Find mere om:
Test af Kia Venga, Hyundai ix20 | bil.guide.dk

Test af Kia Venga, Hyundai ix20

Hyundai ix20 og Kia Venga er koreanske tvillinger. Men er det i bund og grund samme bil?

Bilevolutionen fra Korea løber så stærkt lige nu, at det mere minder om en revolution. For pokker - der er langt fra en f.eks. Hyundai Accent, der bare er fem år gammel, til det nyeste fra landet langt mod øst. Man kan diskutere, hvor udviklingsbraget startede; et bud er, at mini-minien Kia Picanto var den første koreaner med et virkelig moderne design. Når det handler om de mest moderne køreegenskaber - altså den fine kombination af dynamik og komfort - er det ikke nødvendigt at være uenig om noget som helst: Hyundai i30, koreaneren i Golf-størrelse, tager prisen.

Og nu vil koreanerne også ind i klassen for små raffinerede MPV'er. I foråret lancerede Kia deres lille praktiske, men samtidig smarte Venga. Og i den forløbne weekend holdt Hyundai danmarkspremiere på deres ix20. De to kommer fra samme koncern, nemlig Hyundai-Kia Automotive Group, så dybest set er de to biler ens.

Forskelle er der dog: Lygterne er ikke ens, rattene er ikke ens. Plus lidt andet småtteri. Men ellers - ix20 er lig med Venga. Og Venga er lig med ix20. Og alligevel kan det måske blive to ret så forskellige bilkøb, først og fremmest fordi priserne er forskellige, og fordi de to importselskaber (der bestemt ikke har samme ejere) kører hver deres garantiordninger.

Moderne og praktiske

Men hvordan kører de, de to koreanske tvillinger?

Lad os starte inde på parkeringspladsen, for dybest set er det jo her, de fleste ”normale” køreoplevelser starter. Første indtryk er vejen til den gode køretur - og her begejstrer ix20 og Venga. Begge biler tager sig godt ud. Kompakt-MPV'en som type er moderne, vi kan lide konceptet, kombinationen af kompakte flademål og højt til loftet, fordi vi ved, det er med til at skabe en rummelig og derfor behagelig kabine. Og når det så kombineres med et elegant design, er det ydre godkendt. Både Hyundai og Kia gør da også et nummer ud af at understrege, at deres nye i klassen er formgivet her i Europa.

Andet indtryk på vejen til den gode køretur er, hvordan vi sidder. Og igen - begge førerpladser er godkendte. Men allerede inden vi er bag rattet, noterer vi, at det er let at hoppe ind på førerpladsen. Ikke noget med at kravle ned eller mase sig ind. Det er en af de store fordele ved denne type bil; vi oplever det her i mini-MPV'en, noterer det igen i lidt større MPV'er som VW Touran og Ford C-Max, der netop er blevet kåret til Årets Bil i Danmark. De store MPV'er som f.eks. Seat Alhambra skal man imidlertid næsten kravle op i.

Og mere om den høje kørestilling i ix20 og Venga: Den skaber det store overblik, både over bilens instrumenter, musikanlæg, varmeregulering og det hele inden døre, men også over trafikken. For de øvrige tre-fire passagerer er fordelene de samme - med undtagelse af overblikket over førerens instrumenter forstås.

Lige lovlig kontante

Tredje indtryk på vejen til en god køretur er selvfølgelig, hvordan bilerne kører. Her er resultatet ikke nær så entydigt. Helt overordnet er kørslen godkendt, men en del kan blive bedre. Blandt de gode egenskaber, og de er ens for ix20 og Venga, er følgende: Styringen er ganske præcis, og bilerne er absolut retningsstabile. Men komforten kunne være bedre. I forsøget på at gøre begge biler dynamiske er affjedringerne sat stramt op. Fordelen er god styre-præcision, ulempen er, at begge biler rammer ujævnheder i vejen temmelig hårdt.

Når bilerne bruges helt ud til kanten af deres formåen, f.eks. under en maksimal opbremsning, hvor ABS-bremserne er i funktion, dykker forenden hårdt, og begge biler sætter sig støjende i fjedrene. Ikke at dette i sig selv gør noget, men det kan gøre oplevelsen af en måske kritisk opbremsning yderligere dramatisk.

Larm fra flere sider

Gearskiftene er noget kantede og støjende i skiftebevægelserne, det oplever vi først og fremmest i dieselversionerne. Og mere støj: Begge bilers dieseludgaver lyder meget mere af diesel end de direkte konkurrenter med det bedste fra mere erfarne diesel-konstruktører, f.eks. Volkswagen og Citroën/Peugeot. De koreanske dieseler er langt mere larmende i tomgang, ligesom de ikke er så hurtige på speederen som de bedste. Dette gør dem ikke til dårlige dieselmotorer; men på niveau med de bedste er de ikke. Men de små dieseler er med til at bringe ix20 og Vengas forbrug og dermed udslip ned. Ifølge EU-normerne kører alle dieselvarianter væsentligt over 20 km/l, mens CO2-udslippet er så lavt som 114 g/km. Godt for familiens samlede udgifter til bilkørsel, godt for miljøet.

Hvilken skal jeg så vælge? Et godt spørgsmål, som man siger, når man i farten ikke rigtigt ved, hvad man skal svare. Men ved nærmere eftertanke er svaret på spørgsmålet om ix20 eller Venga tydeligt nok: Vælg med pengepungen - eller vælg den, hvor værkstedet ligger nærmest.

For det første er Venga umiddelbart den billigste af de to. Men ix20 har generelt mere udstyr inkluderet i den højere pris. Derfor må den enkelte køber i gang med lommeregneren: Hvad koster den umiddelbart billigere Venga egentlig, når man har fået sine ”must-have” fra udstyrslisten med. Men især i rækken af dieseler er der stor forskel at købe ekstra for. Men regn efter alligevel, udstyr løber op.

Dernæst er der spørgsmålet om garantien. Netop på garanti er der jo nærmest udbrudt en hel sydkoreansk borgerkrig. Kia sælger sin Venga med den berømte syv års garanti, men vær opmærksom på, at der er et loft på i alt 150.000 km. Hyundai lokker med at sælge sin ix20 med en fem års garanti. En garanti, der til gengæld ikke har noget loft.

Helt firkantet kan man herefter sige, at hvis man kører umanerligt meget, er Hyundai uden km-begrænsning det snusfornuftige valg. Hvis man bare vil have sin bil i meget lang tid, peger garanti-pilen på Kia.

Læs også: Billigmærke slår dyre i tilfredshedstest

Hyundai ix20 - plusser og minusser

Plus:

  • Design og koncept
  • Forbrug
  • Garanti

Minus:

  • Affjedring
  • Larmende diesel

Kia Venga - plusser og minusser

Plus:

  • Design og koncept
  • Forbrug
  • Grundpris i forhold til ix20
  • Garanti

Minus:

  • Affjedring
  • Larmende diesel

Test af Kia Picanto, Hyundai i10

07-07-2011: Kias nye bud i mikroklassen har attitude som en rockstjerne. Vi tester den mod Hyundai i10. Læs artikel

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

17-05-2010: Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu. Læs artikel

Guide: Fem prisbaskere i Danmark

14-01-2012: Bilerne under 100.000 kr. er blevet populære i Danmark. Her er nogle af mulighederne. Læs artikel

Test af Suzuki Alto

20-10-2009: Sikkerhed: Der er drøje hug til Suzuki Alto i ny crashtest. FDM kalder resultatet uhørt dårligt. Læs artikel

Test af Hyundai i10

24-12-2013: Premiere: Hyundai er efter nytår på gaden med en helt ny i10. Bilen er overbevisende, men prisen løber hurtigt op, hvis man vil have lidt ekstra udstyr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...