen falder først til sidst. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...