Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Renault Espace Energy dCi 160 EDC6.. | bil.guide.dk

Familiebil med franske finurligheder

Test: Renault Espace er til dig, der ikke orker en bil, der ligner naboens, og som godt kan leve med bilens små særheder. Blandt andet en smørblød undervogn.

Crossover
Renault Espace Energy dCi 160 EDC6 ZEN
Renault

Hvor er det egentligt befriende …

Gang på gang oplever vi, at franske Renault tør gå nye veje med deres design, så man af og til fristes til at kalde dem for bildesignernes svar på bohemer og barnlige sjæle.

Tag bare modeller som Avantime, hvor Renault lavede en krydsning mellem en MPV og en sportsvogn, eller Vel Satis, en statsmandslimo med praktisk bagklap.

Ingen af dem blev desværre nogen succes, tværtimod, og derfor er det måske endda endnu mere bemærkelsesværdigt, at franskmændene igen kaster sig ud i et større eksperiment. Denne gang med en nyfortolkning af Espace.

En fræk krydsning mellem en MPV og en crossover, altså med masser af plads, op til syv sæder, men høj og med barsk udstråling.

B972080690Z.1_20150915132924_000+G1QNO1GP.2-0.png

B972080690Z.1_20150915132924_000+G1QNO1GR.2-0.png

Inden Renault Espace-fans får café au laiten galt i halsen, kan vi berolige dem med, at den fortsat er typisk fransk. Også selv om den med sine usædvanlige proportioner kan få selv ikkefrankofile bilentusiaster til at lette på alpehuen.

Fornuftig beskatning

Vi har kørt i versionen med 1,6 dieselmotor og 160 hk, der kun kan fås i topudstyrsversionen, ZEN, og altid kommer sammen med automatgear.

Renault går målrettet efter firmabilisterne med leasingaftaler i erkendelse af, at det er begrænset, hvor mange private der køber biler i 500.000 kroners-klassen. Vores testbil står til 499.000 kr. i beskatning og en udsalgspris på 626.000 kr.

Premium-biler til børnefamilierne

På papiret får man dog også meget for pengene. Først og fremmest en kreation, der ikke lader fransk haute couture noget efter mht. fantasi.

Der er bestemt også indre kvaliteter, som de separate sæder, der giver ægte luksusfornemmelse, og der er ministerbilplads til de første fem passagerer.

Som udgangspunkt er bilen nemlig indrettet med fem sæder, men på samme akselafstand kan man bestille den som syvpersoners, og så kommer den med to små stole i bagagerummet, som kun er til børn.

B972080690Z.1_20150915132924_000+G1QNO1GQ.2-0.jpg

B972080690Z.1_20150915132924_000+G1QNO1GS.2-0.jpg

Der er således ikke tale om en ægte syvpersoners bil som Ford Galaxy og VW Sharan. Til gengæld er bagagerummet en rummelig størrelse.

B972080690Z.1_20150915132924_000+G1QNO1GT.2-0.jpg

Middelmådig kvalitet

Desværre er der nogle svipsere i kabinen, der erindrer om, at franskmændenes sans for kvalitet endnu ikke virker helt oprigtig.

Således er der plasticdele, der gaber, mens det er endnu mere irriterende, at sidespejlene er et minut om at køre tilbage til normal position efter at være tiltet nedad under parkeringsmanøvrer.

Familie-BMW skyder ryg

Selvfølgelig er komforten helt i top, som det hører sig til en stor fransk bil, med bløde fjedre og et dejligt lavt støjniveau.

Men det betyder altså også, at føreren er reduceret til passager i den store bil, der absolut ikke er særlig glad for snoede veje, og man får intet input fra den elektriske servostyring.

En sejltur, pardon, køretur er ikke for sarte maver. Espace gynger, vugger og duver af sted, og på landevej lærer man hurtigt at tage farten af, når der dukker et sving op i horisonten.

Begreber som styrepræcision og feedback fra vejen er en by i Fransk Polynesien.

B972080690Z.1_20150915132924_000+G1QNO1GN.2-0.jpg

Vores testbil er endda udstyret med elektronisk styret undervogn til 38.000 kr. ekstra, men det betyder i virkeligheden blot, at man kan vælge mellem blød og meget blød.

Men på lange stræk giver Espace begrebet flydende fransk ny mening. Mage til komfort skal man op i en direktionsvogn for at matche.

Langmodig

Dieselmotoren er støjsvag, men har sit hyr med at få franskbrødet op i fart – Espacen virker ganske enkelt langsom.

Så er der jo tid til at sidde og kigge rundt i kabinen, hvor selve cockpittet er futuristisk layoutet med blandt andet en stor 8,7 tommer farveskærm, der mest af alt minder om en tablet, som styrer langt de fleste funktioner.

I og for sig ganske overskueligt, mens det dog hurtigt bliver mere besværligt, når man begiver sig længere ind i de enkelte menuer.

Designernes stil-mani har også andre ulemper, for eksempel mangler der nogle ordentlige kopholdere.

Familie-Forder i L, XL og XXL

Omvendt er der en udstyrsliste lang som et flute. Vi nævner i flæng: adaptiv fartpilot, 18 tommer alufælge og stof/ læder-kabine, foruden full led-lygter og parkeringssensorer.

Det lækre udstyr og den høje komfort gør Espace til langtursbilen par excellence, men heller ikke så meget mere, for de fleste vil den sikkert være en kende for speciel.

Renault Espace Energy dCi 160 EDC6 ZEN

  • Pris: 626.900 kr. plus lev.
  • Beskatningsmæssig værdi: 499.767 kr.
  • Espace 130 dCi fås fra: 514.900 kr. eller 378.294 kr. i beskatningsmæssig værdi.
  • Forbrug: 21,3 km/ l.
  • CO2 per km: 123 gram.
  • Grøn ejerafg.: 1.840 kr. halvårl.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 160 hk/ 4.000 o/ min.
  • Moment: 380 Nm/ 1.750 omdr.
  • Topfart: 202 km/ t.
  • 0-100 km/ t.: 9,9 sek.

Renault Espace Energy dCi 160 EDC6 ZEN

  • Pris: 626.900 kr. plus lev.
  • Beskatningsmæssig værdi: 499.767 kr.
  • Espace 130 dCi fås fra: 514.900 kr. eller 378.294 kr. i beskatningsmæssig værdi.
  • Forbrug: 21,3 km/ l.
  • CO2 per km: 123 gram.
  • Grøn ejerafg.: 1.840 kr. halvårl.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 160 hk/ 4.000 o/ min.
  • Moment: 380 Nm/ 1.750 omdr.
  • Topfart: 202 km/ t.
  • 0-100 km/ t.: 9,9 sek.

Test af Renault Espace Energy dCi 160 EDC6

08-04-2015: Premiere: Ny og meget anderledes Espace overbeviser med høj komfort og masser af udstyrsmuligheder. Læs artikel

Nyhed: Familiebussen peppes op

10-06-2016: Den store Renault Grand Scenic lander herhjemme til vinteren med store 20 tommer hjul som standard. Læs artikel

Nyhed: Slut med buslook i familiebil

06-10-2014: Avanceret ny Renault Espace, som kommer til Danmark, byder bl.a. på firehjulsstyring. Læs artikel

Test af Renault Scenic X-Mod 1,6 dCI

24-08-2013: Renault Scenic X-Mod gør hverdagen festligere – men køb hellere en Grand Scenic. Læs artikel

Test af Toyota Verso 2,0 4-d T2 Touch, Renault Grand Scenic 7p 1,6 DCI

30-06-2013: Toyota Verso og Renault Grand Scenic er aktuelle i faceliftede udgaver. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...