Find mere om:
Porsche med flere heste og lavere forbrug | bil.guide.dk

Porsche med flere heste og lavere forbrug

Også sportsvognsproducenterne må tage miljøet alvorligt og skabe motorer, der går længere på literen og dermed udsender færre emissioner.

Men helst uden at det går ud over effekten.

Som nu hos Porsche, som på den aktuelle internationale biludstilling i Los Angeles, som varer til 30. november, viser de netop reviderede centermotorsportsvogne, Boxster og Cayman, der ikke kun leverer en bedre ydelse, men samtidig har et lavere forbrug. En yderligere forbedring af både motorens forbrug og præstationer er opnået med Porsches nye dobbeltkoblingsgearkasse PDK, der nu også er tilgængelig i både roadsteren og coupé’en.

Basis-motorerne i Porsche Boxster og Porsche Cayman har fået øget slagvolumen fra 2,7 liter til 2,9 liter og yder nu henholdsvis 255 og 265 heste, hvilket er 10 og 20 heste mere end de foregående modeller. Den 3,4-liters boxer-motor, der benyttes i de sportslige S-versioner har fået direkte benzinindsprøjtning, hvilket har øget effekten med henholdsvis 15 heste og 25 heste, hvorved Porsche Boxster S nu yder 310 heste og Porsche Cayman S 320 heste. Kræfterne kanaliseres til baghjulene gennem enten en manuel gearkasse eller Porsches nye dobbeltkoblingsgearkasse Porsche-Doppelkupplung (PDK), som er ekstraudstyr. En anden nyhed er, at basisversionerne Porsche Boxster og Porsche Cayman nu kommer standard med en sekstrins manuel gearkasse, der erstatter den tidligere femtrins.

Kobling fra motorsporten

Alle er tilgængelige med Porsche-Doppelkupplung (PDK), der har sine rødder i motorsporten. Som en erstatning for det forhenværende Tiptronic S-system har PDK en syvtrins automatik-funktion, mens gearkassen i manuel indstilling giver mulighed for at skifte gear med gearstangen eller ved tryk på knapper placeret på rattet. Brugen af PDK reducerer accelerationstiden fra 0-100 km/t med en tiendedel af et sekund på alle modeller. Kombineres PDK med Sport Chrono pakken, som er ekstraudstyr, skærer den indbyggede Launch Control yderligere en tiendedel af accelerationstiden.

Forbrugsmæssigt kører både Porsche Boxster og Porsche Cayman 11,2 km/l under blandet brug, hvilket er en forbedring på hele 11 pct. sammenlignet med de foregående modeller med Tiptronic S. For S-versioner er det gennemsnitlige forbrug 10,9 km/l, en reduktion på 16 pct.

De reviderede Boxster og Cayman kommer til Danmark fra slutningen af februar næste år til priser fra 942.777 kr. for Boxster og 1.024.187 kr. for Cayman.

Se alle de seneste artikler på Bilsektionen og føj evt. linket til dine foretrukne links

Nyhed: Porsche: Fremtidens åbne sportsvogn

03-03-2010: 918 Spyder er Porsches bud på fremtidens åbne sportsvogn. Der satses nu på hybridbiler. Læs artikel

Test af Tesla Roadster, Porsche Boxster

20-10-2009: Kan en eldrevet Tesla Roadster køre lige op med en Porsche Boxster? Vi drog ud for at fi nde svaret - og blev overraskede. Læs artikel

Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor

23-09-2015: Slut med den 3,6-liters suge-boxermotor i Porsche 911, der nu får 3,0 boxer-motorer med dobbelte turboladere og ny front på karosseriet. Læs artikel

Nyhed: Nu vil alle hedde GT3

18-06-2015: Må en Aston Martin hedde det samme som en Porsche? Lige nu kappes flere af de store sportsvognsmærker om at kalde deres hurtigste for GT3. Læs artikel

Test af Porsche 911 Turbo

27-09-2013: I år fylder Porsche 911 50 år og 911 Turbo 40 år. Det dobbelte jubilæum benytter tyskerne til at lancere den mest avancerede 911’er nogensinde. Men al den motoreffekt, al den elektronik, al den ingeniør-power – hvad hjælper den, når man gi’r gas – og når man gi’r for meget gas? Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...