Find mere om:
Test af Opel Astra 1,4 Turbo, Volkswagen Golf.. | bil.guide.dk

Test af Opel Astra 1,4 Turbo, Volkswagen Golf BlueMotion, Toyota Auris 1,8 HSD Hybrid

BlueMotion-versionen ser godt ud, kører komfortabelt og er i realiteten testens billigste.

Med en typisk listepris på omkring 300.000 kr. stiller tre biler op til test i Juniorklassen. Tre biler, der repræsenterer hver sin teknologi, der skal føre samme sted hen: Nemlig til den passende blanding af god fart, lavt forbrug og dermed ren lavt udslip af skadelige stoffer samt, selvfølgelig, en passende pris.

Opel stiller op med Astra 1,4 Turbo på benzin. Ny motor efter downsizing-princippet. Og det er da også lykkedes tyskerne at sikre et lavt CO2-udslip - 139 g/km er absolut godkendt og er faktisk et par gram bedre end den direkte konkurrent, Volkswagens tilsvarende 1,4 turbo, der slipper 144 gram ud. Altså er Astra 1,4T en effektiv repræsentant for det bedste på benzin.

Effektiv på diesel

Men yderligere lavere forbrug og CO2 kan man få med diesel. Den løsning har Volkswagen valgt til Golf BlueMotion. Her er en slagvolumen på kun 1,6 liter, men takket være direkte indsprøjtning og effektiv turbo er effekten pæne 105 hk. Endnu vigtigere er det dog, at momentet er hele 250 Nm mellem hurtig tomgang og 2.500 o/min. Derfor føles den forholdsvis store bil aldrig træt.

Med letløbsdæk, lidt mindre frontareal og masser af aerodynamik kan BlueMotion lige mases gennem 100 gram-muren. 99 g CO2 pr. km udslipper Golfen ifølge den officielle EU-norm.

Fra Japan kommer der endnu mere CO2-teknik. Toyota er her med testens eneste hybridbil, nemlig Auris Hybrid, der kun udslipper 89 gram CO2 pr. km. Det er altså ikke meget. Japaneren med de to motorer, én 1,8-liters benzin i samarbejde med én elmotor, er den første hybridbil til menneskepenge. Lige over 300.000 kr. koster den.

Støj trækker ned i hybridbilen

Men hvordan kører de så? Målt på komfort er der dødt løb mellem Golf og Astra. Vel er den japanske hybrid udmærket affjedret, og man sidder ganske godt, men komfort drejer sig også om lavt lydniveau. Og her rammer Auris et problem, der forfølger den testugen igennem: gearkassen. Toyota VIL have en trinløs gearkasse i bilen for på den måde at være sikker på, at der er det mest CO2-optimerende samspil mellem motor og gearkasse. Problemet er, at motoren derfor i nogle situationer pisker op i omdrejninger, og det er en prøvelse for øret.

Samme gearkasse er med til at ødelægge oplevelsen af køredynamik, for køreren har ikke kontrollen over, hvornår der skal skiftes gear. Så målt på disciplinen dynamik vinder Opel Astra. Dens styring er direkte, og den omdrejningsvillige motor spiller præcist sammen med speederen.

Golf lægger sig lige i slipvinden af Opel og blæser ind på en omtrent delt førsteplads, hvad køreglæde angår.

Prisen afgører dysten

Men selv om der omtrent skal målfoto til at afgøre netop denne duel, kører VW Golf BlueMotion i mål som samlet vinder af Juniorklassen. Og ikke bare det - den hvide Golf vinder den samlede test, idet den repræsenterer den fineste kombination af plads, fart, komfort, stil, miljø og - og her kommer egenskaben, der sætter tingene i perspektiv - prisen.

Godt nok styrer en Volvo S60 skarpere end Golf BM, og det er klart, at det er ikke så lidt federe at æde Jyllands lineal i Jaguarens lædersæder. Men Volvo koster en halv million kroner og Jaguar en hel.

Den samvittighedsfulde fra Volkswagen koster 300.000 kr. Derfor.

Læs også: Her er de bedste firmabiler

Juniorklassens testhold

Opel Astra 1,4 Turbo, grundpris: 296.900 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 345.669 kr.

Astra benzin, 1,4 Essentia med 100 hk, fra 219.900 kr.

Astra diesel, 1,3 CDTI ecoFLEX med 95 hk, fra 239.900 kr.



Volkswagen Golf BlueMotion, grundpris: 297.998 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 297.998 kr.

Golf benzin, 1,2 TSI med 85 hk, fra 229.999 kr.

Golf diesel, 1,6 TDI med 90 hk, fra 269.998 kr.



Toyota Auris 1,8 HSD Hybrid, grundpris: 308.898 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 308.898 kr.

Auris benzin, VVT-i T1 med 100 hk, fra 198.088 kr.

Auris diesel, 1,4 D-4D DPF T1 med 90 hk, fra 242.320 kr.

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Større muskler til patruljevognene

20-10-2009: Flere hestekræfter og større fl eksibilitet til politiet, der nu også skal til at køre Skoda. Læs artikel

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Guide: Stor forskel på firmabilernes siddekomfort

30-01-2015: Komfort: Ergoterapeut tester sæderne i de nyeste firmabiler. Her er stor forskel, selv blandt de dyreste. Læs artikel

Test: De oversete firmabiler

29-12-2013: Firmabil? Så bliver der næsten per refleks svaret VW Passat eller Ford Mondeo, til nød måske Opel Insignia. Men med bare lidt fantasi er der jo masser af andre oplagte biler – en del af dem måske med mere luksus og i hvert fald mere signalværdi. Her er en håndfuld af de bedste blandt de oversete. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...