Find mere om:
Test af Ford Galaxy Titanium TDCi | bil.guide.dk

Test af Ford Galaxy Titanium TDCi

Premiere: Den nye Ford Galaxy byder på mere plads, avanceret sikkerhedsudstyr og teknologiske spidsfindigheder, som gør hverdagen lettere for de børnerige familier.

GOODWOOD

Den fornuftige storebror og den frække mindre. Den klassiske opstilling ses ikke kun i de små hjem, men også i bilernes verden, hvor Ford med Galaxy og S-Max har skabt to meget forskellige søskende af det samme DNA, som stammer fra undervognen på den nye Mondeo.

De har begge plads til syv ombord, men den kantede og rummelige Galaxy adskiller sig meget fra den strømlinede og spændstige S-Max. Vi har som et af de første danske medier kørt Galaxy. Det foregik i højrestyrede modeller i sydengelske Goodwood.

Her er Galaxy-bilen til de virkelig pladskrævende, der behøver en tredje sæderække, som faktisk kan rumme to granvoksne mænd og ikke kun store skolebørn. Det er bilkøbere, som måske også har kig på den nye Renault Espace eller tvillingerne VW Sharan/Seat Alhambra.

Med en pris på 590.000 kr. for testbilen, en 180-hk’s TDCI med det dyreste Titaniumudstyr, befinder vi os da også i de højere luftlag. Men da de fleste Galaxy bliver solgt til firmafolket, tæller den beskatningsmæssige værdi. Her er værdien 500.000 kr., endda med automatgear. En relevant model er Trend 2,0 TDCi med 150 hk og manuelt gear. Den har en pris på 521.000 kr. og en beskatningsværdi på 429.000 kr. – på en tilsvarende S-Max er den 371.000 kr.

Afrundet design

Designerne har poleret hjørnerne på tredje generation af Galaxy, som afløser den mere skotøjsæske-kantede model fra 2006. Samtidig får Galaxy mærkets nye Aston Martin-agtige front med sammenknebne øjne af forlygter.

Galaxy matcher med sine 4,85 meter og en akselafstand på 2,85 meter forgængeren. Der er heller ingen tvivl om, at familieflytteren er en stor bil. Men den opleves letkørt og som en mindre af slagsen. Du har dog ikke samme adrætte fornemmelse som i S-Max, hvor det skarpe styretøj og den præcise undervogn gør, at du nærmest kan følge vejstriberne og ideallinjerne i sving. I skarpe sving mærker du, at karrosseriet her bevæger sig mere, og den store bil indbyder heller ikke just til at lege svingpjatter på snævre veje.

B972052719Z.1_20150811142020_000+GMVME0JJ.2-0.jpg

Komfortabel fremfærd

På motorvejen ligger Galaxy klippefast. Den 180-hk’s diesel er pakket rigtig godt ind og leverer momentet på 400 nm silkeblødt. Forbruget på 20,0 km/l er bestemt i orden. Selv om det sekstrins gearskifte klikker blødt og ubesværet, vil vi tll enhver tid betale de 25.000 kr. ekstra, som den sekstrins Powershift-automatgearkasse med dobbeltkobling koster. Den skifter fjerlet.

Bag rattet har du udsigt til et afdæmpet, men funktionelt instrumentbord, der afløser den tidligere sølvglinsende bling-opstilling. Nu er der mere ro over sagerne. Instrumenthuset er i testbilen det avancerede TFT-display med højopløselig grafik, bl.a. fra navigationsanlægget. Kørestillingen er høj og forholdsvis opretsiddende bus-agtig med udsigt til de store sideruder ved A-stolpen, som både giver godt udsyn og en oplevelse af interregionaltog. Det passer godt til bilen.

B972052719Z.1_20150811142020_000+GQPMDJJ9.2-0.jpg

B972052719Z.1_20150811142020_000+GQPMDJKF.2-0.jpg

Galaxy er frem for alt lagt an på komfort, og det gør heller ikke noget. Faktisk er undervognen ved tredje sæderække, hvor der kan sidde to personer, gjort mere komfortabel med en avanceret integral bagaksel. Det giver ud over bedre komfort og en fastere bagende i sving også et lavere lydniveau, så chaufføren up front kan konversere mere lavmælt med passagererne på bagerste sæderække, som er standard.

Familie-Forder i L, XL og XXL

Passagerpladsen i højden på de to sæder heromme og på bagsæderne er vokset en smule, og her er fin plads til to voksne. Udsynet er o.k. her og på anden række, men du kan mærkværdigvis her kun rulle bagruderne ned til en tredjedel.

Ford er først med et nyt system, hvor du elektrisk med et tryk på en knap kan lægge både anden og tredje sæderække ned, mens den tredje også kan hæves med et tryk på en knap. Det koster 4.000 kr. ekstra.

Nye veje

Galaxy lanceres med noget af det ypperste sikkerhedsmæssige teknologiske isenkram som det nye ”Split view camera”, der er placeret i frontgitteret og kan kigge 180 grader til siderne, og som vi testede. Det virker fint ved udkørsel fra snævre rammer som parkeringsbåse, hvor cyklister og fodgængere ses godt. Det rækker dog ikke særlig langt ud til siderne og burde efter vores mening dække bredere og længere væk.

B972052719Z.1_20150811142020_000+GMVMDU59.2-0.jpg

B972052719Z.1_20150811142020_000+GMVMDU5A.2-0.jpg

Intelligent fartbegrænser, der selv kan læse vejskilte og justerer fartpiloten ind efter hastighedsgrænserne og automatisk nødbremse er for øvrigt standardudstyr.

Andre teknologiske lækkerier, der tilkøbes, er LED-forlygter, der selv blænder det lange lys ned ved modkørende, sæder med massage, elektrisk rat med hukommelsesfunktion, trezonet klimaanlæg og automatisk parkeringssystem.

Den nye Ford Galaxy, der fortsat er en solid familieflytter, lander herhjemme til oktober.

JP var inviteret tl Goodwood af Ford

Teknikken

Ford Galaxy  Titanium TDCi

Pris: 590.000 kr. plus levering.
Beskatningsmæssig værdi: 500.000 kr. (inklusiv aut.gear).
Forbrug: 20,0 km/l.
CO2 per km: 129 gram.
Grøn ejerafgift: 2.230 kr. halvårligt.
Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter.
Ydelse: 180 hk.
Moment: 400 Nm/ 2.000-2.500 omdr.
Topfart: 210 km/t.
0-100 km/t: 9,8 sek.

Modelprogrammet består af Trend og Titanium. Motorvarianterne omfatter Ecoboost-benzinmotorer på 160 og 240 hk samt TDCi-dieselmotorer på 120, 150, 180 og 210 hk.

Test af Ford C-Max 1,5

10-05-2015: Ford har stor succes med sine store familievenlige MPV-modeller, C-Max og S-Max, der vedvarende befinder sig i toppen af salgsstatistikkerne. Lige nu venter en revideret version af C-Max, mens den store S-Max kommer i en helt ny generation. Vi har prøvet nyhederne. Læs artikel

Nyhed: Ny Ford til storfamilien

15-04-2015: Ford Galaxy kommer i helt ny version til efteråret, bl.a. med 210 hk-dieselmotor og samme teknik som S-Max og Mondeo. Læs artikel

Test af Citroën C4, Ford C-Max

29-09-2013: Test: Den nye Citroën C4 Picasso vinder over Ford C-Max, takket være bedre design, kvalitet og pladsforhold. Læs artikel

Test af Ford Galaxy 2,0 TDCi 180 hk Powershift Titanium

01-03-2016: Ford Galaxy er den storladne familiebus, som kan fragte et halvt fodboldhold. Den er mere end nogensinde et alternativ til en stor stationcar. Læs artikel

Test af brugtbil - Ford Galaxy 2,0 TDCi 140

17-09-2015: Brugttest: Ford Galaxy fra 2007 og frem er kæmpestor, velkørende og til at købe for penge, siger ekspert, som kalder den klassens bedste køb. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...