Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Nyhed: Nyt kuld af Kylle, Pylle og Rylle | bil.guide.dk

Nyhed: Nyt kuld af Kylle, Pylle og Rylle

De oprindelige trillinger fra Citroën, Peugeot og Toyota holder nu i helt ny udgaver hos de danske forhandlere. Vi har kørt de første par hundrede kilometer i den ene, nemlig Peugeot 108 – en overraskende god oplevelse.

Mikrobil
Peugeot 108
Peugeot

Kommentar: Dette er en foreløbig prøvekørsel, og derfor tager vi forbehold for antallet af stjerner.

Plus

  • Design og udstråling
  • Forbrug

Minus

  • Pris
  • Plads på bagsæde
  • Plads i bagagerum

PARIS, FRANKRIG

Kylle, Pylle og Rylle er kælenavnene for de tre mikrobiler fra 2005: Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. At de netop fik navne efter de tre kusiner i Anders Ands verden skyldes jo, at bilerne, præcis som ænderne, er ens, at de er søde og ret så feminine – det er jo derfor, vi ikke kalder dem Rip, Rap og Rup.

GetContentCAAU3I6O.jpg

De tre blev piftet op hist og pist i et minifacelift for fem år siden. Men nu, ni år efter lanceringen, sker det store: Helt nye udgaver af Aygo, C1 og 107, der ved fornyelsen blev til 108.

Det tætte samarbejde mellem Frankrig og Japan er fortsat. De tre er stadig én og samme bil set med ingeniørens øjne. Men marketingfolkene opfatter dem helt forskellige – vores er helt sin egen, siger de tre i enstemmigt kor.

Verden har mildest talt ændret sig siden 2005. Blandt andet har vi passeret 2008, året, da den internationale finanskrise stormede hen over kloden og over én sommer ændrede betingelserne for bilproduktion og -salg.

Så mens Kylle, Pylle og Rylle fra 2005 først og fremmest var små og 3-cylindrede for at være billige, skal biler i denne klasse i dag fortsat være billige i køb, men også billige i drift og i en helt anden grad være rene – lavt forbrug og CO2-udslip er efter ’08 blevet et emne og er i dag en forudsætning for et stort salg.

Twingo tilbage til rødderne

Evig priskrig

Feltet af konkurrenter har også ændret sig siden ’05. For det første har Chevrolet Spark været hen over og været den første til at mase priserne ned under en startpris på 100.000 kr. Senere er priserne droppet yderligere, så der af og til er ”dagens tilbud” på helt ned til 65.000 kr. for en spritny bil i klassen.

B97992052Z.1_20140625171231_000+G47DUCTB.1-0.jpg

Dernæst har Volkswagen Group lanceret sine trillinger, nemlig Volkswagen up! og de to tilsvarende Skoda Citigo og Seat Mii. Da blev der med ét vendt op og ned på, hvor god en bil i den mindste klasse kan være. Det er denne virkelighed, Kylle, Pylle og Rylle møder, når de nu lanceres herhjemme.

Vi har foreløbig kørt den ene af de tre, nemlig Peugeot 108. Kørt en dejlig sommerdag i og uden for Paris. Og da de to andre, C1 og Aygo, er teknisk tilsvarende og ifølge fabrikkernes oplysninger ens sat op, er der grund til at tro, at de også kører ens. Hvis der skulle vise sig forskelle, vil de dukke op, når vi om kort tid sammenligner de tre på dansk asfalt og med danske specifikationer.

Toyota: Aygo skal igen være nr. 1

Meget bedre kørende

Den ny 108’er kører overraskende godt. Først og fremmest fjedrer den effektivt, og nærmest i én mundfuld sluger den ujævnhederne på de franske biveje. Det er noget af en overraskelse, idet den tidligere generation havde dette som et kritikpunkt.

GetContentCAS6IK63.jpg

Dernæst er bilens balance i sving godkendt. Men på niveau med for eksempel Volkswagen up! er de tre dog ikke, tør vi allerede nu slå fast. Hvordan de tre er indbyrdes, vil den kommende sammenligning afsløre.

Kørestillingen er markant bedre i den nye generation end i den foregående. Det kan måske overraske, men forklaringen er ganske simpel, men altså effektiv: Den nyes sæde er placeret 1 centimeter lavere end tidligere.

Første møde med det nye kuld Kylle, Pylle og Rylle er overraskende godt – overraskende fordi den nye generation står på samme platform som den tidligere, og fordi de gamle 1,0-motorer går igen. Men endnu en gang har bilfabrikkernes teknikere bevist, at man kan komme langt med at forfine tidligere teknik.

Opdateret guide: Find den bedste mikrobil

Toyota Aygo

  • Toyotas trilling er Aygo. Den adskiller sig i sit ydre fra de to franskmænd med en stil, som nogle vil kalde mere ungdommelig, andre for mere fancy, mens andre igen vil kalde den mere tegneserieagtig med henvisning til fronten, der kan minde om  noget fra den japanske tegneseriestil manga. Aygo fås ikke med 1,2-motor.
  • Frapris med tre døre: 84.495 kr. Frapris med fem døre: 93.995 kr.tor.

Peugeot 108 – helt kort

  • Peugeot 108 er navnet på den nye version af storsælgeren 107. Teknisk magen til Citroën C1 og Toyota Aygo, altså en enten 3- eller 5-dørs hatchback, frontmotor, forhjulstræk. To motorer: Den hidtidige 1,0-liters 3-cylindrede benziner med 69 hk samt den nye 3-cylindrede 1,2, som vi også kender fra f.eks. 208. Diesel findes ikke længere. Billigste 108 er den 3-dørs, 69 hk’s 1,0 VTi til 79.990 kr., billigste 108 med en stærkere motor er den 5-dørs 108 1,2 VTi Active til 109.990 kr. Den store motor findes udelukkende i 5-dørs karrosseri.

108 1,2 VTi 5-dørs – teknikken

  • Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 3-cyl. R-benzin, 1,2 liter, 96 hk ved 4.800 o/min., 116 Nm ved 2.750 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 23,3 km/l
  • CO2-udslip: 99 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 11,0 sek. Topfart: 170 km/t.
  • Pris: Fra 109.990 kr.

Citroën C1

  • Citroëns trilling er C1. Rent teknisk er den helt magen til Peugeot 108, mens den adskiller sig fra Toyota Aygo ved både at komme med den hidtidige 1,0-motor og den nye 1,2’er. C1’s designstil understreger, at den er en lille bil.
  • Frapris med tre døre: 79.990 kr. Frapris med fem døre: 90.990 kr. Frapris med 1,2-motor: 109.990 kr.

Peugeot 108

  • Peugeots trilling er 108 – tidligere hed den 107, men 8 er det nye sluttal i modelprogrammet. Rent teknisk adskiller den sig ikke fra C1 og kun fra Aygo ved også at komme med den 1,2-liters PSA-motor. Designstilen er ført med fra de større Peugoeter og udstråler mere stor bil end de to andre.
  • Frapris med tre døre: 79.990 kr. Frapris med fem døre: 90.990 kr. Frapris med 1,2-motor: 109.990 kr.

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Test: Tre musketerer under 80.000 kr.

25-04-2012: Der er priskrig i mikroklassen, og det kommer i den grad bilkøberne til gode. Læs artikel

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Nyhed: De små biler nærmer sig 30 på literen

10-11-2014: Hvilke af de små biler under 100.000 kr. er bedst til at strække benzinen? Lige nu er det trillingerne med Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – men en ny sparemester er på vej. Læs artikel

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

17-05-2010: Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...