Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Peugeot 207 | bil.guide.dk

Bestselleren holder skruen i vandet

Test: En række diskrete midtvejs-forbedringer holder Peugeot 207 kørende et par år endnu. Men yngre konkurrenter byder sig til.

”Så kan du lidt igen”

Sætningen viste sig at være en af de mest udbredte, da DR’s P3 lavede en uvidenskabelig undersøgelse af, hvad afskedssalutten lød, når frisører sendte nyklippede herrer af sted.

Nu ved vi ikke, hvad de lokale på Peugeots fabrik i franske Poissy siger, når de faceliftede 207 modeller ruller af samlebåndet. Men modellen, som er Danmarks mest solgte, skal nok få forlænget succesen med de små diskrete ændringer,som kommer her tre og et halvt år efter introduktionen herhjemme.

De omfatter bl.a. en ny, let opstrammet front med andet design og større luftindtag, baglygter med dioder, motorvejsblink, gearskifteindikator, nye dessins og så partikelfilter på den 1,6 liters hdi diesel på 90 hk, som er den mest solgte model. Og derfor også er vores testbil.

Trængslen i den boomende minibilsklasse er vokset siden 207’eren havde premiere i foråret 2006. Tag bare biler som Skoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20, Seat Ibiza, og VW Polo. Her er især biler som Fiesta, Ibiza og den netop introducerede Polo mere spændstige. Men køberne holder godt fast ved 207. Det er nemlig en bil, der med sit næsten klasseløse design, rammer bredt. Men den gør det samtidig gennemsnitligt. Peugeot 207 falder nemlig ikke igennem på nogle områder, men den er heller ikke oppe og ringe.

Ukompliceret at gå til

207’eren, som i testversionen koster 193.670 kroner, inklusiv aircondition, byder på acceptabel plads for fire voksne, og hvis du kan leve med det for klassen rimelige, men langt fra overvældende bagagerum på 310 liter, svinder argumenterne for at købe storebror, 308, hvilket da også kan aflæses på salgstallene. 207’eren er nemlig ganske komfortabel, selv på længere stræk. Og så er den nem og ukompliceret at gå til. Til gengæld vil det være en overdrivelse at kalde den sportslig. Styretøj og undervogn er set skarpere, og koncernens fem trins gear er slasket. Her kan vi godt mærke, at alderen begynder at trykke.

Den letløbende 90 hk hdi motor er en gennemprøvet konstruktion, der på papiret går 22,2 km/l. Det er værdier, der er helt okay set med tidens briller, og efter en uges blandet kørsel i by og på motorvej, virker det bestemt ikke urealistisk. Alligevel kan det undre, at maskinen, der også ligger i den nye Ford Fiesta, lyder en skvis mere grov i mælet i den franske konstruktion sammenlignet med konkurrenten fra Køln, der opleves bedre pakket ind. Forklaringen kan dog ligge i, at Fiestaen fra i fjor kort og godt er en nyere konstruktion. Til gengæld savner du aldrig kraftoverskud i den 90 hestes maskine, der virker som det helt rigtige valg til bilen.

Sparegris på vej

I takt med tidens trend kommer Peugeot sidst på året også med en ultra-sparemodel, der går hele 26,3 km/l. Den er der helt klart et marked for. Men prisen skal også sidde i skabet, samme Ford sælger nemlig Fiesta Econetic, der går 27,0 km/l til godt 196.000 kroner for en tredørs.

Mens midtvejs-facelift på nogle bilmodeller har lignet kosmetiske operationer, som ville få en aldrende amerikansk filmdiva til at blegne, holder Peugeot på det sikre ud fra devisen, ”Never change a winning team”. Det er fornuftigt, for tingene fungerer. Og de små forbedringer skal nok sikre 207’eren et par gode år endnu, før den næste generation kommer. Så franskmændene på fabrikken kan roligt sende køretøjerne af sted med et par opmuntrende ord med på vejen?

Peugeot 207 Comfort Plus 1,6 HDI 5d.

Overblik

Pris: 193.670 kr.

Forbrug: 22,2 km/l(Fabriksopgivelse)

CO2/km: 120 gram

Halvårlig grøn ejerafgift: 2.600 kr.

Sikkerhed: 5 NCAP-stjerner

Garanti: 2 år.

Akselafstand: 254 cm.

Ydelse: 90 hk/4000 omdr.

Motor: Fircylindret dieselmotor på 1,6 liter

Moment: 215/1750 omdr.

Topfart: 182 km/t.

Køreklar vægt: 1316 kg

0-100 km/t: 11,5 sekunder

Bagagerum: 310 liter.

Kort og godt

Peugeot 207 får med det nænsomme facelift helt sikkert et par gode år endnu. Modellen er ligefrem at gå til, og byder på en række snusfornuftige kompromiser, som tilfredsstiller de fleste. 207’eren begynder dog at bliver presset af et kuld yngre konkurrenter. Prisen på den kommende sparemodel, der går 26,2 km/l, afgør modellens fortsatte succes.

Antal stjerner

Test af VW Polo Bluemotion, Opel Corsa Ecoflex, Peugeot 207, Citroën C3

25-06-2010: Gruppetest: VW hævder, at den nye Polo Bluemotion kan køre op mod 30,3 km/l. I virkeligheden kører den dog ikke væsentligt længere end sparegrise fra Citroën, Opel og Peugeot. Testen viser dog, at den kan være et godt køb alligevel. Læs artikel

Test af Peugeot 207

24-06-2010: Peugeot 207 99 g er snusfornuft til lav pris. Den er let at få til at køre langt på literen. Læs artikel

Nyhed: De små biler nærmer sig 30 på literen

10-11-2014: Hvilke af de små biler under 100.000 kr. er bedst til at strække benzinen? Lige nu er det trillingerne med Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – men en ny sparemester er på vej. Læs artikel

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Guide: Lease eller købe ny bil? To bilmærker – to anbefalinger

18-09-2015: De to førende bilmærker i Danmark er lige nu Peugeot og Volkswagen. Den ene satser på, at kunderne leaser, den anden på, at kunderne køber. Hvorfor to så forskellige metoder? Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...