Find mere om:
Test: Analyse: Her er miljø-vinderen | bil.guide.dk

Test: Analyse: Her er miljø-vinderen

Hvor får man størst klimavenlighed for pengene på dagens bilmarked? En ny analyse giver de overraskende svar.

Udgangspunktet her er helt enkelt. Vinderen er den bil, der kan købes nu, som for færrest penge giver laveste CO2-udledning. Men så er det også slut med enkelheden i den nye klimabil-analyse, som Bilpriser.dk har foretaget for Jyllands-Posten.

Vinderen i det store regnestykke er elbilen Reva-i, som vel knap nok er en ”rigtig” bil: Den må ikke køre på motorvej og kan ikke køre mere end 40-80 km på en opladning. Bedste almindelige bil med plads til fem personer og mulighed for at køre på motorvej er en helt konventionel Fiat Panda 1,2 Eco med benzinmotor. Den kan endda trække en trailer.

På dagens bilmarked er der en stor flok ”klimabiler”, ”øko-biler” eller ”grønne biler” i handelen. 25 nøjsomme benzin-, diesel- og hybridbiler holdes her i analysen op mod 10 elbiler, der forteløbig er tilgængelige.

Miljøindekset er Bilpriser.dk's måde at pointgive bilerne på. Det fortæller, hvilken bil, der for færrest penge giver det mindste CO2-udslip.

Så stopper festen

Også på anden- og tredjepladsen følger elbiler, nemlig golfbilen Mini-Hummer til 112.499 kr. og Aixam Mega e-City til 134.596 kr. Den sidste ligner en rigtig bil. Mini-Hummer har en totaløkonomi på 1,44 kr./km og et miljøindeks på 1,79, mens Mega e-City lander på 1,82 kr./km og indekstal 2,27.

Men så stopper festen for elbilerne. Mere anvendelige biler med forbrændingsmotorer og langt bedre rækkevidde kommer nu på podiet. På fjerdepladsen ser vi den topersoners Smart. Og allerede på femtepladsen står en helt almindelig benzinbil med plads til fem personer, nemlig Fiat Panda 1,2 Eco til 99.990 kr.

Elbilen Tesla Roadster, der med sin rækkevidde på op til 400 km er elbilen med den bedste anvendelighed, lander på indekstal 10,60 eller lidt over Mercedes E 250 CDI Blue Effieciency, der lander på indekstal 9,3. Her køber man altså med en Tesla til 950.000 kr. miljøvenlighed for dyrt, så at sige.

Ukendte faktorer

I analysen har Bilpriser.dk's chefanalytiker Niels Grøftehauge måttet se dybt i krystalkuglen for at vurdere det kommende værditab på elbilerne.

»Det er meget svært at vurdere, hvordan det vil gå for elbilerne. Der er ikke noget brugtmarked endnu, vi kender ikke holdbarheden af batterierne, og vi ved ikke, hvornår der kommer batterier med bedre ydelse og lavere pris. Så jeg har givet dem et ordentligt drag over nakken«, erkender han.

Som et kuriosum: Måske skulle der have været en Land Rover Defender med i analysen. En amerikansk forsker har fundet frem til, at den samlet set er den mest miljøvenlige bil, bl.a. fordi den er let at bygge og skrotte igen - og fordi den holder i meget lang tid på grund af sin rustfri konstruktion.

LÆS OGSÅ: Danske bilister er blevet grønnere

Den svære klimaøvelse

  • Bilpriser.dk valgte i samråd med Jyllands-Posten en forbrugerrettet indgangsvinkel, altså den laveste CO2-udledning til den laveste totaludgift. Men det rejser visse spørgsmål. For hvor meget CO2 udleder man, når man kører en kilometer i en ren elbil?
  • Så længe man kun oplader sin bil fra vindmøller, vandkraftværker og atomkraftværker, kører man CO2-frit. Ellers ikke. Når man lader sin elbil op i perioder, hvor der ikke er usælgelig grøn strøm på nettet, belaster man miljøet med CO2.
  • Man kunne så kikke på, hvordan fordelingen af ”grøn” og ”sort” strøm er, nemlig 29 pct. og 71 pct. ifølge de nyeste tal. Men det kan man ikke bruge, da der bl.a. også er 15-25 pct. spild ved opladningen samt tab af strøm i batteriet på en elbil.
  • Dansk Elbilkomité har regnet ud, at en elbil samlet set udleder halvdelen af den CO2, som en tilsvarende diesel- eller benzinbil udleder. Og det er derfor - sammen med oplysninger fra producenter og importører - blevet brugt i denne analyse, i hvilken elbilerne typisk kører mellem fem og syv km på en kiloWatt-time strøm.
  • Servicepriserne er medtaget i analysen, da meget lave servicepriser må formodes at blive en af elbilernes styrker.

Guide: Seks elbiler i Danmark

26-04-2014: Lige nu er der seks oplagte elbiler at vælge imellem med priser fra knap 200.000 kr. helt op til 800.000 kr. Men nok så vigtigt; med rækkevidder mellem typisk cirka 150 km og op til tæt ved 500 km. Læs artikel

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Nyhed: Elbiler på vej

20-03-2009: Hvordan realiteterne bliver, er stadig usikkert for nogle - mens andre fabrikanter har helt konkrete elbilplaner. Læs artikel

Nyhed: Få din egen "ringetone" til bilen

14-10-2009: For at forbedre sikkerheden søger bilproducenter hjælp hos blandt andre filmindustrien for at få udvikle brugbare lyde til elbilerne og hybridbiler. Læs artikel

Test: Smart med strømforviklinger

12-08-2011: Hvad stiller man op med en elbil, når man bor i lejlighed på 1. sal? Man går på systematisk nas hos venner og bekendte. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...