Find mere om:
Test af Alfa Romeo MiTo, Fiat 500 Sport,.. | bil.guide.dk

Test af Alfa Romeo MiTo, Fiat 500 Sport, Ford Fiesta Sport

Vi prøver den hurtige Alfa Romeo MiTo, den køreglade Fiat 500 og topmodellen Ford Fiesta Sport.

Målet er klokkeklart. Vi vil finde Danmarks sjoveste legetøjsbil. Og slagmarkerne, som de tre duallanter skal dyste på, er nøje udvalgte. De snørklede og bakkede biveje, FDM Jyllandsringen og ikke mindst Københavns mest blærede parkeringsplads. Dét er de tre særligt udvalgte testområder til denne specialtest.

Bivejene fordi det er her virkelighedens køreglæde for alvor opleves. Racerbanen lidt nord for Silkeborg, fordi det er her vi kan komme h e l t ud på det sorte af dækkene. Og båsen lige ud for byens smarteste café, fordi en sjov bil også skal have X-factor.

På Jyllandsringen

Ford Fiesta Sport kan én detalje, der gør den til testens vinder på racerbanen: Den kan drejes med bremsen!

Det er en disciplin, som normalt kun racerkørere bruger og som har gjort skandinaviske rallykørere til nogle af verdens bedste på grus og sne. Tricket anvendes især i forhjulstrukne biler og går slet og ret ud på at hjælpe bilen til at køre gennem skarpe sving med større hastighed. En teknik, man bestemt aldrig må anvende ude i trafikken, men den er perfekt til at fortælle hele historien om en bils køreegenskaber i sving - for en bil, der kan netop dette, kan ikke blive bedre.

Og sådan er det med Ford Fiesta Sport: Den mestrer venstrefodsbremsning.Alt i alt er Fiestaen overbevisende på banen - dog mangler den det, der giver Alfa MiTo bedre omgangstider: Rå motorkraft.

MiTo er god i sving, ingen diskussion her, men MiTo er ikke så præcis som Fiesta. Til gengæld vinder italieneren på motorkraft. Den 1,4-liters turbomotor laver væsentligt flere hk end Ford'ens 1,6-liters sugemotor. Og yderligere mere moment.

Så målt på muskler: MiTo er klart vinderen på banen ved Silkeborg. Og det hjælper ikke Fiestaen tilstrækkeligt, at den har en hurtigere gearkasse.

Om vi har glemt Fiat 500 her på banen? Nej, slet ikke. Men som det blev sagt om den gule italiener: Den er verdens hurtigste racerbil - så længe den holder stille. 100 hk fra en lille motor er ikke nok til at hænge på de to andre. Og hvad Fiat mangler i effekt bliver gjort værre af gearskiftet, der er alt for langsomt.

Styringen og balancen er godkendt. Men det er nu også noget lettere at køre en svingkombination uden unoder, når hastigheden er tilstrækkelig lav. Og det er den her.

På bivejene

Dagligdagens køreglæde oplever man især på biveje. At sende sin bil gennem et helt bestemt S-sving. At glide hen over en bakke helt præcist. At ramme bremsepunktet spot-on.

Det behøver ikke nødvendigvis at gå særligt stærkt, for det er ikke fascinationen her. Det er bilens præcision - det er dens lyd - kørestillingen - plus bare glæden ved »dette er jo min bil!«

Derfor hænger den gule Fiat 500 med 5-tal på fronten og store hjul pludseligt helt anderledes på her. Her er selve farten ikke så afgørende, her er det mere måden, bilen kører på. Og da 500 Sport på de store hjul faktisk styrer ganske skarpt, og 100 hk jo dog er noget i en bil under 1.000 kg, så spiller Fiat 500-klaveret slet ikke så ringe endda - herude på Vor Herres landeveje.

Men ikke at blive kørt så langt bagud er jo ikke det samme som at vinde. Og det gør MiTo faktisk også ude på landevejene.

I indre by

Dagligdagens ejerglæde - det er jo den, man oplever hele tiden. Så det er slet ikke nødvendigt at køre her: Det handler om alt det, man oplever, når man går hen til sin bil, når man sætter sig til rette. Eller bare tænker på den. Eller måske især, når man parkerer den foran fx Café Carlton på Puste Vig Torv i Århus - og kan fortælle ven, veninde, onkel, hvem som helst om bilen.

Dette spil vinder MiTo. Fordi Alfa Romeo i denne sammenhæng har et stort image. Italiener, rød, lækker lyd, farten.

At sige ”jeg kører Fiat 500” har måske ikke helt samme klang. Men til gengæld hjælper det at pege ud på raketten, når den holder lige derude ved kantstenen. Når man ser den, har den image. Ikke mindst i testbilens racergule lak og til overflod med en sort cirkel med ”startnummer” 5. Det spiller da. Som det blev sagt under testen, ”Fiat 500 er verdens hurtigste racerbil - så længe den holder stille!”.

Og det gør den jo her.

Dette her er måske synd for Ford - for ”Fiesta” rykker ikke rigtigt igennem her.

Men et argument, der holder her er måske, at Ford Fiesta Sport faktisk er testens billigste bil - under 200.000 kr. for en raket med fede fælge, seje sæder og som Ford skal køre rally-VM med til næste år.



FIAT 500 SPORT


Plus:

Stil! Verdens hurtigste så længe den holder stille

Pris

Minus:

Mangler motorkraft slet og ret

For langsomt gearskifte

For høj kørestilling

ALFA ROMEO MITO

Plus:

Testens samlede vinder

Motor med størst effekt

Effektiv indstyring i sving

Minus:

Prisen - testens dyreste

Mærkets image i forhold til pristab

FORD FIESTA SPORT

Plus:

Skarpeste styring

Bedste balance

Bedste kørerstilling

Lavt CO2-udslip

Prisen

Minus:

Mangler den effekt i forhold til MiTo

Læs også: Focus RS500 - super-GTI fra Ford

Kort om de tre

Alfa Romeo miTo TB 155

MiTo er Alfa Romeos sporty, kompakte hatchback, der kun findes med 3-dørs karrosseri. I øjeblikket fabrikkens mindste serie, men om kort tid lanceres den endnu mindre Giulietta. Her kører vi MiTo-seriens foreløbigt hurtigste, MiTo TB, om kort tid følger den endnu hurtigere QV med 170 hk.

Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
Motor: 4-cylindret rækkemotor, turbo, 1,4 liter
Effekt: 155 hk ved 5.500 o/min.
Moment: 230 Nm ved 3.000 o/min.
Acc.: 0-100 km/t: 8,0 sek.
Topfart: 215 km/t
Forbrug i flg. EU-miks: 15,4 km/l
CO2-udslip: 153 g/km
Pris: 295.000 kr.
Lancering i DK: 2008

Ford Fiesta Sport

Mellem den mindste Ford Ka og mellemklassebilen Focus er række en Ford Fiesta. Fiesta spænder lige fra en absolut billig version med en lille benzin-motor over den CO2-venlige Fiesta ECOnetic til den foreløbigt hurtigste og mest sporty model i rækken, nemlig Fiesta Sport, som vi tester her.

Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
Motor: 4-cylindret rækkemotor, suge, 1,6 liter
Effekt: 120 hk ved 6.000 o/min.
Moment: 152 Nm ved 4.000 o/min.
Acc.: 0-100 km/t: 9,9 sek.
Topfart: 193 km/t
Forbrug i flg. EU-miks: 16,9 km/l
CO2-udslip: 110 g/km
Pris: 198.400 kr.
Lancering i DK: Efterår 2008

Fiat 500 1,4 Sport

500 er jo den mindste Fiat - en lang serie af små kompakte charmetrolde med et karrosseri, der teknisk set er en sedan, idet der kun er to døre. Leveres med et bredt udvalg af motorer fra en spæd begyndermodel til vilde og voldsomme Abarth-versioner. Her kører vi den hurtigste af de ”almindelige”, nemlig 500 1,4 Sport.

Type: 4-personers sedan, frontmotor, forhjulstræk
Motor: 4-cylindret rækkemotor, suge, 1,4 liter
Effekt: 100 hk ved 6.000 o/min.
Moment: 131 Nm ved 4.250 o/min.
Acc.: 0-100 km/t: 10,5 sek.
Topfart: 182 km/t
Forbrug i flg. EU-miks: 16,4 km/l
CO2-udslip: 151 g/km
Pris: 218.000 kr.
Lancering i DK:

Nyhed: Krig på døre blandt de nye mini-MPV’er

02-09-2012: Den lille MPV er generelt på vej til sit store gennembrud i dette efterår. Flere fabrikker satser på den smarte og praktiske biltype. Læs artikel

Test: Drengebilen er sprællevende endnu

21-08-2012: Vi indkalder et felt på fire GTI’ere årgang 2012 for at opklare, om tidens krav om ESP og lavt CO2 har kvalt den virkelige GTI-feeling. Så her er fire efter den oprindelige opskrift: Små, hurtige, praktiske og billige. Vi gik opløftede derfra. Læs artikel

Test af Ford Ka 1,2 Titanium, Fiat 500

20-10-2009: Stil: Hvad skal du vælge? Den charmerende, men lidt kostbare Fiat 500, eller Fords nye Ka, der deler teknik med det italienske ophav. Læs artikel

Test af Fiat 500, Ford B-Max

16-11-2012: Fiat 500L og Ford B-Max gør op med den almindelige opfattelse af en miniklasse mpv. Læs artikel

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

17-05-2010: Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...