Find mere om:
En familiesvaghed | bil.guide.dk

En familiesvaghed

I familien Porsche har man altid bestræbt sig på at gøre sit bedste, også i miljøsammenhæng, som ikke er noget nyt for det nu 60-årige mærke.

Porsche er et varmt tema under Copenhagen Historic Grand Prix i august, og over hele kloden fejres det, at det sydtyske sportsvognsmærke i år fylder 60 år. Det hele skyldes en familie med en stærk entusiasme for teknik og hurtige biler.

Det var den 8. juni 1948, at der blev indledt et nyt kapitel i bilhistorien, da den første Porsche prototype med stelnr. 356-001 officielt blev godkendt.

»Det hele begyndte, da jeg selv kiggede mig omkring efter min drømmebil. Men da jeg ikke kunne finde den, besluttede jeg at bygge den selv«, fortalte Ferry Porsche i sin tid.

I de seneste 60 år har Porsche både oplevet medgang og modgang, men takket være effektiv produktion og en særlig evne til at holde stilen og samtidig hitte på noget nyt, har den engang så lille sportsvognsfabrikant udviklet sig til en af verdens mest succesrige og profitable bilproducenter.

Porsche 911 indtager stadig en særstilling i bilernes og især sportsvognenes verden. Både i sin grundkonstruktion med hækmotor og i designet er det store lighedspunkter mellem den første version fra 1963 og en fabriksny 911 den dag i dag. Et fælles træk for Porscherne dengang som nu er også, at de er så nemme at omgås i daglig brug. Men netop det hverdagsduelige og masseproduktionen har også givet onde tunger lejlighed til at kalde 911 for sportsvognenes svar på Ford Mondeo.

Miljø-pionér
»Porsche er i dag stærkere end nogensinde. Vi har altid opfattet os selv som David, der må stå over for branchens Goliat'er, og den selvforståelse har præget os gennem alle årene - men har også givet os succes,« siger Porsches topchef, dr. Wendelin Wiedeking.

Porsche har i 60 år arbejdet hårdt for sit særlige image. Ingeniørerne har aldrig været tilfredse med kun at leve op til de nuværende lovkrav. De skulle helst overgå dem, også når det gælder miljø-emner.

I 1966 blev den første autoriserede emissionstest i Europa da også udført med en Porsche 911. Kort derefter etablerede man en separat afdeling, der testede emissionsværdier fra andre bilmærker. Og i de seneste 15 år er det lykkedes Porsche at reducere brændstofforbruget med gennemsnitligt 1,7 pct. årligt på de nye modeller.

Og inden 2012 skal brændstofforbruget i Porsches modeller sænkes med yderligere 20 pct. - uden at det går ud over den særlige Porsche-sjæl.

Guide: Nazi-stolthed blev til sportsvognseventyr

19-07-2016: Ikonisk bil: Historien om Porsche 911, som er en af verdens mest ikoniske sportsvogne, begynder ved et motorløb i Det Tredje Rige. Læs artikel

Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor

23-09-2015: Slut med den 3,6-liters suge-boxermotor i Porsche 911, der nu får 3,0 boxer-motorer med dobbelte turboladere og ny front på karosseriet. Læs artikel

Nyhed: Stor interesse for ældre Porscher

07-09-2013: Flere kører en ældre Porsche 911, mens nyklassikere som VW Golf GTI MKI eller Alfa Romeo GTV endnu ikke er slået igennem herhjemme. Læs artikel

Nyhed: Smukke sportsvogne og historiske hestekræfter

26-05-2010: Mille Miglia er et af de mest prestigefyldte væddeløb for klassiske racerbiler. Tour overværede det stemningsfulde italienske racerløb, der er forbeholdt smukke sportsvogne med masser af kubik under køleren og historie i bagagerummet. Læs artikel

Test af Porsche Cayenne

29-04-2010: Den nye generation af Porsche Cayenne, der har Danmarkspremiere i maj, har tabt sig 180 kg. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...