Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Audi A1 TFSI Sportback | bil.guide.dk

Alderen trykker i Audis luksusmini

Den nye trecylindrede 1,0-liters motor på 95 hk matcher Audi A1. Men alderen trykker.

Minibil
Audi A1 TFSI Sportback
Audi

Køreegenskaber så skarpe som en ragekniv og en kabine så intim som en brusekabine tilsat Audis klassiske soliditet og udstråling.

Det har fra starten været varemærket for A1, som efter et facelift debuterer med den første trecylindrede motor hos mærket.

B972203566Z.1_20160202112201_000+GJ8QSANB.2-0.png

Motoren klarer opgaven og holder den lille lommeluksusbil viril. Men det nærmest minimalistiske facelift betyder, at modellen med dåbsattest fra 2010 begynder at virke bedaget.

Kendt motor

Den 1,0-liters TFSI-motor er hentet fra VW-koncernens hylder, hvor den også er lanceret i bl.a. søstermodellen, VW Polo, der starter godt 50.000 kr. under de 223.347 kr., som er grundprisen for testbilen, en femdørs A1 Sportback 1,0 TFSI med 95 hk, der på papiret klarer hele 23,8 km/l.

Basismotoren erstatter den firecylindrede 1,2-liters motor på 86 hk, og den klarer opgaven uden at falde igennem. Teknikerne har efterhånden fået pakket de trebenede motorer så godt ind, at forne tiders resonans og motorpludren stort set er fraværende. Især når maskineri og transmission er omsluttet af tykke tæpper som i A1.

B972203566Z.1_20160202112201_000+GJ8QSANA.2-0.jpg

Momentet på de 160 Nm hentes fra 1.500 Nm og topper frem til de 3.500 af slagsen. Det giver fint med overskud til at følge bytrafikken, mens du også kan klare de fleste overhalinger sikkert på motorvejen. Med fuldt læs om bord skal du dog arbejde med gearene, og så koster det på den optimerede brændstoføkonomi. Men det gælder også de nye små motorer fra Ford og Opel.

B972203566Z.1_20160202112201_000+GJ8QSAN9.2-0.jpg

Faceliftet med småjusteringer for og agter samt nye farver og trim rokker ikke ved den klippefaste udstråling og soliditet i kabinen, hvor alt sidder, som det skal.

På den anden side begynder interiøret at virke lidt tungt, mens udstyrs- og infotainment-delen halter. En pakke med en ordentlig integreret farveskærm og navigation koster 50.000 kr., mens du ikke kan bruge Apple Carplay. Bilen kan slet ikke fås med automatisk nødbremse som Polo og ikke med full LED-forlygter. Grundudstyret er dog ok med fartpilot og klimaanlæg uden at være prangede.

Medrivende

Jeg har altid været fan af A1’erens direkte og medrivende køreegenskaber, som nærmer sig Mini uden at være på linje. Men de små mål, som gør, at den opleves smal over skuldrene, efterlader også en klaustrofobisk oplevelse i kabinen. Her har importøren taget konsekvensen og fjernet den minimalistiske tredørs version, så den lidt større Sportback med de praktiske bagdøre beholdes.

Har man sagt A, må man også sige 4

Det giver mere anvendelighed, selv om bagagerummet kun er 270 liter. Du kan dog nemt bruge mange tusinde kr. på den styling, som gør de ferske grundmodeller fede. Det kræver en A1’er ...

Audi A1 TFSI Sportback

  • Pris: 223.347 kr. plus levering
  • Forbrug: 23,8 km/l
  • CO2 per km: 97 gram
  • Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt
  • Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter
  • Ydelse: 95 hk
  • Moment: 160 Nm/1.500-3-500 omdr.
  • Topfart: 186 km/t.
  • 0-100 km/t.: 11,1 sek.

Test af Audi A1 Sportback 1,4 TFSI

02-02-2012: Motor, der kan skifte mellem fire og to cylindre, lanceres i Audi A1 Sportback med fem døre. Læs artikel

Nyhed: Ford Ka en halv klasse op

22-06-2016: Den næste generation af Ford Ka bliver dyr og lander på kanten af miniklassen. Læs artikel

Nyhed: BMW udfordrer Audi og Mercedes

26-04-2015: Der er priskrig i firmabilklassen, hvor BMW udfordrer Audi A4 og Mercedes med lavere priser. Læs artikel

Nyhed: En let opstrammer til Audi A6

26-10-2014: Den mest økonomiske version af faceliftet Audi A6 klarer nu 23,8 km/l. Læs artikel

Test af Suzuki Swift 1,2 Dualjet Club

25-09-2014: Suzuki Swift 1,2 Club byder på en god køreoplevelse til rimelig pris. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...