Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Ford C-Max 1,5 | bil.guide.dk

Test af Ford C-Max 1,5

Ford har stor succes med sine store familievenlige MPV-modeller, C-Max og S-Max, der vedvarende befinder sig i toppen af salgsstatistikkerne. Lige nu venter en revideret version af C-Max, mens den store S-Max kommer i en helt ny generation. Vi har prøvet nyhederne.

Mpv
Ford C-Max 1,5 – teknikken

Kommentar: De nye C- og S-Max-modeller vil fortsætte med at sætte en høj standard blandt familie-MPV’er, uanset hvilken størrelse din familie har behov for.

Plus:

  • Plads
  • Køredynamik
  • Kabinekomfort

Minus:

  • Interiør
  • Materialer


MALLORCA

Næsten uanset størrelsen af en familie har Ford en MPV, der passer. Der er den lille B-Max – den med skydedørene – med fem sæder og god plads til i hvert fald fire. Så er der den 5-sæders C-Max og den lidt større Grand C-Max, også med praktiske skydedøre og mulighed for en tredje sæderække og dermed plads til syv personer om bord. Og i toppen af den blå ovals familiedynasti finder vi den store S-Max med plads, praktik og flere familievenlige løsninger end et legeland.

Både C-Max og Grand C-Max hylder vi ofte for at være blandt de mest velkørende og køreglade familieslæder på markedet.

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0KS2.1-0.jpg

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0KSM.1-0.jpg

Og fra førersædet på denne præsentation af C-Max og S-Max 2015 på solbeskinnede Mallorca beholder vi den rød-hvide klaphat om ørerne. For Ford har revideret den praktiske duo med respekt for de køredynamiske egenskaber.

Designet er nu identisk med resten af Ford-familien med en bred og åbenstående kølergrill, og indenfor i kabinen har Ford reduceret antallet af knapper og betjeningsgreb. Hmm, godt forsøgt, men den er stadigvæk til den rodede og uoverskuelige side.

Ny og spændende motor

Ford har ikke ændret på fordelingen mellem de to modeller, hvor den ”lille” C-Max med en startpris på 238.460 kr. stadig kendes på sine to almindelige bagdøre og fem sæder. Storebror Grand C-Max, der har en vejledende udsalgspris fra 269.300 kr., har skydedør i hver side samt mulighed for tilkøb af tredje sæderække til 13.000 kr.

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0KUE.1-0.jpg

Motorprogrammet er omfattende på både benzin- og dieselsiden. I førstnævnte begynder vi med de to 3-cylindrede EcoBoost-perler med 100 og 125 hk. Derefter følger en spændende nyhed i form af en ny 1,5 liters benzinmotor, der erstatter den gamle 1,6 liters. Den nye 1,5 kommer i to versioner med henholdsvis 150 og 182 hk, hvor sidstnævnte kan fås med en 6-trins automatgearkasse.

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0L5N.1-0.jpg

Diesel-armadaen tæller 1,5 TDCi med både 95 hk og 120 hk i begge modeller, mens kun C-Max får en ekstra nøjsom 1,5 TDCi med 105 hk og et blandet forbrug på kun 26,3 km/l og et CO2-udslip på beskedne 99 g/km. 99 g – så lykkedes det altså Ford at slå hul i 100 gram-muren med en bil så stor som C-Max.

På toppen af programmet har den stærke 2-liters TDCi-motor fået yderligere muskler; fra tidligere 140 og 163 hk til nu 150 og 170 hk.

Køredynamik er i fokus

Til præsentationen kørte vi den nye 1,5-liters benzinmotor med 150 hk – et imponerende bekendtskab fra første speedertråd. Omgående reaktion i motoren, godt træk og en lineær kraftudvikling fra lave omdrejninger er plusser, når vejnettet bugter sig mellem vinmarkerne syd for ferieøens hovedstad, Palma.

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0KSR.1-0.jpg

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0L4D.1-0.jpg

Bag rattet har Ford forbedret dynamikken. Stivere ophæng reducerer krængninger i karrosseriet igennem sving, og ved at ændre forhjulenes campervinkel er vejgrebet øget. Ford har samtidig udviklet et nyt ventilsystem i støddæmperne, der reducerer mislyde til glæde for kørekomforten.

Nu lander Renaults rumfærge

Efter at begejstringen for bilens dynamik har lagt sig, noterer vi videre på notesblokken, at C-Max leverer en bemærkelsesværdig komfort i kabinen, der opleves stille og behagelig helt op til høj motorvejsfart.

S-Max er ny fra bunden op

Fra førerpladsen i C-Max tager jeg plads på bageste række i en S-Max med syv sæder. Herhjemme sælges den tredje sæderække som en del af en familiepakke til 26.500 kr., der ligeledes indeholder EasyFold-system, solgardiner og flyborde ved anden række og 220V udtag.

B971971721Z.1_20150506184449_000+GCFL0L6I.1-0.jpg

S-Max er en kæmpe, en gigant, men ophold bagest i bussen er altså ikke for voksne, men kun for børn, da pladsen er begrænset og en smule indelukket.

Fra det velpolstrede forsæde er der udsigt til en kabine, som i stil med trenden hos Ford er forfinet og forbedret. Nyt treegret rat i tykt læder pynter sammen med en ny midterkonsol med færre knapper og en stor 8” trykfølsom skærm.

Udgangspunktet for den nye generation S-Max er platformen fra den nuværende Ford Mondeo, og det betyder, at Ford i stil med C-Max har lagt vægt på både design, køredynamik, brændstofeffektivitet og elektroniske hjælpemidler af alverdens slags.

Først og fremmest ligner den nye S-Max en S-Max. Koncernens sekskantede kølergrill pryder fronten og står flot i spænd med den muskuløse skulderlinje, der løber fra de sammenknebne forlygter hen ad siden på den store MPV.

Familie-BMW skyder ryg

Plads ser i det hele taget ikke ud til at være et problem, især ikke i bagagerummet, hvor der er overdådige forhold. En anden nyhed i S-Max er Hands-Free Liftgate, som er en sensorstyret bagklap, der kan åbne uden at bruge hverken hænder eller nøgle.

Stilhed og komfort i kabinen

Ligesom C-Max er den nye S-Max endnu mere velkørende end forgængeren. Trods sine gavmilde dimensioner opleves den rummelige S-Max mere som en Focus end som en minibus bag rattet. Undervognen er modificeret med integral-baghjulsophæng, der giver markant bedre affjedring og således medvirker til at øge komfortniveauet i bilen – især for bagsædepassagerne. Desuden har lyddæmpende materialer og forbedret isolering omkring dørene reduceret støjniveauet i den forreste del af kabinen med 2,5 dB og 3 dB bagtil.

Et andet højdepunkt er Ford Adaptive Steering, der bliver en option på tilkøbslisten. Systemet gør det nemmere at manøvrere ved lav fart, men viser for alvor sin værdi ved høj fart, hvor tyngden og præcisionen i rattet forbedres, når udvekslingen mellem rattet og forhjulene justeres i forhold til bilens fart. Det er altså smart.

Skuffende topmotor

Til præsentationen var det ikke muligt at prøve indstigningsmodellen med 160 hk benzinmotor. Til gengæld var topmodellen med 240 hk til rådighed. De mange hypper ser godt ud på papiret, men i virkeligheden var både motorlyden og kraftudviklingen i motoren skuffende.

Straks bedre blev det, da vi fik nøglerne til en diesel med 150 hk. I den store bil virker 150 dieselkræfter som det oplagte valg, en god kombination af kræfter og brændstofeffektivitet. Vi tænker selvfølgelig især på en situation, hvor bilen er fuldt læsset på vej sydover på ferie.

Premium-biler til børnefamilierne

Bilen opleves ganske kvik ved igangsætning, og uanset om vejen svinger, eller om du suser af sted på motorvejen, er S-Max et behageligt og positivt bekendtskab.

Mens nogle bilvalg er helt egoistiske, afhænger andre af familiens behov. Uanset hvor stor din familie er, er både C-Max og S-Max to gode bud på en familiecontainer, der kan opfylde de fleste behov. Veldesignet, velkørende og yderst attraktive til gode priser.

Ford C-Max 1,5 – teknikken

  • Type: 5-7-personers MPV, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. benzin, 1,5 liter, 150 hk ved 6.000 o/min., 240 Nm ved 1.600-4.000 o/min.
  • Forbrug iflg. EU-norm: 16,4 km/l.
  • CO2-udslip: 139 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 9,4 sek. Topfart: 204 km/t.
  • Priser: 282.950 kr. C-Max fås fra 238.460 kr. til 373.350 kr. Grand C-Max koster 25.000 kr. ekstra. S-Max koster fra 445.700 kr til 508.700 kr.

Nyhed: Ny Ford til storfamilien

15-04-2015: Ford Galaxy kommer i helt ny version til efteråret, bl.a. med 210 hk-dieselmotor og samme teknik som S-Max og Mondeo. Læs artikel

Test af Ford Galaxy 2,0 TDCi 180 hk Powershift Titanium

01-03-2016: Ford Galaxy er den storladne familiebus, som kan fragte et halvt fodboldhold. Den er mere end nogensinde et alternativ til en stor stationcar. Læs artikel

Test af Ford Galaxy Titanium TDCi

12-08-2015: Premiere: Den nye Ford Galaxy byder på mere plads, avanceret sikkerhedsudstyr og teknologiske spidsfindigheder, som gør hverdagen lettere for de børnerige familier. Læs artikel

Test af Ford S-Max Titanium 180 TDCi

06-05-2015: Premiere: Den nye Ford S-Max er ikke alene en spændstig familiebus med plads til syv; som ny eksklusiv topmodel har den også premium-udstråling og avanceret udstyr. Læs artikel

Test af Ford C-Max Titanium 150 Ecoboost

01-05-2015: Premiere: Ford C-Max har fået et gennemgribende facelift, der gør MPV-modellen mere agil og ungdommelig at se på – og bedre kørende. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...