Find mere om:
Citroën følger med strømmen | bil.guide.dk

Citroën følger med strømmen

I det japansk-franske samarbejde om en lille elbil er det nu Citroëns tur til at vise nyheden frem: C-Zero.

Vi har allerede set Mitsubishis i-MiEV-version. Og Peugeots Ion. Nu er Citroën klar med nok en udgave af samme bil: Den helt elektriske C-Zero.

Helt basalt er de tre elbiler ens. Oprindelig er bilen et Mitsubishi-koncept, der er født med trecylindret benzinmotor bagi og træk på baghjulene. Den traditionelle teknik er så erstattet af en elmotor på ca. 64 hk og et drejningsmoment på 180 Nm, der er til stede lige fra start.

Energien til motoren kommer fra en litium-ion-batteripakke på 88 celler, der er placeret midt under bilen. Litium-ion-teknologien gør batterierne lettere og mere effektive end tidligere batteriteknik, ligesom de gør det muligt at sjatlade når som helst, da det ikke påvirker levetiden.

Til gengæld er litium-ion-teknikken dyr. En pakke som i de tre små trillinger løber op i små 100.000 kr.

Næsten lydløs

Ligesom sine søskende er C-Zero nem at køre. Drej nøglen, sæt gearvælgeren i gear - og kør. Så er der afgang, ved vi fra en kort testtur i Mitsubishis udgave. Kvikt og problemfrit - når man lige har vænnet sig til, at der ingen motorlyd er. Blot en svag summen.

Det er i øvrigt noget, som fodgængere og cyklister skal være opmærksomme på inde i byen, som især er de små elbilers domæne: Man bliver ikke advaret af motorlyd som normalt, når en bil er tæt på.

I byen kan man glæde sig over en beskeden venderadius på 4,5 meter, der gør C-Zero behændig i tæt trafik og på parkeringspladsen. Pladsen inden for bilens kompakte længde på 3,48 meter rækker til fire personer, mens bagagerummet er på beskedne 166 liter. Og til udstyret hører servostyring, ESP-skridkontrol, ABS-bremser, seks airbags, elruder og airconditionanlæg.

Seks timer ved tanken

Præstationerne er opgivet til 130 km/t som topfart og en acceleration 0-100 km/t på 15 sek.

Rækkevidden vil være op til 130 km, afhængig af hvor hårdt speederfoden trykker.

Med strøm fra lysnettet er batterierne ladet fuldt op på seks timer. Men når infrastrukturen tillader lynopladning fra ladestandere, vil man kunne oplade til 80 pct. af fuld kapacitet på 30 minutter.

C-Zero kommer til salg sidst i 2010, og ligesom hos søsterfirmaet Peugeot er der store forventninger til den lille elbil på hjemmemarkedet, eftersom 70 pct. af hverdagsbilkørsel i Frankrig er ture på under 30 km. Hvad prisen bliver, vides dog ikke endnu.

Citroën producerer i forvejen elbilen Berlingo First Electrique. Både den og C-Zero kan nyde godt af det særlige franske statstilskud til elbiler på 5.000 euro.

Læs også: Celledeling hos Honda

Test: Citroën-elbil indtager Danmark

20-10-2009: Snart kan den engelsk-producerede elbil, Citroen C1 Ev’ie, købes, lejes eller leases. Det er biludlejningsfirmaet Sixt, som står bag. Startprisen er 186.000 kroner. Læs artikel

Nyhed: Elektrisk Mehari fra Citroën

07-07-2015: PSA og Bolloré i samarbejde, så den franske bilfabrik nu skal bygge den elektriske cabriolet Bluesummer. Læs artikel

Nyhed: Så triller fremtidens bybil

18-02-2011: Over halvdelen af jordens befolkning vil i 2030 leve i byer. Det kræver nye løsninger. Læs artikel

Test: Think vol.2

20-10-2009: Videreudvikling: H2 Logic fra Herning vil løse problemet med manglende rækkevidde for elbiler. Læs artikel

Test af Citroën C1 Ev’ie

20-10-2009: Elbilen Citroën C1 Ev’ie kan på nogle områder erstatte en konventionel C1. Men prisen på 186.000 kr. og teknologiske begrænsninger gør den ikke ligefrem folkelig. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...