Find mere om:
Det går den rigtige vej for Dacia | bil.guide.dk

Det går den rigtige vej for Dacia

Ny Dacia Sandero klarer sig bedre end Lodgy. Nissan Evalia flopper i Euro NCAP-test.

Pænt uden at være prangende. Sådan lyder dommen over den nyeste model fra Dacia, Sandero, efter at Euro NCAP har haft den og tre andre biler til eksamen.

Miniklassebilen Sandero hentede 4 stjerner ved testen. Det er en tand bedre end den udskældte storfamiliebil, Lodgy, som kun fik 3 stjerner for nyligt, og som FDM ikke kunne anbefale.

Sandero er Dacias anden model herhjemme. Den er planlagt til at komme efter sommerferien, senere følger stationcarmodellen, Logan. FDM er umiddelbart positive over udfaldet af den nye crashtest.

»Dacia har endnu lang vej op til markedets mest sikre biler, men med Sandero viser de, at de er på rette vej. Og med en pris, der ventes at lande på under 120.000 kr. og med tre års garanti, gør det Dacia Sandero til en interessant bil blandt børnefamilier med en stram økonomi. Her er Sandero et udmærket alternativ til de lidt mindre biler, som ellers koster det samme,« siger FDM´s repræsentant i Euro NCAP, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Skuffende MPV

Til gengæld skuffer Nissans minibus Evalia med bare tre stjerner.

»Tre stjerner er ikke godt nok og slet ikke for en bil, der som Nissan Evalia er tænkt som minibus med flere passagerer. Derfor kan FDM heller ikke anbefale et køb af modellen, der i kollisionstesten åbnede sig flere steder i karrosseriet,« siger Søren W. Rasmussen.B97204779Z.1_20130613112812_000+G8H4IFPH.2-0.jpg

Det er dog ikke en bil, vi kommer til at se meget til herhjemme på hvide plader, lyder det fra den danske Nissan-importør.

»Det er en model, vi stort set ikke sælger nogle af, så det er ikke noget, vi gør meget ud af,« siger Ann Strøby, der er pressechef hos Nissan.

Hun peger på, at de danske Evalia bygges i Spanien, mens den model, som Euro NCAP testede, bygges i Indien. Sikkerhedsudstyret er dog det samme, og Nissan kan umiddelbart heller ikke sige, at der er forskel på sikkerheden. Evalia sælges herhjemme også som varevognen NV200. Det blev til et par hundrede solgte eksemplarer sidste år.

Vi slutter i den positive afdeling med de to små SUV’er Chevrolet Trax og Renault Captur, der begge hentede 5 sikre stjerner.

Her følger en mere detaljeret gennemgang.

Dacia Sandero

Kabinen forblev stabil under frontaltesten, hvor både ben og lår var godt beskyttet hos begge forsædepassagerer. Dacia påviste, at beskyttelsen er på samme niveau for førere og passagerer af forskellig højde. I sidekollisionstesten opnåede Sandero middelmådig karakter ved brystet, mens de øvrige regioner klarede sig godt. Generelt er Sandero en mere sikker bil end den større Lodgy.

Nissan Evalia

Da Evalia blev undersøgt efter crashtesten, stod det klart, at karrosseriet havde åbnet sig flere steder. Panelerne var deformeret i en grad, så kabinen samlet set blev karakteriseret som ustabil. Den samlede beskyttelse af føreren var derfor ringe. I sidekollisionstesten opnåede Evalia middelmådig karakter ved brystet, mens de øvrige regioner klarede sig godt. I den hårde pæletest registreredes belastninger af brystet, mens resten af kroppen var ok beskyttet.

Chevrolet Trax

Kabinen forblev stabil under crashtesten i Opel Mokkas søstermodel. Testdukkerne viste, at beskyttelsen af de to forreste personer var god. Chevrolet viste, at beskyttelsen er på niveau for passagerer af forskellig størrelse. Trax fik topkarakter i sidekollisionstesten, mens pæletesten viste et godkendt resultat ved brystet og ved hovedet.

Renault Captur

Kabinen var stabil under testen. Beskyttelsen af føreren var god, og forreste passager klarede sig også godt på nær ved brystet, som dog fik et tilfredsstillende resultat. Renault viste, at beskyttelsen er på samme niveau for passagerer af forskellig størrelse. Bilen opnåede tilfredsstillende resultater i sidetesten, mens den hårdere pæletest medførte en ganske høj belastning af bryst og bækken.

Omsider: Dacia får fire crashstjerner

Euro NCAP

Ny turnus

  • Mens den europæiske sikkerhedsorganisation, Euro NCAP, tidligere offentliggjorde test af bilnyhederne i større bundter, kommer resultaterne nu løbende over året.
  • Du kan se flere detaljer på euroncap.com, fdm.dk eller sikkerbil.dk

Test af Toyota Verso, Renault Grand Scenic

22-12-2009: Ingen nytænkning, men masser af plads, køreglæde og sikkerhed i nye familieflyttere fra Renault og Toyota. Franskmanden gir’ mest bil for pengene. Læs artikel

Nyhed: Nu holder Renault Kangoo balancen

10-08-2009: For et år siden var en Kangoo ved at vælte i en ADAC-test. Nu holder et forbedret ESP-system bilen sikkert på kursen. Læs artikel

Test: Hører din bil til blandt de sløveste?

19-06-2009: De såkaldte familiecontainere flokkes i den tunge ende, når det drejer sig om accelleration. Læs artikel

Nyhed: Elbiler på vej

20-03-2009: Hvordan realiteterne bliver, er stadig usikkert for nogle - mens andre fabrikanter har helt konkrete elbilplaner. Læs artikel

Nyhed: Familiebussen peppes op

10-06-2016: Den store Renault Grand Scenic lander herhjemme til vinteren med store 20 tommer hjul som standard. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...